کد مطلب: ۶۲۵۷۷۸

اینفلوئنسرهای اینستاگرام از سال بعد مالیات می‌دهند/ اخذ مالیات از فعالیت غیرقانونی؟

اینفلوئنسرهای اینستاگرام از سال بعد مالیات می‌دهند/ اخذ مالیات از فعالیت غیرقانونی؟

معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی اعلام کرد مالیات اینفلوئنسرها بر اساس درآمد است نه صرفا تعداد فالوئر و از سال آینده دریافت خواهد شد. حال سوال اینجاست که با توجه به اینکه فعالیت اینفلوئنسرهای اینستاگرامی تحت نظر ارگان خاصی نیست و مجوزی هم دریافت نکرده‌اند، چطور از آن‌ها مالیات دریافت می‌شود؟ 

به گزارش تجارت‌نیوز ، اوایل اسفند سال گذشته مجلس شورای اسلامی تصویب کرد اینفلوئنسرهای اینستاگرام با بیش از ۵۰۰ هزار فالوئر از محل تبلیغات خود مالیات بپردازند. مرداد ماه سال بعد این مصوبه طی بخشنامه‌ای توسط رئیس وقت سازمان امور مالیاتی ابلاغ شد. چند روز قبل نیز در جدیدترین خبر، معاون درآمدهای مالیاتی سازمان اعلام کرد مالیات اینفلوئنسرها بر اساس درآمد است نه صرفا تعداد فالوئر و از سال آینده دریافت خواهد شد.

این اتفاقات موجی از انتقاد شدید اینفلوئنسرها را در پی داشت. عمده انتقادات هم این بود که چرا دولت باید از فعالیت در یک اپلیکیشن خارجی که نه تنها دسترسی به آن را آسان نکرده بلکه همواره با مشکل روبه‌روست مالیات اخذ کند. خطر فیلترینگ، کاهش کیفیت دسترسی به اپلیکیشن پر استفاده اینستاگرام، توقیف فعالیت برخی از اینفلوئنسرها در اینستاگرام و … از یک سو و مطرح شدن دریافت مالیات از سوی دیگر بر آتش این انتقادات افزود.

از مرداد تا کنون طرح صیانت همچنان در کمیسیونی با همین نام محل بحث است. هر روز اخبار جدیدی از آن می‌آید و کسب‌وکارهای آنلاین ماه‌هاست که با ترس از فیلترینگ و محدودسازی به فعالیت خود ادامه می‌دهند. در تازه‌ترین خبر متن کامل نسخه نهایی طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی که منجر به کاهش پهنای باند پلتفرم‌های خارجی می‌شود در دستور کار کمیسیون مشترک طرح صیانت قرار گرفت.

طرح صیانت به دریافت مالیات بی‌ارتباط است

لطف‌الله سیاه‌کلی، سخنگوی هیات رئیسه کمیسیون طرح صیانت به تجارت‌نیوز گفت: اجرای طرح صیانت با قانون اخذ مالیات بر درآمد اینفلونسرهای اینستاگرامی بی‌ارتباط است. قانون طرح حمایت از کاربران در کمیسیون مشترک همچنان محل بحث است و البته ربطی به مسائل اقتصادی ندارد.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز عنوان کرد: ما قانون را در مورد کاربران و کسب‌وکارهای مجازی می‌بندیم. مالیات قانون خودش را دارد. اگر جایی همپوشانی داشته باشته باشد در نهایت به آن توجه می‌شود اما ربطی وجود ندارد.

سازمان امور مالیاتی پاسخ نمی‌دهد

از سازمان امور مالیاتی کشور پرسیدیم آیا سازمان امور مالیاتی از مشاغلی که متولی مشخصی ندارند یا فعالیت آن‌ها تحت نظر سازمان یا وزارتخانه مشخصی نیست مالیات اخذ می‌کند؟ علاوه بر این با توجه به اینکه طرح صیانت همچنان در مجلس شورای اسلامی در جریان است و امکان محدودسازی و یا فیلترینگ اینستاگرام وجود دارد، آیا می‌توان از فعالیتی که مجلس هنوز برای چگونگی ادامه یا فیلتر آن تصمیم‌گیری نکرده است مالیات وضع کرد؟

متاسفانه سازمان امور مالیاتی کشور پس از چندین روز پیگیری پاسخ مشخصی به سوالات تجارت‌نیوز نداد. کارشناس روابط عمومی این سازمان اعلام کرد تا مشخص نشدن بندهای دستورالعمل مسئولان مربوطه ترجیح می‌دهند در این خصوص صحبتی نداشته باشند!

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    تو بقیه کشورها هم مالیات گسترده میگیرن شما همین الان یوتیوب کسب درامد کنی تو هرکجای قانون دار دنیا مالیات میگیرن ازت.اتفاقا این که برگه درامدی همه روشن و شفاف باشه قدمی مثبت در جهت اصلاح مالیاتی عظیم ایران خواهد بود