کد مطلب: ۷۰۶۹۰۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

فوری: اینترنت موبایل فعال شد

فوری: اینترنت موبایل فعال شد

بیش از یک هفته است که کاربران در اتصال به اینترنت دچار مشکلات فراوانی هستند؛ اینترنت موبایل نیز بین ساعات ۱۶ الی ۲۴ نیز با محدودیت و مسدود شدن همراه می‌شود. اما در حال حاضر ارتباط از طریق اینترنت همراه امکان پذیر است.

به گزارش‌ تجارت‌نیوز ، طی روزهای گذشته کاربران نمی‌توانستند بین ساعات ۱۶ الی ۲۴ از اینترنت همراه (اینترنت موبایل) اپراتورهای مختلف استفاده کنند و این امکان برایشان مسدود می‌شد. اما در حال حاضر برخی کاربران خبر از رفع این محدودیت می‌دهند. البته همچنان شبکه اجتماعی اینستاگرام، پیام رسان واتساپ، لینکدین و… فیلتر هستند. باید منتظر بود و دید این رفع محدودیت اقدامی موقتی است یا تصمیم به عدم ایجاد محدودیت در اینترنت همراه اپراتورها بین ساعات ۱۶ الی ۲۴ گرفته شده است.

قطع اینترنت و فیلترینگ

در روزهای گذشته کاربران در کشور شاهد فیلتر بسیاری از شبکه‌های پلتفرم‌های خارجی مانند اینستاگرام و واتساپ بودند. با فیلتر شدن این پلتفرم‌ها که به نوعی به کسب وکار بسیاری از افراد گره خورده است، برخی گمان می‌کنند که ایده اینترنت ملی در مرحله اجرایی‌ست.

موضوع شبکه ملی اطلاعات با اینکه پیش از مطرح شدن طرح صیانت در برنامه دولت و نهادهای دیگر قرار داشت، اما مطرح شدن طرح صیانت در مجلس یازدهم، به نوعی باعث جدی شدن دغدغه اینترنت ملی برای کاربران و صاحبان کسب‌وکارها بود.

حالا اینترنت در این روزها با چالش‌های فراوانی در کشور روبه رو است. هر رخدادی که برای این بستر اتفاق می‌افتد، افکار افراد را به سمت اینترنت ملی و شبکه داخلی اطلاعات سوق می‌دهد.

اختلالات اینترنت برای راه‌اندازی اینترنت ملی است؟

پیش‌تر حامد بیدی کارشناس فناوری اطلاعات در گفتگو با تجارت‌نیوز اعلام کرده بود که اقدامات و اختلالات در خصوص اینترنت موبایل و ثابت حتی فراتر از طرح صیانت است و این طرح را می‌توان مقدمه‌ای بر یک فاجعه ارزیابی کرد.

بارها کارشناسان مواردی را در خصوص اینترنت ملی و شبکه ملی اطلاعات مطرح کردند. موافقان طرح صیانت اظهار می‌کردند که این نظرات اشتباه است اما کارشناسان و متخصصان بر انتقادات خود پافشاری کردند. اما آنچه امروز در حال وقوع است نظرات ایشان را به اثبات می‌رساند. فیلتر اینستاگرام، فیلتر واتساپ، فیلتر لینکدین، قطعی‌های مکرر اینترنت و… در چند روز اخیر نشان دهنده پی‌گیری‌های پیرامون توسعه شبکه ملی اطلاعات است.

اظهارات وزیر ارتباطات در خصوص اینترنت ملی

«عیسی زارع پور»، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در خصوص شبکه ملی اطلاعات جمله‌ای داشته است که می‌گوید "وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات وزارت توسعه شبکه ملی اطلاعات است."

