کد مطلب: ۴۱۷۱۹۴

شرفی:

پهپاد پستی مجوز آزمایش هم نداشت

پهپاد پستی مجوز آزمایش هم نداشت

مدیرکل دفتر نظارت بر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی با تاکید بر این‌که وزارت ارتباطات برای آزمایش پهپاد پستی مجوز هم نداشت، گفت:‌ سامانه ثبت، پلاک و شناسه پهپاد امروز راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، محمدسعید شرفی، مدیرکل دفتر نظارت بر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی، اظهار کرد:‌ شورای امنیت کشور در راستای یکپارچه‌سازی ساماندهی بهره‌برداری از پهپادها و پیشگیری از سردرگمی کاربران در مراجعه به سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف به موجب دستورالعمل ساماندهی پهپادهای غیرنظامی ساماندهی را به سازمان هواپیمایی کشوری واگذار کرد.

وی ادامه داد: به موجب قانون هواپیمایی کشوری و آیین‌نامه مدیریت و ساماندهی وسایل پرنده فوق سبک غیرنظامی این مهم جز وظایف سازمان هواپیمایی کشوری است که فعالیت و بهره‌برداری از هرگونه پرنده غیرنظامی اعم از باسرنشین و بدون سرنشین را ساماندهی و مورد نظارت قرار دهد.

مدیرکل دفتر نظارت بر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری بیان کرد: سازمان هواپیمایی کشوری نیز بر اساس همین وظیفه قانونی نسبت به تدوین، ابلاغ و انتشار مقررات وسایل پرنده هدایت‌پذیر از دور یا همان پهپادها تحت عنوان شیوه نامه 9002 در سال 1397 اقدام کرد.

شرفی گفت:‌ براساس این شیوه‌نامه، آیین‌نامه هیئت دولت و قانون هواپیمایی کشوری هر شخص حقیقی و حقوقی اعم از شرکت‌های بخش خصوصی و دولت به منظور فعالیت در زمینه پهپادها باید مجوز متناسب را از سازمان هواپیمایی کشوری دریافت کنند.

وی تاکید کرد:‌ از این رو ارائه خدمات با پهپادها ، طراحی پهپادها، تولید پهپادها، آزمایش و تست پهپادهای تولید شده، خرید و فروش پهپادها، آموزش مقررات و بهره‌برداری از پهپادها مستلزم دریافت مجوز خاص آن از سازمان هواپیمایی کشوری است.

وی با یادآوری این‌که به پرواز در آوردن پهپادها نیز باید با رعایت اصول ایمنی و ملاحظات امنیتی انجام شود که در شیوه نامه 9002 قید شده است، اضافه کرد: در زمینه واردات پهپادها بر اساس مقررات موجود علاوه بر ضرورت مقررات و استانداردهای هواپیمایی کشوری با توجه به امکان استفاده‌های دوگانه و ایجاد چالش‌ها و تهدیدات امنیتی و دفاعی به موجب مقررات گمرکی نیاز به اظهارنظر وزارت اطلاعات و در برخی موارد وزارت دفاع است.

مدیرکل دفتر نظارت بر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری افزود: با عنایت به موارد ذکر شده وزارت ارتباطات برای فعالیت پهپادی خود باید از سازمان هواپیمایی کشوری مجوزهای لازم را دریافت کنند. این امکان وجود دارد که مسئولان وزارت ارتباطات بگویند این کار در حد یک اقدام و پرواز آزمایشی بوده که باز هم مستلزم دریافت مجوز خاص است. چرا که هر پرنده‌ای را نمی‌توان تحت هر شرایطی با هر خلبانی و اپراتوری یا هرجایی تست و آزمایش کرد. فعالیت‌های آزمایشی باید در محیط تست و با خلبان مجرب تست پرنده و به دور از اماکن تجمع جمعیت به دور از تاسیسات حساس و خطوط انتقال انرژی انجام شود.

شرفی با بیان این‌که افراد حقیقی و حقوقی علاقمند به فعالیت در این حوزه باید درخواست خود را به سازمان هواپیمایی کشوری ارائه کنند، اظهار کرد:‌ این قبیل افراد پرنده‌های خود را در سامانه سازمان هواپیمایی کشوری به آدرس Uas.cao.ir ثبت و پلاک و شناسه پهپاد دریافت کنند.

وی با اعلام این‌که این سامانه امروز در سازمان هواپیمایی کشور راه‌اندازی خواهد شد، تاکید کرد:‌ صدور مجوز برای فعالیت‌های پهپادی مستلزم احراز صلاحیت‌های امنیت عمومی و صلاحیت‌های فنی و دانش تخصصی است.

منبع: تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • پویا

    تو این کشور به پرواز درآوردن ی پهپاد اسباب بازی هم ی مورد امنیتی و اطلاعاتی محسوب میشه!!?