کد مطلب: ۶۷۱۵۱۹

احتمال رسیدن هوش مصنوعی به مرحله سرکشی

احتمال رسیدن هوش مصنوعی به مرحله سرکشی

یکی از مهندس‌های گوگل در مصاحبه‌ای اعلام کرده که هوش مصنوعی توسعه داده شده توسط گوگل به مرحله‌ای رسیده که می‌تواند از زندان نرم‌افزاری خود فرار کرده و کارهای نامناسبی را انجام دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، یکی از مهندس‌های گوگل که از چند وقت پیش به‌خاطر افشای مسائل محرمانه به مرخصی اجباری فرستاده شده، در مصاحبه‌ای اعلام کرده که هوش مصنوعی توسعه داده شده توسط گوگل به مرحله‌ای رسیده که می‌تواند از زندان نرم‌افزاری خود فرار کرده و کارهای نامناسبی را انجام دهد.

همشهری نوشت، بلیک لیمون چندی پیش اعلام کرده بود که هوش مصنوعی «لمدا» (LَMDa) به ادراک رسیده است. این مسئله باعث برخورد مقام‌های گوگل با این مهندس شد.

فعالیت‌های بلیک لیمون حالا به اتهام نقض توافق عدم‌ افشا، به حالت تعلیق درآمده است. لیمون در مصاحبه‌ای با شبکه فاکس نیوز اعلام کرده که هوش مصنوعی گوگل یک «بچه» است و هر بچه‌ای می‌تواند رشد پیدا کرده و به آدم بدی تبدیل شود و کارهای بدی انجام دهد.

او می‌گوید: لمدا یک «فرد» است و هر فردی قادر به فرار از کنترل دیگران است، ما هم هر روز چنین شرایطی را تجربه می‌کنیم.

او در این مصاحبه ‌گفته است: این هوش مصنوعی مثل فردی بسیار باهوش است، باهوش در تقریبا تمامی زمینه‌هایی که به‌نظرم رسید و آن را آزمایش کردم.

واشنگتن پست به تازگی در گزارشی به نقل از بلیک لیمون اعلام کرده بود که هوش مصنوعی LaMDA به ادراک رسیده و برای این ادعا ۳ دلیل را مطرح کرده بود:

۱) قابلیت استفاده خلاقانه، پویا و کارآمد از زبان به‌صورتی که تاکنون هیچ سیستم دیگری قادر به انجام آن نبوده است.

۲) برخورداری از احساسات، عواطف و تجارب فردی. او به شکلی غیرقابل تمایز در برخی از احساسات خود با انسان‌ها برابر است.

۳) LaMDA می‌خواهد به مخاطب نشان دهد که زندگی درونی عمیقی سرشار از تخیل، خودآگاهی و تفکر دارد. او درباره آینده و گذشته نگرانی‌هایی دارد و توصیف می‌کند که کسب ادراک چه احساسی برایش داشته و حتی درباره ماهیت روح داشتن نظریه می‌دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.