کد مطلب: ۵۴۵۶۲۷

سهم یک درصدی رمزارزها از کل مصرف برق کشور

سهم یک درصدی رمزارزها از کل مصرف برق کشور

دولت در حالی علت قطعی برق را استخراج رمزارزها اعلام کرده است که به اذعان کارشناسان و نمایندگان مجلس، علت خاموشی‌های اخیر را باید در جای دیگری جستجو کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با شروع فصل گرما، قطعی برق و خاموشی های مداوم به یکی از چالش‌های اساسی مردم تبدیل شده است و عده بسیار زیادی از این بابت متضرر شده اند.

یکی از دلایل مهمی که توسط دولت برای قطعی برق و خاموشی‌های اخیر عنوان می‌شود، استخراج رمزارز است. در این باره، حسن روحانی رئیس‌جمهور در جلسه اخیر هیات دولت با اعلام اینکه تولید و استخراج رمزارزها در کشور حتی مراکز دارای مجوز، تا پایان شهریور ممنوع شده است، گفت: برق برای استخراج رمزارزها با مجوزش ۳۰۰ مگاوات است اما غیر مجازش دو هزار مگاوات است. هر کسی تعدادی ماینر گذاشته و این بیت‌کوین را استخراج می‌کند. از امروز تا پایان شهریور هر نوع استخراج رمزارز ممنوع و غیر قانونی است.

عدم سرمایه‌گذاری در صنعت برق، عامل خاموشی‌

اما به اذعان کارشناسان و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، علت اصلی قطعی برق، رمزارزها نیستند و علل و عوامل اصلی قطعی برق را باید در جای دیگری جستجو کرد. ۰

ر این باره مجتبی توانگر رئیس کمیته اقتصاد انرژی مجلس با بیان اینکه سهم کشور از کل صنعت استخراج رمزارز در دنیا کمتر از پنج درصد است، گفت: علت قطع برق، استخراج رمزارز نیست بلکه علت توقف سرمایه‌گذاری و فرسودگی شبکه توزیع و تولید است.

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیته اقتصاد انرژی مجلس نیز گفت: درخصوص ارتباط احتمالی قطعی‌ برق و استخراج رمزارزها، موضوع را در کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس بررسی کردیم؛ ظرفیت اسمی تولید برق در کشور ۸۵۰۰۰ مگاوات و ظرفیت واقعی تولید برق در کشور ۶۰۰۰۰ مگاوات است.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه مهم‌ترین عامل و دلیل اصلی این خاموشی‌ها و قطعی برق عدم سرمایه‌گذاری جدید در حوزه صنعت برق است گفت: به طور متوسط سالی بین ۸ تا ۱۰ درصد مصرف برق خانگی ما افزایش پیدا می‌کند. وزارت نیرو که متولی راه‌اندازی نیروگاه‌های جدید است در پنج سال گذشته هیچ سرمایه‌گذاری در این حوزه نکرده است. بزرگ‌ترین مشکل ما همین مساله است.

سهم یک درصدی رمزارزها از برق تولیدی کشور

محمدرضا شرفی، عضو انجمن بلاکچین ایران نیز با بیان اینکه ارتباط دادن خاموشی‌های اخیر به مصارف مراکز ارز دیجیتال نوعی فرافکنی است و باید ریشه کمبود برق را در مدیریت ضعیف صنعت برق دنبال کرد. می‌گوید: بنا به آمارهای جهانیریال سهم ایران از استخراج ارز دیجیتال بین پنج تا هفت درصد است که این میزان مصرف معادل یک درصد از تولید برق کشور است.

عضو انجمن بلاکچین ایران با اشاره به اینکه به دلیل نوپا بودن صنعت استخراج ارز دیجیتال این بخش به نوعی بلاگردان ضعف مدیریت وزارت نیرو برای تولید برق شده است معتقد است: با شروع گرمای زودرس استفاده مردم از سیستم‌های سرمایشی مصرف برق رشد محسوسی داشته است، اما متأسفانه مدیران صنعت برق تمام این کمبودها را ناشی از استخراج ارز دیجیتال می‌دانند در حالی که سایر صنایع مانند فولاد و خودرو نیز سهم عمده‌ای از مصرف برق دارند.

منبع: تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    هر وقت ارزای دیجیتال بالا میرت ریع تیتر میزنی پرواز کردن اما وقتی سقوط میکنن کاملا ساکتی ِِ مشخصه که از صرافیایی ارز دیجیتال داری باج و حق حساب میگیری ِِ اینو گفتم فکر نکنیدمردمببو گلابیند و نمیفهمند