پادکست اقتصادی رادیو تجارت نیوز: اسم رمز؛ مولدسازی

حجم فایل صوتی: ۹۶.۶۲M | مدت زمان فایل صوتی: ۰۰:۳۴:۴۰ دانلود فایل صوتی

سی و دومین پادکست اقتصادی رادیو تجارت ‌نیوز را در سیزدهمین روز از بهمن می‌شنوید.

به گزارش تجارت‌نیوز، در هفته‌ای که گذشت، اتحادیه اروپا تلاش‌های خود را برای تحریم سپاه پاسداران ادامه داد اما به نتیجه روشنی نرسید. همچنین در تهران و در بهارستان، نمایندگان مجلس اعتراض گسترده‌ای نسبت به طرح مولد سازی دارایی‌های دولت که در لایحه بودجه سال آینده گنجانده شده داشتند. حمله به سفارت آذربایجان در تهران، برف و کولاک شدید کشور و … از مهمترین اخبار هفته بودند که با واکنش بازارها همراه شدند.

تبعات حمله به سفارت آذربایجان

هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم یکی از پر حادثه‌ترین و پرخبرترین هفته‌های اخیر بود به طوری که تجارت‌نیوز با نگاهی به شش حادثه‌ای که فقط در روز نخست هفته اتفاق افتاد؛ شنبه را شنبه‌ای پرماجرا خطاب کرد. یکی از مهمترین اخبارِ این شنبه پر حادثه، ماجرای حمله یک مرد مسلح به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران و تبعات آن بود. روایت عاطفه محمودی خبرنگار تجارت‌نیوز را می‌شنوید. نکته مهم اینجاست که حمله به سفارت آذربایجان می‌تواند تبعاتی در سطح بین‌المللی داشته باشد. هادی حق‌شناس، اقتصاددان در این مورد به تجارت‌نیوز می‌گوید.

اسم رمز؛ مولدسازی

مولدسازی؛ طرحی عجیب و پر ابهام در اتاقی در بسته. «از مصوبه عجیب و محرمانه مولدسازی چه می‌دانیم؟»؛ تمام ماجرا از همین پرسش توسط یک رسانه در بستر توئیتر آغاز شد. بعد از این سوال مهم بود که پایگاه اطلاع‌رسانی دولت اقدام به انتشار متن مصوبه مولدسازی کرد؛ مصوبه‌ای که دو سال اعتبار دارد و در این مدت هر قانون و مقرراتی که در تضاد با آن باشد، لغو خواهد شد! این تنها مورد عجیب این مصوبه در کنار محرمانه بودن آن نیست؛یکی دیگر از موارد عجیب آن،اعطای مصونیت قضایی به 7 عضو منتخبِ شورای هماهنگی اقتصادی سران قواست که یک بدعت محسوب می‌شود. همین موارد سبب شده تا برخی آن را کاپیتولاسیون داخلی و برخی آن را بخشش دارایی‌های مردم با اسم رمز مولدسازی بنامند. با اینحال دولت می‌گویدکه با این مصوبه به دنبال فروش اموال راکدی است که روی دستش مانده و فروش آنها به جبران کسری بودجه‌اش کمک می‌کند.

مولدسازی چیست و چه تفاوتی با خصوصی‌سازی دارد؟ الگوی موفق جهانی چیست و کدام مدل برای ایران مناسب‌تر است؟ اینها سوالاتی است که سوسن یحیی‌پور، خبرنگار تجارت‌نیوز از جعفر خیرخواهان، اقتصاددان در پادکست اقتصادی رادیو تجارت‌نیوز پرسیده است. گفتگوی این هفته تجارت‌نیوز را می‌شنوید.

حواشی نمایشگاه اینوتکس 2023

نمایشگاه نوآوری اینوتکس۲۰۲۳ قرار است از ۱۹ الی۲۲ اردیبهشت سال آینده در پارک فناوری پردیس میزبان استارتاپها و دیگر اعضای اکوسیستم استارتاپی کشور باشد. اما با وجود شرایط محدودسازی اینترنت در ماههای اخیر و آسیب‌های اقتصادی قطعی اینترنت آیا برگزاری چنین نمایشگاهی منطقی‌ست آن هم در شرایطی که نمایشگاه‌هایی چون الکامپ و تلکامپ امسال برگزار نشدند؟ مهرین نظری، خبرنگار تجارت‌نیوز به بهانه برگزاری نشست خبری این نمایشگاه، در این قسمت از پادکست اقتصادی رادیو تجارت‌نیوز گفتگویی با مهدی صفاری‌نیا، رئیس پارک فناوری پردیس داشته است درباره حواشی رویداد اینوتکس 2023.

تحلیل و پیش‌بینی بازارهای هفته دوم بهمن‌ماه 1401

سه‌شنبه‌ای که پشت سر گذاشتیم، ابراهیم رئیسی در سخنرانی‌ای تماما اقتصادی از وضعیت معیشت مردم در دولت خود سخن گفت و حمایت قاطع تیم دولت از دلارِ 28500 تومانی فرزین را اعلام کرد. در دولت ابراهیم رئیسی سفره‌های مردم چه ویژگی‌هایی خواهد داشت و مردم چه تورمی را احساس می‌کنند؟ گزارش تجارت‌نیوز را بشنوید. تحریریه تجارت‌نیوز هر هفته، بازارهای مالی ایران و جهان را بررسی می‌کند و تلاش دارد قمیت‌های هفته آینده دلار، سکه، طلا، خودرو و مسکن را پیش‌بینی کند. در این قسمت از پادکست اقتصادی رادیو تجارت نیوز با این پیش‌بینی‌ها همراه شما خواهیم بود:

  • پیش‌ بینی بازار نفت جهانی به روایت امیر داداشی، خبرنگار تجارت‌نیوز
  • پیش‌ بینی قیمت دلار در هفته دوم بهمن ماه در گفتگو با برزو حق‌شناس
  • پیش‌ بینی قیمت در بازار سکه و طلا به روایت مجتبی دیبا
  • پیام الیاس‌کردی، کارشناس بازار سرمایه، تحولات هفته آینده تالار شیشه‌ای را پیش‌بینی می‌کند
  • در بخش پیش بینی بازار خودرو این هفته دو روایت از قیمت این بازار و تاثیر واردات خودروهای دست دوم در گفتگو با امیرحسن کاکایی و سپهر دادجوی توکلی، مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت داریم.
  • پیش بینی بازار مسکن در بهمن ماه در گفتگو با بیت‌الله ستاریان کارشناس بازار مسکن.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.