کد مطلب: ۶۸۹۶۸۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

معرفی صرافی غیر متمرکز یا DEX

معرفی صرافی غیر متمرکز یا DEX

صرافی‌های غیر متمرکز (DEX)، بستری برای معاملات رمزارزها هستند. کاربران در این صرافی‌ها می‌توانند بدون ایجاد حساب کاربری، رمزارزهای خود را مبادله کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز : در صرافی‌های غیرمتمرکز دارایی کاربران در یک حساب متمرکز نگهداری نمی‌شود بلکه معاملات به‌طور مستقیم از کیف پول‌های افراد صورت می‌گیرد. گفتنی‌ست شما کافی است برای انجام معامله در این پلتفرم‌ها کیف پول خود را به صرافی موردنظر متصل کنید.

صرافی غیر متمرکز یا DEX

برای فعالیت در صرافی غیر متمرکز یا Decentralized Exchange نیازی به وارد کردن اطلاعات شخصی نیست و افراد تنها با داشتن یک کیف پول رمزارز می توانند از خدمات آن استفاده کنند. همچنین مدیریت دارایی‌های معامله‌گران بدون هیچ واسطه ای انجام می‌گیرد. البته به دلیل برخی مشکلات فنی و تازه بودن صرافی‌های غیر متمرکز، این صرافی‌ها بعضا از برخی رمزارزها پشتیبانی نمی‌کنند و همچنین تراکنش‌ها به صورت کند در آن‌ها پیش می‌رود. البته لازم به ذکر است که این صرافی‌ها در مراحل اولیه خود هستند و در آینده بدون تردید تغییرات بزرگی خواهند داشت.

معامله در صرافی DEX چه ویژگی هایی دارد؟

در صرافی‌های DEX کاربران می‌توانند بدون نیاز به بازکردن حساب و وارد کردن اطلاعات شخصی خود برخلاف صرافی‌های متمرکز اقدام به معامله رمزارزها نمایند. گفتنی‌ست در این صرافی‌ها هیچ مرجع و نهادی برای کنترل و مدیریت معاملات کاربران وجود ندارد و از این رو به این صرافی‌ها غیر متمرکز می‌گویند.

در صرافی‌های غیر متمرکز رمزارزها به یکدیگر قابل معامله هستند اما ابتدا برای داشتن رمزارز لازم است که از صرافی متمرکز، رمزارز خود را خریداری کنید. سپس می‌توانید آن را در صرافی های غیر متمرکز با سایر رمزارزها معامله کنید. در این صرافی ها امکان معاملات فرد به فرد نیز وجود دارد و شخصی به عنوان واسط برای کنترل این معاملات وجود نخواهد داشت.

معایب صرافی DEX

همانطور که گفتیم در صرافی‌های غیر متمرکز مالکیت تمام دارایی‌های کاربران بر عهده خودشان است. پس انجام هر عمل اشتباهی از سوی کاربر در معاملات رمزارزی خود بر عهده خود فرد است و غیر قابل جبران خواهد بود.

علاوه بر این، هزینه تمام شده برای انجام معاملات بعضی مواقع در این صرافی‌ها به نسبت صرافی‌های متمرکز بسیار بیشتر خواهد بود. همچنین ممکن است در این صرافی‌ها مشکلات فنی و امنیتی نیز پیش آید. اما این موارد مشکلات اصلی این صرافی‌ها نیست.

از اصلی‌ترین معضلات صرافی غیر متمرکز کارمزد تراکنش‌ها و سرعت کم تراکنش‌های بلاکچین است. همچنین کابران برای انجام تراکنش بایستی کارمزد به نسبت بالایی پرداخت نماید و در مقابل امکانات معاملاتی کمتری نسبت به صرافی‌های متمرکز دریافت کنند.

در میان صرافی‌های غیرمتمرکز، صرافی PancakeSwap و صرافی CoinSwap بین کاربران طرفداران زیادی دارند. گفتنی‌ست این صرافی‌ها در مقایسه با سایر صرافی‌های فعال کمترین کارمزد را دارند.

تفاوت‌های صرافی متمرکز و صرافی غیر متمرکز

از دیگر مشکلات مهم صرافی‌های غیر متمرکز مسئله نقدینگی آن‌ها‌ست. اعتمادی که مردم به صرافی های متمرکز دارند باعث شده تا نقدینگی در این نوع صرافی‌ها بیشتر از نقدینگی در صرافی‌های غیر متمرکز باشد.

یکی دیگر از مهم ترین تفاوت‌های صرافی غیر متمرکز با صرافی متمرکز، وضعیت حق مالکیت دارایی افراد است. مالکیت ارزهای دیجیتال در صرافی متمرکز، با خود صرافی‌ست. این موضوع کار را برای هکرها سخت می کند اما از طرفی هم تراکنش در آن بسیار کندتر از تراکنش در صرافی‌های متمرکز خواهد بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.