زارع‌پور در این خصوص اظهار داشت: «شبکه ملی اطلاعات چیزی جز یک شبکه پرسرعت، امن و با کیفیت که انواعی از خدمات در آن ارائه می شود. همه برنامه‌هایی که در دست اجرا داریم برای تحقق شبکه ملی اطلاعات است و از روز اول مسئولیت اجرایی این کار را برعهده گرفتم و شورایی متشکل از همه معاونان تشکیل دادیم. برای اجرای این پروژه حدود ۲۰۰ زیرپروژه کوچک و بزرگ تعریف شده است و هر هفته با شورای معاونین برای پایش پیشبرد هدف جلسه داریم.»

وی افزود: «از جمله مهم ترین پروژه هایی که برای راه اندازی شبکه ملی اطلاعات در دست اجرا است، توسعه شبکه ثابت از طریق FTTX، واگذاری فرکانس های جدید در حوزه موبایل، پروژه کلان امنیت و موضوع مهم و کلیدی استقلال این شبکه را پیگیری می‌ کنیم.»

وزیر ارتباطات ادامه داد: «برنامه توسعه نهضت راه اندازی شبکه فیبرنوری در کشور هم در راستای اجرای شبکه ملی اطلاعات است که هم اکنون در دستور کار جدی وزارت ارتباطات قرار دارد. از شبکه ملی اطلاعات است دو غول برای مردم و مسوولان ساخته اند. یک غول برای مردم که وزارت ارتباطات برنامه بدی است و غول دیگر برای مسوولان که شبکه ملی اطلاعات انجام شدنی نیست.»

زارع‌پور همچنین بیان داشت: «در سند شبکه ملی اطلاعات آمده که تا ۱۴۰۴ باید ۸۰ درصد از خانوارهای کشور تحت پوشش اینترنت ثابت حداقل سرعت ۳۰ مگابیت بر ثانیه قرار بگیرند. هم اکنون ما این هدف را به طرح توسعه فیبرنوری یا FTTX تبدیل کرده ایم و حداقل را روی ۵۰ مگابیت بر ثانیه گذاشته ایم، برای ۳۰ درصد از خانوارها هم سرعت ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه ای را هدف گذاری کرده ایم و ۱۰ درصد هم به سرعت یک گیگابیت بر ثانیه دسترسی خواهند داشت.» (تسنیم)

این اظهارات نشان دهنده آن است که در دولت موضوع در حال پیگیری و اجرایی شدن است. اتفاقات چند روز اخیر در حوزه اینترنت هم گواهی بر این ماجراست. بدون شک این خلاف خواسته بسیاری از کارشناسان است و بارها نسبت به اجرایی شدن اینترنت ملی هشدار داده‌اند و عواقب آن را متذکر شده‌اند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    با این اینترنتی که شما در اختیار مردم گذاشتین کسی نمیتونه کاری انجام بده وتمام شارزی که خریداری کرده مسلما میمونه تا انتها بدون مصرف

  • ناشناس

    وصل کنید

  • سولماز

    بخدا خسته شدیم وصل کنید دیگه

  • ناشناس

    وصل کنید تو را خدا

  • ناشناس

    دیگه به حالمون فرق نمیکنه تنها دلخوشی مردم این بود اونم نخواستیم این زندگی دیگه هیچ ارزشی برا زنده موندن نداره همه چی را برامون جهنم کردید

  • ناشناس

    بسته هامونم خوردید یه آبم روش اینم به اختلاسها اضافه کنید

  • زهرا

    چرا اگه میشه لطفا اینترنت همراه اول را باز کنید

  • زهرا

    وصل کنید اینترنت همراه اول را فقط همین اگر هم میشه اینستا و وات ساپ و گوگل هم از فیلتری در بیارین

  • ناشناس

    📌به ما نگید “تحت تاثیر فضای مجازی”نسل من دلار ۱۰۰۰تومنیو دید با دلار ۳۰ تومنی جوون شد
    نسل من خونه ۵۰میلیون تومنیو دید با خونه ۵میلیاردی جوون شد
    نسل من آرزوی سانتافه ۱۰۰تومنیو داشت با پراید ۲۰۰میلیونی جوون شد
    نسل من بخاطر شما بود که جوونی ندید..

  • ناشناس

    تروخدا وصل کنید اینستا رو