فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۵۵۴۹

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

بدحالی بیماران دیالیزی به دلیل قطعی برق/ قطعی برق در بیمارستان‌ها از لاهیجان تا محلات ادامه دارد

بدحالی بیماران دیالیزی به دلیل قطعی برق/ قطعی برق در بیمارستان‌ها از لاهیجان تا محلات ادامه دارد

همراه یک بیمار بیمارستان امام خمینی محلات درباره قطعی برق می‌گوید: اوضاع به حدی بغرنج بود که همراهان بیمارها مجبور بودند برای اینکه بیماران بیش از حد دچار شوک نشوند با چرخاندن دستی دستگاه‌ها کار دیالیز را دنبال کنند. این اتفاق بیش از 15 دقیقه طول کشید و در این بین برخی از بیماران به شرایط بحرانی رسیدند.

به گزارش تجارت نیوز،

این روزها که مساله کمبود برق و قطعی آن به یکی از چالش‌های اصلی کشور تبدیل شده، اخباری که از قطعی برق در بیمارستان‌ها منتشر می‌شود بار دیگر زنگ خطر بحران در حوزه بهداشت و درمان را به صدا درآورده است.

قطعی برق در بیمارستان یعنی از کار افتادن دستگاه‌هایی که حیات بیماران به آنها متکی است. یعنی از کار افتادن بخش‌های حیاتی بیمارستان مانند آی‌سی‌یو، سی‌سی‌یو، بخش‌های مربوط به بیماران دیالیزی و... در این شرایط تامین موتور برق سالم برای بیمارستان به عنوان یک اصل اساسی باید در مرکز توجه قرار گیرد. از سوی دیگر قطعی برق حتی اگر هیچ پیامدی نداشته باشد گاهی باعث بروز اضطراب و استرس در بیماران می‌شود و همین مساله جان و سلامت آنها را به خطر می‌اندازد. این اتفاق البته در شهرهای کوچک بیش از سایر مناطق رخ می‌دهد.

اما بروز این اتفاقات در بیمارستان‌های دولتی بسیار محتمل‌تر است چراکه تجهیزات این بیمارستان‌ها فرسوده است و هر لحظه ممکن است بر اثر اتفاقی از کار بیفتد. قاعدتاً موتورهای برق هم از این قاعده مستثنی نیستند؛ مانند اتفاقی که در بیمارستان پیروز لاهیجان رخ داد.

برکناری رئیس بیمارستان پیروز لاهیجان

بر اساس اخبار منتشرشده روز گذشته رئیس بیمارستان پیروز لاهیجان در پی قطعی برق این بیمارستان و بروز برخی مشکلات جانبی برکنار شد. رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی گیلان با اعلام این خبر گفت: با توجه به قطعی برق بیمارستان پیروز لاهیجان که روز گذشته رخ داد بلافاصله هماهنگی‌های لازم با مدیرکل برق گیلان انجام شد و برای جلوگیری از هرگونه اتفاق احتمالی برای بیماران فوری یک دستگاه اتوبوس آمبولانس و هشت دستگاه آمبولانس به این بیمارستان اعزام شد.

محمدتقی آشوبی بیان کرد: همچنین به بیمارستان‌های کوثر آستانه‌اشرفیه و شهید حسین‌پور لنگرود به منظور افزایش ظرفیت تخت‌های آی‌سی‌یو و سی‌سی‌یو و بیمارستان‌های شفا و میلاد لاهیجان نیز آماده‌باش کامل داده شد. با توجه به اقدامات اضطراری انجام‌شده، برق بیمارستان دکتر پیروز لاهیجان به‌موقع وصل شد و هیچ‌ اتفاقی در بیمارستان رخ نداد و اوضاع کاملاً تحت کنترل بوده و وضعیت همه بیماران طبیعی و نرمال است.

قطعی برق در بیمارستان امام خمینی محلات

اما ماجرای قطعی برق تنها به بیمارستان پیروز لاهیجان ختم نشده و روز چهارشنبه هم برق بیمارستان امام خمینی محلات قطع شده است. تنها بیمارستان این شهرستان که تنها بخش دیالیز این شهرستان هم در آن قرار دارد؛ در حالی که 18 بیمار در حال همودیالیز بودند برق بیمارستان قطع می‌شود.

همراه یکی از بیماران در‌این‌باره به تجارت‌نیوز می‌گوید: «قطع شدن برق دستگاه دیالیز یعنی وارد آمدن شوک شدید به بیماران. خونی که از برای تصفیه از بدن بیمار خارج می‌شود به کمک این دستگاه دوباره به بدن او بازمی‌گردد و وقتی برق این دستگاه‌ها قطع شود این چرخه از حرکت می‌ایستد.»

