کد مطلب: ۶۶۹۹۶۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

لایه دوم، راه نجات یا نابودی اتریوم؟

لایه دوم، راه نجات یا نابودی اتریوم؟

لایه دوم اتریوم راهکاری بود که ایده آن به واسطه خود شخص بوترین، خالق اتریوم ارایه شد. بعد از این ایده، پروژه‌های بسیاری اقدام به شروع فعالیت در این زمینه کردند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، زمانی که اتریوم خلق شد بازار رمزارزها به بزرگی امروز نبود و میزان فعالیت در شبکه اتریوم هم طبیعتا قابل کنترل بود. اما از یک جایی به بعد تقاضای بی‌نظیری این بازار را در بر گرفت و شبکه اتریوم به خوبی قبل نمی‌توانست خدمات خود را به مهمان‌های شبکه ارایه دهد. از طرفی دیگر کارمزد شبکه هم به علت ترافیک آن افزایش چشمگیری داشت. پس لایه دوم‌ها به کمک این شبکه آمدند.

لایه دوم‌ها دقیقا چه می‌کنند؟

لایه دوم‌ها به مانند یک پشتیبان در هر شبکه خارج از خود شبکه اتریوم اقدام به فعالیت می‌کنند.

فعالیت آنها در جهت افزایش مقیاس‌پذیری، افزایش سرعت، کاهش کارمزد و کمتر کردن فشار و ترافیک شبکه اصلی است.

انواع لایه دوم‌های اتریوم

لایه دوم‌های قابل بازار، به دسته‌های زیر تقسیم می‌شوند:

State channels

Custodial sidechains

Non-custodial siadechains

منظور از custodial، به اصطلاح توکن های حضانتی است که می‌توانند آینده این بازار را رقم بزنند!

توکن‌های حضانتی؟

منظور از توکن‌های حضانتی و غیر حضانتی، توکن‌هایی است که مدیریت آنها کاملا به شخص دارنده آن وابسته است. منظور از مدیریت، همان کلید خصوصی است.

ساختار توکن‌های غیرحضانتی خود به ROLLUPS تقسیم می‌شود. پروژه‌هایی که ساختار rollups دارند شامل optimism , dydx و … می‌شوند.

منظور از rollup، جمع‌آوری داده‌ها و تراکنش‌ها در فضایی خارج از اتریوم و مخابره آن به صورت دسته دسته به خود شبکه اصلی یعنی اتریوم است.

اتریوم ۲، عامل نابودی یا رشد لایه دوم‌ها؟

سوالی که برای خیلی‌ها ممکن است پیش آید این است که بالاخره با ظهور اتریوم ۲، سرنوشت لایه دوم‌ها چگونه می‌شود؟ آیا آنها از بین می‌روند؟

پاسخ این پرسش منفی است. لایه دوم‌ها در بخش‌های مکمل شبکه اتریوم هم فعالند، بخش‌هایی که مشغول ارایه خدمات به مشتریان خود هستند از جمله خدمات مالی مثل پلتفرم‌های خرید و فروش و صرافی‌ها، از طرفی خدمات غیرمالی هم انجام می‌دهند مانند ذخیر‌سازی، بازی، شبکه‌های اجتماعی و …

معرفی پروژه‌های جذاب این حوزه

پروژه‌ها و شبکه‌های قدرتمندی مشغول به فعالیت در این بخش هستند. از پروژه‌های مستعد رشد می‌توان به celer ،matic ،skale و optimism,omg اشاره کرد.

پروژه های معرفی شده از زیرساخت قابل قبول و قدرمتندی برخوردار هستند و حتی با ظهور اتریوم۲، همچنان می‌توانند به فعالیت خود با کیفیت بالاتری ادامه دهند.

*مقاله‌ای از تحلیل‌گر فاینوست

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • پارسا

    عالی و مفید