کد مطلب: ۶۸۹۰۹۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

معرفی صرافی‌های متمرکز (CEX)

معرفی صرافی‌های متمرکز (CEX)

یک صرافی متمرکز در معاملات رمزارزها سهم زیادی دارد؛ گفتنی است آشنایی با این صرافی‌ها برای فعالان بازار رمزارز اهمیت بالایی دارد. در ادامه این گزارش به توضیح این صرافی‌ها خواهیم پرداخت.

به گزارش تجارت‌نیوز در حال حاضر بیشتر معاملات بازار رمزارزها در صرافی‌‌های متمرکز یا همان Centralized Exchange انجام می‌شود. صرافی متمرکز برای بسیاری از معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بازار رمزارز، پراستفاده‌ترین و راحت‌ترین راه برای خرید و فروش رمزارزها به حساب می‌آید.

صرافی‌های متمرکز یا CEX

صرافی متمرکز یا همان(Centralized Exchange) پلتفرمی متمرکز برای داد و ستد است. ویژگی متمرکز بودن این صرافی‌ها به این معنی‌ست که یک واسطه در انجام تراکنش‌ها دخالت دارد. گفتنی است خریداران و فروشندگان در یک پلتفرم متمرکز هر دو به این واسطه اعتماد دارند و دارایی‌شان را به این واسطه می‌سپارند. مانند بانک‌ها که در آن افراد سرمایه خودشان را برای نگهداری می‌سپارند.

دلیل این اعتماد به صرافی‌های متمرکز، خدمات امنیتی و نظارتی‌ آن‌ها است؛ که باعث می‌شود برای مدیریت تراکنش‌ها گزینه مناسبی برای معامله‌گران باشد. در بحث رمزارزها، اشخاص می‌توانند با از دست دادن کلید کیف پولشان، صدها یا هزاران دلارشان را از دست بدهند. این درحالی است که در صرافی‌ های متمرکز معتبر، هرگز چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد و نهاد پاسخگویی برای این موارد وجود دارد.

اولین صرافی‌های متمرکز رمزارز

اوایل پس از عرضه بیت کوین تنها دو راه برای به دست آوردن این رمزارز وجود داشت. یکی از طریق استخراج و یا از طریق معامله‌ای به نام (P2P) از کاربر دیگری خریداری کنند. این افراد از راه انجمن‌هایی که آن زمان وجود داشتند با هم آشنا می‌شدند. در آن زمان بیت کوین عملا بی‌ارزش محسوب می‌شد، اما در هر صورت معامله نظیر به نظیر، ریسک بالایی برای هر دو طرف داشت. چون هیچ گونه اعتمادی میان دو طرف نبود و طرفین صرفا در یک انجمن با یکدیگر آشنا می‌شدند.

سال ۲۰۱۰ به بعد یک صرافی ارز دیجیتال متمرکز به نام Mt.Gox تاسیس شد که طرفداران زیادی پیدا کرد. در ادامه نیز صرافی‌های دیگری نیز تاسیس شدند که البته به نسبت صرافی Mt.Gox مشهور نشدند. در سال ۲۰۱۴ این صرافی هدف حمله هکرها قرار گرفت و نزدیک به ۸۵۰ هزار واحد بیت کوین (با ارزشی برابر ۴۶۰ میلیون دلار) از Mt. Gox دزدیند و این شرکت را به ورشکستگی رساندند.

این اتفاق صرافی‌ ها را بر آن داشت که برای ادامه روند کاری و محافظت از اموال کاربران، به فرآیندهایی مانند احراز هویت، سیستم ضد پولشویی و قوانین محافظت در برابر تامین مالی ترورسیم روی آورند.

مزایای استفاده از صرافی متمرکز

برای کاربران مبتدی این صرافی‎‌ها بسیار مناسب‌تر هستند. زیرا استفاده از آن‌ها به دلیل طراحی ساده، جذابیت زیادی دارد. صرافی‌ های CEX به دلیل ساختار متمرکزی که دارند، با اقداماتی مانند طراحی بهینه رابط کاربری‌شان و همچنین ایجاد لایه‌های محافظتی اضافه بر سیستم‌های امنیتی خود، سعی در جذب کاربران دارند. این روزها کار در این صرافی‌ها بسیار راحت و سریع است.

صرافی های متمرکز به عنوان یک شخص ثالث بین خریدار و فروشنده عمل می‌کنند. آن‌ها توسط یک نهاد مشخص اداره و کنترل می‌شوند. پس کاربران دیگر نگرانی بابت گم شدن کلیدهای عمومی و خصوصی خود ندارند. این در حالی است که پیش‌تر زمانی که افراد از کیف پول‌های شخصی استفاده می‌کردند، در صورت گم کردن عبارت بازیابی خود دیگر هیچ راه برگشتی نداشتند.

آن‌ها یک کیف پول در اختیار کاربر قرار می‌دهند تا بتواند به راحتی دارایی رمزارزی خود را ذخیره و مدیریت کند. یا در صورت تمایل با آن معامله (ترید) انجام دهد. به همین دلیل برخی ترجیح می‌دهند به منظور داشتن توانایی سریع انجام مبادله و خرید و فروش در بهترین زمان‌های ممکن، به جای کیف پول‌های شخصی، دارایی رمزارزی خود را در یک صرافی متمرکز نگهداری کنند. البته در گزارش‌های قبلی اشاره شد که این موضوع مورد تایید تحلیلگران بازار نیست.

معایب استفاده از صرافی متمرکز

با وجود تمام مزایای صرافی‌های متمرکز، معایبی همچون خطر هک شدن آن‌ها همچنان وجود دارد. مانند اتفاقی که برای صرافی (Mt. Gox) رخ داد. با توجه به مبالغ بالایی که در حساب صرافی‌ها موجود است، هکرها همیشه این صرافی‌ها را مورد حمله قرار می‌دهند.

همچنین اکثر صرافی های متمرکز برخلاف تراکنش‌های نظیر به نظیر، برای خدماتی که ارائه می‌دهند هزینه قابل توجهی دریافت می‌کنند. این مبالغ گاهی اوقات می‌تواند برای معامله‌گران آزاردهنده باشد. همچنین برای کاربران ایرانی نیز نگرانی بسته شدن حساب‌هایشان به علت تحریم‌ها یا هر اتفاق دیگر وجود دارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.