او می‌افزاید: «چنین اتفاقی مانند این است که شما در عرض چند ثانیه خون زیادی را از دست بدهید. وقتی چنین اتفاقی در بخش دیالیز بیمارستان امام خمینی رخ داد و همراه بیماران جویای دلیل آن شدند معلوم شد برق قطع شده و از طرف دیگر دکمه ژنراتور اضطراری بیمارستان هم خراب است.»

همراهان بیمارها با چرخاندن دستی دستگاه‌ها کار دیالیز را دنبال کردند

این همراه بیمار ادامه می‌دهد: «اوضاع به حدی بغرنج بود که همراهان بیمارها مجبور بودند برای اینکه بیماران بیش از حد دچار شوک نشوند با چرخاندن دستی دستگاه‌ها کار دیالیز را دنبال کنند. این اتفاق بیش از 15 دقیقه طول کشید و در این بین برخی از بیماران به شرایط بحرانی رسیدند.»

او اضافه می‌کند: «مساله اینجاست که حتی بعد از وصل شدن برق هم تنها دستگاه‌های دیالیز بودند که به کار افتادند و وسایل تهویه و خنک‌کننده دیگر روشن نشدند. پرستاران به هر یک از همراهان بیمارن تکه‌ای مقوا دادند و از آنها خواستند بیماران‌شان را به وسیله آن خنک نگه دارند.»

حیاط بیمارستان محل دپوی نخاله‌های ساختمانی شده است

یکی دیگر از همراهان بیماران درباره دپوی نخاله‌های ساختمانی در حیاط این بیمارستان می‌گوید: «متاسفانه نخاله‌های ساختمانی را که اصلاً معلوم نیست از کجا می‌آورند دقیقاً پشت پنجره اتاقی که بیماران دیالیزی در آن حضور دارند، دپو می‌کنند. این نخاله‌ها مربوط به بیمارستان نیست چون سال‌هاست تعمیر نشده و البته اعتراض ما در این زمینه هم تاکنون هیچ فایده‌ای نداشته است.»

بی‌توجهی به نظافت بیمارستان هم به سلامت بیماران آسیب می‌رساند

او ادامه می‌دهد: «بی‌توجهی به نظافت بیمارستان هم به سلامت بیماران آسیب می‌رساند و هم از نظر روحی برای آنها که مجبورند حداقل هفته‌ای یک بار برای انجام روند درمانی خود به اینجا بیایند آسیب‌زاست. بی‌توجهی مسئولان بیمارستان به نظافت محیط‌های بیرونی و درونی بخش‌ها تا حدی است که در بسیاری موارد همراهان بیماران خود اقدام به نظافت می‌کنند.»

وضعیت بیمارستان‌های دولتی اسفبار است

مهرداد منیری، پزشک اورژانس، دراین‌باره به تجارت‌نیوز می‌گوید: «متاسفانه وضعیت بیمارستان‌های دولتی و به خصوص تجهیزاتی که در آنها استفاده می‌شود بسیار اسفبار است. بارها پزشکان و پرستاران این مساله را به مسئولان بیمارستان گوشزد کرده‌اند اما از آنجا که دخل و خرج این بیمارستان‌ها هیچ همخوانی‌ای با هم ندارد، بهسازی هم امکان‌پذیر نیست.»

او توضیح می‌دهد: «در اکثر شهرها مساله فرسودگی تجهیزات بیمارستانی به‌خصوص در بیمارستان‌های دولتی به معضلی لاینحل تبدیل شده است و وزارت بهداشت و درمان به جای افتتاح بیمارستان‌های جدید و مجهز کردن آنها در حالی که نیروی انسانی برای راه‌اندازی نیست، بهتر است این هزینه را به تجهیز بیمارستان‌های دولتی اختصاص دهد.»

فرسودگی ژنراتورهای برق بیمارستانی با توجه به وضعیت قطعی برق می‌تواند فاجعه‌آفرین شود

منیری در پایان می‌گوید: «فرسودگی تجهیزات هم مانند بسیاری دیگر از کمی و کاستی‌هایی که در بیمارستان‌ها وجود دارد بیش از همه سلامت بیماران را تهدید می‌کند. همین فرسودگی ژنراتورهای برق بیمارستانی با توجه به وضعیت قطعی برق می‌تواند فاجعه‌آفرین شود.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.