کد مطلب: ۳۵۰۳۳۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

اثر SPV بر بورس از نگاه کارشناسان

اثر SPV بر بورس از نگاه کارشناسان

راه‌اندازی کانال مالی ایران و اروپا (SPV) و تاثیر آن بر بورس از نگاه کارشناسان بازار سرمایه متفاوت بوده، برخی نسبت به آن خوشبین بودند و برخی آن را در بورس بی‌اثر خواندند.

شروع به کار SPV یکی از مهم‌ترین اتفاق روزهای اخیر بوده که ابعاد مختلف اقتصاد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز، بازار سهام یکی از نهادهایی است که تحت تاثیر راه‌اندازی کانال مالی ایران و اروپا قرار می‌گیرد، نگاه کارشناسان بازار سهام به این موضوع متفاوت بوده است.

مهدی رضایتی، کارشناس و تحلیلگر بازار سهام در گفتگو با تجارت‌نیوز در خصوص تاثیر SPV بر بورس می‌گوید: همانطور که انتظار می‌رفت و از اظهار نظرهای طرف‌های اروپایی نیز پیداست، این سیستم در حال حاضر جهت تامین کالاهای ضروری نظیر دارو وغذا کاربرد دارد. چنانچه کارایی این سیستم در همین سطح باقی بماند و به مرحله‌ای نرسد که بتوانیم مبادلات نفتی را از طریق آن انجام دهیم، می‌توان گفت عملا دستاورد ما هیچ بوده و نگرانی عمیقی نسبت به اثرات مخرب تحریم‌های آمریکا در آینده وجود خواهد داشت.

وی در ادامه می‌گوید: فروش نفت پاشنه آشیل کشور چه به لحاظ درآمد ارزی و چه به لحاظ منابع بودجه‌ای بوده و فلسفه اولیه راه‌اندازی این سیستم نیز همین بوده است. از طرفی همین میزان از کارایی نیز منوط به تصویب و اجرایی شدن کامل cft است که آن نیز در هاله‌ای از ابهام است.

رضایتی اضافه می‌کند: بطور کلی متغیرها نشان می‌دهند که بعید است این سیستم بتواند خواسته‌ها ما را برآورده کند و آمریکا تمام توان خود جهت ممانعت از فروش نفت ایران را به کار خواهد بست. بازار ارز نیز چندان واکنش مثبتی به این رویداد نشان نداد که نشان می‌دهد ریسک‌های سیستماتیک همچنان پابرجاست.

وی تاکید می‌کند: در مجموع نمی‌توان انتظار داشت بازار سهام به راه‌اندازی کانال مالی ایران و اروپا واکنش مثبتی نشان دهد و تنها از نگرانی در تامین مواد اولیه در صنایع داروسازی و مواد غذایی کاسته خواهد شد.

ایمان رئیسی، دیگر کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز عنوان کرد: با توجه به اتفاقات روزهای اخیر از جمله راه‌اندازی کانال مالی ایران و اروپا، انتظار می‌رود در اکثر گروه‌های بازار شاهد رشد قیمت سهام باشیم. از طرفی اتفاقات مثبت دیگر از جمله افزایش قیمت نفت و فلزات همگی در ارتباط با رشد بازار دست به دست می‌دهند تا هفته مثبتی را داشته باشیم.

وی در ادامه می‌گوید: البته اروپاییان در قبال اینستکس انتظار دارند تمام موارد FATF تصویب شود و در خبرها هم دیدیم که احتمال بررسی الحاق ایران به پالرمو در این هفته وجود دارد که نتیجه آن تعیین کننده اثرگذاری SPV بر بورس خواهد بود.

رئیسی می‌افزاید: هفته گذشته دلار نسبت به ریال رشد قیمت داشت، اما رونمایی از کانال مالی ایران و اروپا و انتظار بهبود شرایط انتقال ارز باعث شد بار دیگر دلار به کانال 11 هزار تومانی بازگردد.

وی تاکید کرد: با وجود اینکه ابهاماتی در ارتباط با SPV وجود دارد اما آنچه روشن است این است که اهالی بازار آن را به فال نیک گرفته‌اند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.