خبر مهم:

پادکست رادیو تجارت‌نیوز: دو هفته سوگ و التهاب پس از مرگ مهسا امینی

پادکست رادیو تجارت‌نیوز: دو هفته سوگ و التهاب پس از مرگ مهسا امینی

حجم فایل صوتی: ۵۶.۳۸M | مدت زمان فایل صوتی: ۰۰:۲۴:۳۳ دانلود فایل صوتی

برنامه شماره چهاردهم

سلام. این چهاردهمین پادکست رادیو تجارت‌نیوز است که در هفتمین روز از مهرماه ۱۴۰۱ می‌شنوید. در هفته‌ای که گذشت، سراسر ایران همچنان در سوگ و التهاب مرگ مهسا امینی بود و قطع اینترنت، مانع از اطلاع‌رسانی درست اخبار شد.

تحریریه تجارت‌نیوز تلاش کرده‌ در کمتر از نیم‌ساعت آینده نگاهی خبری تحلیلی به مرگ مهسا امینی و اعتراضات مردم به این حادثه تلخ داشته باشیم و بگوییم در این هفته که بازارها تحت تاثیر قطعی اینترنت و تجمعات خیابانی بوده‌اند، اقتصاد ایران چه مسیری را در پیش گرفته است.

گزارشی از دو هفته پر التهاب پس از مرگِ دردناک مهسا امینی

۲۲ شهریور، دختری ۲۲ ساله به نام مهسا امینی که از سقز برای ثبت نام در دانشگاه به تهران آمده بود توسط گشت ارشاد بازداشت و سه روز بعد به دلیل شدت جراحات درگذشت. اندوه و خشم ایرانیان از این رخداد، هشتک مهسا امینی را با نزدیک به ۱۰۰ میلیون توئیت به تاریخ‌سازترین هشتک تاریخ فضای مجازی بدل کرد و موجی از وقایع را به راه انداخت که خسارت‌های اجتماعی و اقتصادی فراوانی را به همراه داشت.

ابلاغ بخشنامه نحوه رسیدگی به پرونده متهمان ناآرامی‌های اخیر

بخشنامه نحوه رسیدگی به پرونده‌ متهمان ناآرامی‌های اخیر از سوی دادستان کل کشور ابلاغ شد. در این بخشنامه به دادستان های عمومی و انقلاب سراسر کشور دستور داده شده که کمیته کارشناسی متشکل از نمایندگان مطلع و صاحب اختیار اداره اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه پاسداران و اطلاعات فرماندهی انتظامی و حسب مورد حراست‌های ذیربط و اخذ نظر آن کمیته، در کلیه پرونده ها بر اساس موازین شرعی و قانونی و با سرعت و دقت و قاطعیت رسیدگی ها و پیگیری های لازم انجام شود. دادستان کل کشور در این بخشنامه تاکید کرده افرادی که فاقد هرگونه سابقه کیفری هستند و در پرونده آنان نیز سند، مدرک، گزارش شاهد صحنه و گزارش مأمورین انتظامی، اطلاعاتی و امنیتی یا قراین اطمینان آور وجود ندارد و کمیته کارشناسی به عدم نقش آنان در اغتشاشات اظهارنظر کرده است با توجیه و ارشادات لازم آزاد شوند.

خسارت قطع اینترنت بر کسب‌وکارهای اینترنتی

قطع اینترنت به دلیل شرایط خیابان‌ها موضوع تازه‌ای نیست. در ناآرامی‌های سال ۱۳۹۸، دولت قطع چند روزه اینترنت، کسب‌وکارهای اینترنتی را با خسارات زیادی مواجه کرد. در ماجرای مرگِ دلخراش خانم امینی نیز، قطع اینترنت به عنوان تاکتیک کاهش التهاب خیابانی استفاده شد. بررسی‌های تجارت‌نیوز از آمارهای رسمی سال ۱۳۹۹ نشان می‌دهد که قطعی اینترنت در ایران روزانه حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان به کسب‌وکارهای ایران آسیب وارد می‌کند. البته اگر تورم سه سال اخیر را در این محاسبات بگنجانیم، طبیعتاً این رقم بیش از این هم می‌شود. توضیحات بیشتر از زبان رضا الفت‌نسب، دبیر اتحادیه کسب و کارهای مجازی.

راست و دروغ‌های اینترنت ماهواره‌ای

اینترنت ماهواره‌ای در راه ایران نیست یا لااقل در حال حاضر، ایرانیانی که از قطعی اینترنت به ستوه آمده‌اند، اجازه و تجهیزات لازم برای دسترسی به آن را ندارند. از آنجایی که بسیاری از مخاطبان تجارت‌نیوز درباره وعده‌های ایلان ماسک سوال کرده بودند، نوید ایران بهار، خبرنگار این رسانه از آرین اقبال، کارشناس فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات درباره صحت و سقم کارکرد اینترنت ماهواره‌ای در ایران را پیگیری کرده است.

تحلیل و پیش‌بینی بازارهای هفته پیش رو

در چند دقیقه باقی‌مانده از چهاردهمین پادکست رادیو تجارت نیوز، از زبان کارشناسان بازارهای مالی، وضعیت هفته آینده را برای شما پیش بینی می‌کنیم و سعی داریم به این سوال جواب بدهیم که عملیاتی نشدن برجام از یک سو و چالش‌های داخلی پس از مرگ مهسا امینی از سوی دیگر چگونه بازارهای ایران را تحت تاثیر خود قرار داده است.

پیش‌بینی بازار ارز: رشد قیمت دلار در صرافی‌ها؟

تحلیل و پیش‌بینی بازارهای هفته آینده را با ارزیابی برزو حق شناس، کارشناس بازارهای مالی آغاز می‌کنیم که در گفتگو با زهرا رسولی خبرنگار تجارت نیوز می‌گوید بعید نیست از هفته آینده شاهد رشد قیمت دلار در صرافی‌ها باشیم.

پیش‌بینی بازار سکه و طلا: چشم‌انتظار ربیع‌الاول

بازار سکه و طلای کشور پس از پایان مراسم‌های مذهبی محرم و صفر اقبال تازه‌ای پیدا می‌کنند و آن طور که محمد کشتی‌آرای، کارشناس این بازار پیش بینی کرده، شاهد افزایش معاملات در این حوزه خواهیم بود.

پیش‌بینی بازار خودرو: همچنان در انتظار واردات

حمیدرضا حیدری رئیس اتحادیه نمایشگاه داران مشهد معتقد است قفلِ رکود تورمی بازار خودرو با واردات خواهد شکست.

پیش‌بینی بازار مسکن: تب و تابِ رکود یا تورم؟

حسام عقبایی، نایب رئیس اتحادیه املاک تهران در گفتگو با الهام صمدی زاده، خبرنگار تجارت نیوز به این سوال پاسخ داده که چرا با وجود تقاضا در بازار، خرید و فروش مسکن کاهش یافته است.

دقیقه پایانی چهاردهمین پادکست تجارت نیوز را با صدای شهرام ناظری همراه شما خواهیم بود، خدانگه‌دار.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.