کد مطلب: ۶۱۸۷۹۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کدام کشورها ارز دیجیتال ملی دارند؟ / شکست ونزوئلا در ایران تکرار می‌شود؟

کدام کشورها ارز دیجیتال ملی دارند؟ / شکست ونزوئلا در ایران تکرار می‌شود؟

بسیاری از دولت‌ها در حال تنظیم راه‌هایی برای پذیرش ارزهای دیجیتال و برخی مشغول ممنوعیت این دارایی هستند. این درحالیست که بانک‌های مرکزی علاقه زیادی به ایجاد نسخه دیجیتال پول ملی دارند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، محبوبیت ارزهای دیجیتال در سراسر دنیا در حال افزایش است و دولت‌ها از این موضوع غافل نیستند.

بسیاری از دولت‌ها در حال تنظیم راه‌هایی برای پذیرش ارزهای دیجیتال و برخی مشغول ممنوعیت این دارایی هستند. این درحالیست که بانک‌های مرکزی علاقه زیادی به ایجاد نسخه دیجیتال پول ملی دارند.

تحقیقات مرکز مدیریت IE در آمریکا نشان می‌دهد ارز دیجیتال بانک‌ مرکزی (ارز دیجیتال ملی) از سمت دولت‌ها با یک سیستم پرداخت جدید اشتباه گرفته می‌شود. نمونه بارز این اشتباه انتشار ارز دیجیتال پترو از سمت دولت ونزوئلا است.

نوع دیگر کشورها مانند السالوادور چیز جدیدی نمی‌سازند و بیت‌کوین یا سایر ارزها را به عنوان ارز دیجیتال ملی انتخاب می‌کنند. اصولا کشورهایی که بیت‌کوین را به عنوان ارز دیجیتال ملی انتخاب می‌کنند اقتصادی شکست خورده دارند.

ارز دیجیتال دولتی چیست؟

اگرچه این یک اصلاح رسمی نیست اما ارز دیجیتال دولتی اصولا به ارزی گفته می‌شود که توسط یک کشور تایید و صادر شده است.

در سال ۲۰۱۸ ونزوئلا به عنوان اولین و تنها کشور دنیا ارز دیجیتال خود را منتشر کرد اما ناظران خارجی این ارز را به عنوان یک پروژه کلاهبرداری معرفی کردند.

دولت مادورو مدعی بود این ارز دیجیتال توسط ذخایر نفت، طلا و الماس ونزوئلا حمایت می‌شود و وبسایت این ارز گفته این ارز برای پرداخت کالا و خدمات از سمت موسسات دولتی پذیرفته می‌شود اما تحقیقات در ونزوئلا نشان می‌دهد این ارز توسط مردم هم رد شد.

ماهیت غیرمتمرکز بودن ارزهای دیجیتال به این معنی است که این ارزها از کنترل بانک‌ مرکزی و موسسات بین‌المللی خارج است و طبیعی است که این نهادها با ارز دیجیتال مخالف باشند.

برای همین است که بانک‌های مرکزی شبکه‌ای جدا برای ارز دیجیتال خود می‌سازند و ارزهای دیجیتال دیگر را نمی‌پذیرند.

کدام کشورها بانک مرکزی دارند؟

مطالعه بانک تسویه بین‌الملل نشان می‌دهد که ۸۶ درصد از بانک‌های مرکزی مطالعه و تحقیق در مورد ارز دیجیتال بانک مرکزی را درنظر گرفتند و بسیاری از کشورها توسعه پایلوت‌های ارزهای دیجیتال را شروع کردند.

کشورهای چین، سوئد، امارات، تایلند و باهاما آزمایش‌های بزرگی در حوزه ارز دیجیتال انجام دادند و ارز دیجیتال خود را به صورت آزمایشی منتشر کردند.

راه‌اندازی ارز دیجیتال کار سختی نیست اما یک کشور قبل از انتشار یک ارز دیجیتال باید از فناوری و امنیت شبکه دیجیتال خود اطمینان حاصل کند.

یوان دیجیتال به عنوان پیشرفته‌ترین ارز دیجیتال بانک‌ مرکزی صادر شده شناخته می‌شود و به گزارش بانک خلق چین تراکنش این ارز دیجیتال به ۱۱ میلیارد دلار رسیده است.

چرا پترو شکست خورد؟

پترو زمانی معرفی شد که اقتصاد ونزوئلا در بحران بود. تورم قیمت کالاهای اساسی را به شدت افزایش داده بود و دولت مادورو بعد از انتشار پترو ۶ صفر از پول ملی حذف کرد.

به گفته اندیشکده آمریکایی شورای آتلانتیک ارز دیجیتال پترو ارز دیجیتال دولتی یا بانک مرکزی نیست. بانک مرکزی ونزوئلا برای تسهیل سیستم حسابداری خود ارز دیجیتال پترو را دوباره شماره‌گذاری کرد.

این سیستم مبادله در بهترین حالت یک سیستم پرداخت دیجیتال با استفاده از نوعی ارز که کاربرد ژتون را دارد است. این نوع پول هیچ نوع شفافیتی ندارد.

برخی می‌گفتند ونزوئلا با پترو تحریم‌ها را دور می‌‎‌زند اما این ارز حتی در داخل این کشور استقبال نشد چه برسد به شرکای خارجی.

تکرار شکست در ایران؟

احتمالا رمزارزی که رئیس بانک مرکزی خبر از تایید شدن آن در شورای پول و اعتبار داد هم یک سیستم پرداخت داخلی باشد.

این رمزارز بر بستر شبکه برنا (ساخته شرکت انفورماتیک) کار می‌کند و این یعنی احتمالا دفتر کل توزیع داده برای این ارز دیجیتال وجود ندارد.

مهم‌ترین ویژگی پول این است که همه آن را از شما بپذیرند و بر همین اساس است که شما با دلار آمریکا می‌توانید همه جای دنیا خرید کنید.

حالا سوال اصلی این است که آیا کسی در دنیا پیدا می‌شود که رمزارز ملی ایران را بپذیرد؟ علاوه بر انزوای اقتصادی بین‌المللی، آیا شرکت‌ها و فروشنده‌ها در کشور حاضرند در ازای کالای خود رمز ریال دریافت کنند؟

آخرین اخبار رمزارزها را در صفحه ارز دیجیتال تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    پاسخ روشن است، نه

  • ناشناس

    من که معتقدم باید همون رمزارز مشترک چین روسیه ایران پیش بریم که هم موفق باشه و در دوطرف قابل قبول باشه

  • ناشناس

    تحت هیچ شرایطی رمز ارز ریال قبول نمیکنیم