کد مطلب: ۸۳۷۰۱۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

قیمت انواع گوشی موبایل نوکیا (جدول) / شرایط تغییر قیمت‌ها نسبت به هفته قبل

قیمت انواع گوشی موبایل نوکیا (جدول) / شرایط تغییر قیمت‌ها نسبت به هفته قبل

برخی از انواع مدل‌های برند نوکیا، در مقایسه با محصولات تعدادی از برندهای معروف بازار تلفن همراه قیمت کمتری دارند. این برند در سال‌های اخیر در میدان رقابت چندان موافق نبوده اما به نظر می‌رسد شرایط در حال تغییر است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، برند نوکیا، در سال‌های اخیر بازی میدان رقابت را تا حدود به رقبای خود در بازار گوشی‌های تلفن همراه واگذار کرده است. اما به نظر می‌رسد این شرایط در مدت اخیر در حال تغییر است و برخی مشتریان بازار در انتظار پرچمدار جدید این برند موبایل هستند.

محصول جدید با نام نوکیا مجیک مکس قرار است بیست‌وچهارم آگوست سال ۲۰۲۳ میلادی (پنجشنبه 2 شهریور 1402) وارد بازار کشور هند شود. این محصول با حدود قیمتی 400 دلار عرضه می‌شود. پرچمدار جدید نوکیا احتمالا با تاخیری چند هفته‌ای (اواخر شهریور یا اوایل مهر)، وارد بازار ایران شود. با توجه به نوسانات معمول قیمت دلار در بازار ایران، نمی‌توان با یقین پیش‌بینی کرد در آن مقطع زمانی، ارز آمریکایی به چه سطحی از قیمت رسیده است.

اما اگر متوسط قیمت این روزها (حدود 49 هزار تومان) را در نظر بگریم، قیمت نوکیا مجیک مکس، در بازار گوشی موبایل ایران، بدون هزینه‌های واردات و سود فروشنده، به حدود 19 میلیون و 600 هزار تومان می‌رسد. البته باید به این نرخ ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده، 5 درصد حقوق ورودی گمرکی، ۴ درصد مالیات علی‌الحساب و البته سود خوب فروشندگان را نیز افزود. در نتیجه هنوز نمی‌توان به طور قطع پیش‌بینی کرد نوکیا مجیک مکس با چه قیمتی وارد بازار ایران می‌شود. ( اطلاعات بیشتر در مورد این محصول را در گزارش قیمت انواع گوشی موبایل نوکیا بخوانید. )

قیمت محصولات برند نوکیا

صرف نظر از این موضوع، برند نوکیا در بازار داخلی مشتریان خاص خود را دارد. قیمت برخی از انواع مدل‌های آن را در جدول زیر می‌بینید. برخی از مدل‌ها در این جدول نسبت به گزارش پیشین تجارت‌نیوز (15 تیر) تفاوت قیمتی چندانی نداشتند یا نرخ آنها ثابت بوده است (مانند نوکیا 6600، 6300 G4 یا 5710 XpressAudio). بعضی مدل‌ها مانند نوکیا 106، نوکیا 150 نسخه 2016 و G21 ارزان شدند. با وجود این، تعدادی از مدل‌های نوکیا همچون 110 نسخه 2022، G11 پلاس و G20 افزایش قیمت داشتند.

گوشی موبایل نوکیا

قیمت انواع مدل‌های گوشی موبایل از برند نوکیا - 23 تیر 1402

نوکیا با رقیب قدیمی قرارداد امضا کرد

چندی پیش برند نوکیا رقیب قدیمی خود قراردادی را امضا کرد که جزئیات آن هنوز منتشر نشده است. دیجیاتو در این مورد نوشت: «اپل و نوکیا اعلام کردند که قرارداد طولانی‌مدت جدیدی در زمینه مجوز استفاده از پتنت امضا کرده‌اند که به موجب آن، سازنده آیفون به اختراعات ثبت‌شده توسط نوکیا در‌ زمینه شبکه 5G و فناوری‌های دیگر دسترسی پیدا می‌کند.

قرارداد مجوز قبلی این دو شرکت تا پایان سال 2023 منقضی می‌شد و به همین دلیل، نوکیا و اپل قرارداد جدیدی را جایگزین آن کردند. هرچند شرایط این معامله به‌طور جزئی اعلام نشده است، اما اپل باید برای استفاده از پتنت‌های نوکیا هزینه‌ای را از اول ژانویه 2024 به آن پرداخت کند.

نوکیا بیش از 20 هزار پتنت دارد که 5500 مورد از آن‌ها به فناوری 5G مربوط می‌شود. این شرکت پتنت‌های خود را با شرایط منصفانه، معقول و بدون تبعیض (مجموعه‌ای از شرایط که تحت عنوان FRAND شناخته می‌شوند) به شرکت‌های دیگر ارائه می‌کند، زیرا بسیاری از آن‌ها ضروری محسوب می‌شوند. با این شرایط، شرکت‌ها می‌توانند مجوز استفاده از فناوری‌های نوکیا را با قیمت مناسبی به‌دست بیاورند.

قرارداد سال 2017 این دو شرکت پس از یک سال دعوای حقوقی بین اپل و نو‌کیا امضا شد. در دسامبر سال 2016، اپل از نوکیا به‌خاطر استفاده غیرقانونی از حق اختراع‌هایش شکایت کرد و مدعی شد نهادهای غیرفعالی با نو‌کیا همکاری می‌کنند تا از این طریق درآمدزایی زیادی از ا‌پل و تولیدکنندگان دیگر داشته باشند. اپل پس از آن اعلام کرد که دیگر هزینه حق استفاده از پتنت‌های نو‌کیا در محصولاتی مانند آیفون را پرداخت نمی‌کند.

پس از آن نوکیا در پاسخ به شکایت اپل، لیستی از 32 پتنت را که این شرکت در 11 کشور بدون مجوز از آن‌ها استفاده کرده است، منتشر کرد. درنهایت نیز ا‌پل برای حل‌و‌فصل این دعوای حقوقی موافقت کرد که 2 میلیارد دلار به نوکیا بپردازد.»

گزارش‌های بیشتر در حوزه فناوری را در صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.