کد مطلب: ۳۴۹۸۳۸

گفتگوی تجارت‌نیوز با یک اقتصاددان:

توصیه عبده تبریزی برای شکست نخوردن در بورس

توصیه عبده تبریزی برای شکست نخوردن در بورس

حسین عبده تبریزی درباره رفتار سهام‌داران در بورس می‌گوید: توصیه می‌شود افرادی که آشنایی بیشتری با بازار سهام دارند به سمت تشکیل سبد متنوع بروند و متکی به سهم خاصی نباشند، آن دسته از سهام‌دارانی که آشنایی کمتری با بورس دارند و دائما به مشورت دیگران وابسته هستند، به سمت صندوق‌های سرمایه‌گذاری بروند که حرکت مثبتی است.

در پی اقدامات چند ماه اخیر بانک مرکزی، کشور شاهد فروکش شدن نوسانات در بازار ارز بوده است. سیستم بانکی نیز که در ایجاد تحولات ناگهانی و مسئله‌ساز دست کمی از نوسان قیمت دلار ندارد، در میان اهداف اصلاحی بانک مرکزی قرار گرفته است. آیا آرامش در بازار ارز باقی خواهد ماند؟ این وضعیت بازار ارز چه تاثیری بر و بورس دارد؟ جدل بورس با سهام‌داران چطور حل می‌شود؟ یک اقتصاددان پاسخ می‌دهد.

حسین عبده تبریزی، عضو شورای عالی بورس و مشاور وزیر راه و شهرسازی در گفتگویی با تجارت‌نیوز، در پاسخ به این سوال می‌گوید: اقدامات بانک مرکزی در جهت کنترل نقدینگی در سطح قابل قبولی قرار دارد؛ از جمله این اقدامات می‌توان به تعیین سقف برداشت پول، جمع‌آوری چک‌های حامل و جلوگیری از سفته‌بازی در بازار ارز اشاره کرد. حال اینکه این موارد بتواند پایدار بماند و بتواند شرایط پایداری را حاکم کند، هم به پیگیری این سیاست‌ها و اصلاح وضعیت در حوزه‌های مالی و بانکی بستگی دارد و هم به وضعیت خارجی و ارتباطات ایران با دنیا و فروش نفت که از مهم‌ترین منابع تامین مالی ایران است، ارتباط دارد. بنابراین بسته به اینکه چه تصویری از این پارامترها داشته باشیم، باید قضاوت کرد که شرایط پایدار باقی می‌ماند یا نه.

وی در ادامه، اقدام اخیر بانک مرکزی در خصوص حذف سودهای روزشمار بانکی را مثبت می‌داند و عنوان می‌کند: یکی از اقدامات خوبی که بانک مرکزی می‌تواند انجام دهد این است که سیاست خود را درباره افزایش یا کاهش نرخ سود بانکی به یکباره اعلام کند.

عبده تبریزی اضافه می‌کند: بانک مرکزی تاکنون توانسته هزینه پول را برای بانک‌ها کاهش دهد و حذف سود روزشمار بانکی اقدام مثبتی است که به بانک‌ها کمک می‌کند بخشی از فشاری که بابت پرداخت سودهای کلان طی سال‌های 1391 تا 1396 به آنها وارد شده بود، کاسته شود.

به گفته او، با اجرای این سیاست مناسب، هزینه پول برای بانک‌ها کاهش می‌یابد و آن‌ها فرصت دارند تا وضعیت پولی خود را بهبود بخشند.

عبده تبریزی که نوسانات قیمت دلار را عامل مهم نوسانات شدید بورس در شهریور امسال می‌داند، می‌گوید: نوسان از ویژگی‌های ذاتی بورس است. بورس سال‌های زیادی است که این نوسانات را تحمل کرده، زمانی که قیمت ارز در تابستان سال جاری بالا رفت و به بالای 18 هزار تومان رسید، قیمت آن بخش از بازار سهام که با ارز ارتباط داشت، مانند صادراتی‌ها، پتروشیمی‌ها، معدنی‌ و اتومبیل نیز به شدت بالا رفت و وقتی معلوم شد که آن قیمت‌ها واقعیت نداشته و تقاضایی برای آن‌ها وجود ندارد، شروع به اصلاح کردند و متناسب با آن بورس هم خودش را اصلاح کرد و شاخص پایین آمد. قسمت بزرگی از این نوسانات واقعا به قیمت ارز بستگی داشت.

