خبر فوری:

کد مطلب: ۷۴۱۳۲۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

روبیکا از ادعای ۷۰ میلیون کاربر خود کوتاه آمد

روبیکا از ادعای 70 میلیون کاربر خود کوتاه آمد

پلتفرم روبیکا هفته پیش در جلسه سازمان فناوری و ارتباطات اعلام کرد که کاربران روبیکا در حال حاضر چیزی نزدیک به 70 میلیون نفر هستند. اما حالا به نظر می‌رسد روبیکا از این ادعای خود کوتاه آمده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پلتفرم روبیکا هفته پیش در جلسه سازمان فناوری و ارتباطات اعلام کرد که کاربران روبیکا در حال حاضر چیزی نزدیک به 70 میلیون نفر هستند. اما حالا به نظر م‌رسد این عدد به 17 میلیون کاهش یافته است!

مدتیست که مسئولان و مدیران پلتفرم‌ها و پیام‌رسان‌های بومی با ارائه آمارهای مختلف، قصد دارند این موضوع را که با فیلترینگ اینستاگرام و واتساپ، بخش اعظمی از ایرانیان وارد پلتفرم‌های بومی شده‌اند و به‌‌صورت روزانه از این بسترها استفاده می‌کنند را حل کنند. اما در آخرین آماری که روبیکا ارائه داد، اعداد و ارقامی مطرح شد که باعث تعجب بسیاری از مردم و اهالی رسانه شد.

همچنین نماینده روبیکا در این جلسه مدعی شد که هم‌اکنون ۴۵۸ میلیون کانال و گروه فعال در روبیکا وجود دارد. پس از اعلام این آمار که با موج منفی از سوی مردم و خبرنگاران روبه رو شد، روبیکا به تازگی آمار جدیدی را اعلام کرده که به نوعی می‌توان گفت روبیکا از ادعای خود کوتاه آمده است.

70 میلیون شماره تلفن، نه کاربر!

روبیکا در جوابیه‌ای اعلام کرد که در این جلسه نماینده روبیکا در پاسخ به سؤالی در مورد آمار کاربران روبیکا، به این اشاره کرده است که از ابتدای فعالیت این پلتفرم تاکنون، حدود ۷۰ میلیون سیم‌کارت و شماره تلفن در روبیکا ثبت شده است از سخنان نماینده روبیکا کاملاً مشهود بود که منظور از این عدد، نه تعداد کاربران که صرفاً تعداد شماره تلفن‌هایی است که تا امروز در پلتفرم ثبت نام کرده‌اند و ارتباطی با آمار کاربران فعال ندارد.

در ادامه این جوابیه روبیکا عدد مطرح شده درباره 70 میلیون کاربران برداشت اشتباه دانسته است و تیتر « 70 میلیون تعداد کاربران روبیکا» را موجب اطلاع‌رسانی غلط و به دور از واقعیت به مخاطبان و جامعه را خوانده است.

در ادامه این جوابیه آمده است:

«طبق آمار موجود از کاربران روبیکا، که در بستر فایبربیس مورد استناد است، هم‌اکنون این پلتفرم با دارا بودن بیش از 17 میلیون کاربر فعال روزانه و ۳۵ میلیون کاربر فعال ماهانه، به مسیر خود ادامه می‌دهد.

آمار مطروحه تنها آمار مورد وثوق روبیکا است که کاملاً در داشبورد فایربیس، که یک ابزار جهانی و از ابزار‌های گوگل محسوب می‌شود، قابل مشاهده است. این آمار پیش‌تر نیز در دسترس خبرنگاران و متخصصان بوده و مورد راستی‌آزمایی قرار گرفته و امکان ملاحظه‌‌ و بررسی این داشبورد، در ادامه نیز برای ایجاد اطمینان بیشتر در جامعه تخصصی و فنی دغدغه‌مند، فراهم است تا بتوانند نتیجه‌ی دریافتی خود را جهت تنویر افکار عمومی مخابره نمایند.

روبیکا، یک شبکه‌ اجتماعی با اهدافی مشخص در حوزه ارائه خدمات با کیفیت و پرسرعت پیام‌رسانی، شبکه اجتماعی، فروشگاه و سرگرمی است. این سوپراپلیکیشن که دو اپراتور بزرگ کشور، همراه اول و ایرانسل، از سهامداران آن محسوب می‌شوند، عموما نه تنها نیازی به حمایت‌های مادی و تسهیلات دولتی ندارد که همان‌طور که پیش‌تر نیز اعلام کرده، ترجیح می‌دهد در فضایی رقابتی و به دور از انسداد و انحصار در کنار بازیگران داخلی و خارجی قدرتمند دیگر به فعالیت خود ادامه دهد.

