کد مطلب: ۸۶۷۱۲۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

اکوسیستم استارتاپی بنگلادش یک و نیم میلیون شغل ایجاد کرده است

اکوسیستم استارتاپی بنگلادش یک و نیم میلیون شغل ایجاد کرده است

اغلب کشورهای جهان دریافته‌اند که برای حل مشکلات بیکاری و رسیدن به مشاغل با درآمد مناسب نیاز به نوآوری و توسعه زیرساخت برای رشد شرکت‌های استارتاپی دارند. بنگلادش کشوری با 165 میلیون یکی از همین کشورهاست که با توجه به نیاز خود زیرساخت‌های کشور از جمله دانشگاه‌ها و مراکز نوآوری را برای رشد اکوسیستم استارتاپی توسعه داده و یک و نیم میلیون شغل توسط استارتاپ های این کشور ایجاد شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، کشور بنگلادش در سال‌های اخیر با توجه به جمعیت جوانی که دارد، سعی کرده که به سوی تقویت اکوسیستم استارتاپی خود برود زیرا استارتاپ‌ها علاوه بر نوآوری می‌توانند جوانان این کشور را در رسیدن به شغل مناسب با درآمد بالا کمک کنند.

به گزارش avpn.asia ، بیش از نیمی از جمعیت 165میلیونی بنگلادش، زیر 35 سال سن دارند و هسته اصلی برای بهبود اقتصاد و معیشت بنگلادش به حساب می‌آیند. از سوی دیگر، یکی از چالش‌های توسعه این کشور ایجاد اشتغال سودآور برای 2میلیون جوانی است که هر ساله به نیروی کار می‌پیوندند. تاکنون تلاش‌های این کشور معطوف به صنعت پوشاک بوده اما نه تنها این صنعت بلکه فقدان های موجود در صنایع دیگر، باعث عدم دستیابی متخصصان جوان با تحصیلات عالی برای رسیدن به شغل خوب بوده‌اند. اما مسیری که می‌تواند باعث امیدواری برای جوانان بنگلادشی شود از کارآفرینی و نوآوری می‌گذرد.

طبق گزارش StartupBlink، بنگلادش از نظر اکوسیستم استارتاپی در رتبه 82 جهان قرار دارد و از سال 2017 که رتبه آن 124 بوده، 42 پله جایگاه خود را ارتقا داده است.

اکوسیستم هزار استارتاپی

از سال 2020، بنگلادش دارای بیش از 1000 استارتاپ فعال است که بیش از 1.5 میلیون شغل ایجاد کرده اند و بیش از 200 میلیون دلار سرمایه گذاری بین المللی جذب کرده‌اند. این آمار و ارقام در حالی است که کشور بنگلادش هنوز یک بازار نسبتا کوچک است.

در سه ماهه دوم سال 2023، استارتاپ های بنگلادشی توانسته‌اند سرمایه‌ای به میزان 6.8 میلیون دلار در 10 معامله جذب کنند که در مجموع شش ماه نخست سال، استارتاپ‌های بنگلادشی مبلغ 43.3 میلیون دلار سرمایه جذب کرده‌اند. این رشد عمدتاً ناشی از تأمین مالی اندک از سوی سرمایه‌گذاران محلی بوده که میزان آن 60درصد از رقم یادشده بوده و ظرفیت کشور برای تقویت رشد کارآفرینی را برجسته می‌کند. با این حال، این رقم حدود 50درصد از میزان سرمایه‌ جذب شده توسط استارتاپ‌های بنگلادشی در سال 2022 است.

کارشناسان فناوری این کاهش 50درصدی را ناشی از رکود اقتصاد جهانی می‌دانند. از آنجایی که جهان با افزایش تورم، تنش‌های ژئوپولیتیکی و بحران انرژی دست و پنجه نرم می‌کند، این شرایط تأثیر قابل‌توجهی بر تأمین مالی استارتاپ‌ها داشته است و به کاهش قابل‌توجه سرمایه‌گذاری خطرپذیر جهانی در سه‌ماهه دوم ۲۰۲۳ منجر شد که با کاهش ۱۸درصدی سه‌ماهه به ۶۵ میلیارد دلار رسید. با این حال ضرری که به اکوسیستم کشورهای شرق آسیا رسیده، حدود 27درصد برآورد شده که از میانگین جهانی بیشتر است.

توسعه زیرساخت بنگلادش برای رشد اکوسیستم استارتاپی/ از تقویت دانشگاه تا حمایت مالی

یک اکوسیستم استارتاپی قوی ریشه در ایجاد ساختار مناسب توسط دولت دارد. دولت بنگلادش با پیشگامی در بسیاری از ابتکارات و پروژه های آتی، چشم انداز استارتاپی پرجنب و جوشی را پرورش می‌دهد. دولت با سرمایه‌گذاری در توسعه زیرساخت‌ها، پایه‌ای محکم برای رونق استارتاپ‌ها ایجاد کرده، طرح‌هایی مانند پروژه طراحی نوآوری و آکادمی کارآفرینی (iDEA)، برنامه استارتاپ بنگلادش لیمیتد و آموزش راهنمایی و حمایت مالی از کارآفرینان مشتاق.

این برنامه‌ها فقط قسمتی از جاه‌طلبی دولت بنگلادش برای پرورش پنج یونیکورن تا سال 2025 است که مسیری متفاوت را طی می‌کند. حمایت‌های دولت از اکوسیستم استارتاپی حتی در دوران کرونا که اغلب کشورها تمرکزشان را بر روی مهار این بیماری گذاشته بودند، متوقف نشد.

وزارت اطلاعات و فناوری ارتباطات بنگلادش (ICT) حدود 12 میلیون دلار از وزارت دارایی درخواست کرده بود تا روی 1000 شرکت نوپا تا پایان سال 2021 سرمایه گذاری کند.

در طول دهه گذشته، بنگلادش سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی در آموزش عالی انجام داده است؛ به ویژه در موضوعاتی مانند علوم فناوری و مهندسی و حتی ریاضیات و زمینه را برای رشد علمی در اقتصاد دیجیتال فراهم کرده است. همچنین امروزه، بنگلادش میزبان دومین گروه بزرگ نیروی کار آنلاین در جهان است. علاوه بر این، شرایط جمعیتی، آموزشی و دیجیتالی شدن کشور در خدمت رشد شرکت‌های با رشد بالا، دانش‌محور و فناوری محور بوده است؛ چیزی که ما اساسا آن را استارتاپ می‌نامیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.