وی در پایان گفتگو با اشاره به رفتار هیجانی فعالان بازار سهام به آن‌ها تاکید و توصیه می‌کند: اینکه در مواجه با نوسانات اخیر بازار سهام چه اقدامی صورت گیرد به تصمیم خود سهام‌داران، درک آن‌ها از بازار و توضیحاتی که از مشاوران خود می‌گیرند، بستگی دارد. اما توصیه می‌شود افرادی که آشنایی بیشتری با بازار سهام دارند به سمت تشکیل سبد متنوع بروند و متکی به سهم خاصی نباشند، آن دسته از سهام‌داران نیز که آشنایی کمتری با بورس دارند و دائما به مشورت دیگران وابسته هستند، به سمت صندوق‌های سرمایه‌گذاری بروند که حرکت مثبتی است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    دیروز که اون خبر رونمایی موشک اومد، بورس قرمز شد.

  • ناشناس

    شمادرسال 74و75 ریاست بورس را داشتین دوست دارم رو این مسله فکر کنید در سال 75 یا 74 شما میتوانستین با فروش 1000 سهم ازسبد سهامتان مثل سیما ن تهران کربن یا گاز لوله و غیره که در ان سال قیمت هر سهم نزدیک 4الی 6 هزار تومان قیمت داشت با فروش 1000سهم شما یک واحد اپارتمان 120م می خریدین فقط با فروش هزار سهم حالا اگر شما تما م سود سالانه و افزایش سرمایه 1000 سهم را جمع کنی ودر سال 97 بفروشی پول درب اهنیه و ایفون اپارتمان هم نمیشود . بعد شما صحبت از دید بلند درسهام میکنید دوم شما میگوید بازار رشد کرده بود باید ا صلاح قیمتی میشد و بازار در استراحته باید بگم اقایون تحصیل کرده بازار سرمایه ما از سال 75در حال استراحته انگار که قیمتها در سهام با گذشت زمان فریزشده بازار در استراحت نیست سالهاست خوابه پایه سهام 100 تومانه واحد پولی که دیگر در تجارت وجود ندارد بعد میگین قیمتها باید اصلاح میشد همین حالا ایا با فروش 1000 سهم اپار تمان که هیچ شاید بتوانید یه حلقه لا ستیک ماشین بخرید ببنید ارزش بازار سرمایه تا کجا افت داشته است و خندار از تحصیل کرده های ما که قیمت بی ارزش سهام را نسبت به بازار های رقیب با لا دانسته و احتیاج به اصلاح باید بازار سرمایه رشد کلانی ذاتی خودش را پیدا کند که فقط ارزش بازار سرمایه با حذف 4 صفر از پول ملی که در بازار سرمایه اثر گذار نباشد میسر است و می تواند بعنوان بالی در کنار بازار مالی قرار گیرد باید بازار سرمایه بتواند در کنار بازار مالی بسیار افزایش یابد

    • ناشناس

      ممنون با سوادانه و بدون جواب است استفاده کردیم مغزم باز شد

    • رضا

      استفاده کردیم

    • ناشناس

      ممنون جا لب بود

  • حمید م

    اقای عبده منظور از بلند مدت چه مدت است یکسال یا 5 سال یا 10 سال یا 20 سال؟برای اطلاع شما بنده 20 سال قبل 2/5 میلیون تومن سهام پارس الکتریک خریدم سهمی حدود 500 تومن.انزمان میشد با ان پول یک اپارتمان 80 متری خرید.امروز قیمت سهام پارس الکتریک 1000 تومنه یعنی دوبرابر20 سال قبل ولی ان اپارتمان بیش از یک میلیارد تومن قیمت دارد.افکار و دانش شما دیگر منقضی شده لطفا منبعد هیچ نظری منتشر نکنید تا مردم گمراه نشوند و ضرر نکنند.

  • سهامدار خودرویی دزد زده

    لسفتد 94 و فروردین 95 سهام سایپا خریدم 200 تومن بعد از 4 سال الان 150تومنهو صف فروش.سهام رنا و سرمایه گزاری سایپا خریدم 330و 320 تومن الان 100 تومن و صف فروشه.اینجا بورسه یا سر گردنه؟