لذا در مدت اخیر نیز روبیکا هیچ‌گونه کمک مادی از دستگاه‌های دولتی دریافت نکرده است. در همین جهت، اعلام آمار کاربران توسط روبیکا، صرفاً با هدف شفافیت و اطلاع‌رسانی صورت می‌گیرد و هیچ هدف دیگری را نمی‌توان از آن استنتاج کرد.»

روبیکا با فیلترینگ مخالف است؟

همچنین، در ادامه این جوابیه روبیکها به نوعی بیان کرده است که با فیلترینگ و ابزارهای انحصارگرانه مخالف است و این مخالفت را همواره به مراجع ذی‎‎ربط اعلام کرده است.

ادامه بیانیه روبیکا: «جلسه‌ برگزار شده با موضوعیت حمایت از سکو‌ها و کسب‌وکار‌های اقتصاد دیجیتال و بسته حمایتی مطرح شده در آن، در واقع با هدف «حمایت از کسب‌و‌کارهای فعال در سکوهای داخلی» بود نه حمایت مستقیم از خود سکوها. به‌عنوان مثال، روبیکا با رونمایی از سرویس «فروشگاه» در بستر سوپراپلیکیشن خود، فضایی را برای توسعه و معرفی بهتر فروشگاه‌های آنلاین و صفحات اجتماعی فروش خدمات و محصولات در اختیار کاربران قرار داده است و در این جلسه، مقرر بود که مواردی از این دست که می‌تواند به توسعه کسب‌و‌کارها در بستر این سکوها کمک کند، مورد توجه قرار بگیرد.

در پایان یادآور می‌شود که روبیکا، از ابتدای انسداد‌ها و محدودیت‌های اینترنت در کشور، در اطلاعیه‌ها، بیانیه‌ها و اظهارنظر‌های مختلف، مخالفت صریح خود را با محدودیت ابزار‌های جهانی اینترنت در کشور اعلام کرده و همواره نیز بر این نظر خود استوار است.

روبیکا به‌عنوان یک پلتفرم داخلی، با تلاش و فعالیت جوانان نخبه و دانشگاهی کشور، توانسته خدمات گسترده و باکیفیتی را به کاربران ارزشمند خود ارائه کند و در مسیر توسعه خود نیز گام‌هایی جدی را برخواهد داشت. در حقیقت سکو‌های داخلی شاید بتوانند بخشی از دغدغه‌های جامعه کاربران مجازی کشور را مرتفع کنند اما توسعه، پیشرفت و رفع نیاز‌های مردم با اجبار آن‌ها به استفاده از یک سری ابزار‌های محدود داخلی، میسر نیست و این مهم، جز با بهره‌مندی از خدمات و قابلیت‌های پلتفرم‌ها، ابزارها و زیرساخت‌های بین‌المللی میسر نخواهد بود.»

به گزارش تجارت‌نیوز، با وجود این شواهد نشان می‌دهد که حتی با تشدید فیلترینگ پلتفرم‎های داخلی در سه ماه اخیر در میان کاربران با اقبال خوبی روبه رو نشده‌اند. چراکه بسیاری کارشناسان معتقدند که اولا کاربران به پلتفرم‌های داخلی اعتماد کامل را ندارد و از سوی دیگر این پلتفرم‌ها هنوز به کیفیت و جذابیت کافی و مناسبی برای استفاده روزمره کاربران نرسیده‌اند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • امید روبیکا

    وحید جعفری سازنده روبیکا به دلیل فیلتر شدن اکانت ها انشاالله برشکست بشه برنامه و چیزی بجاش بیاد خوب باشه !!

  • ناشناس

    دروغ به این بزرگی 70ملیون وارد روبیکا

  • صادق

    ان شا الله شاهد پیشرفت روزافزون پیام رسان های داخلی و موفقیت تمام برنامه نویسان ایرانی باشیم.

  • احمد نوری

    من روبیکا نصب نکرده بودم ولی گوشی همسرم شماره منو به عنوان کاربر روبیکا نشون میداد، خیلی خنده داره بخدا،اگه اینطوری حساب کردن درسته😂😂

  • ناشناس

    بزرگ ترین ضعف روبیکا حجم بالای مصرف اینترنتش هست. چند تا کلیپ و پست توش ببینی بسته اینترنت تمومه. تا این مشکل حل نشه مردم استقبال نمی کنند.

  • ناشناس

    از تمام مخاطبین من چهار نفر روبیکا دارن یعنی کمتر از ده درصد از این چهار نفر یک نفر فعالیت روزانه دارد و من شخصا از هیچ کدام از سرویسهاش استفاده نکردم جز رد وبدل چند مدرک بیمه و یک سر به پیجهای فعال زدم ۲۶ هزار بازدید زده چهار کامنت و پنج لایک خورده این تعداد بازدید با پنج کامنت یه ذره مسخره بنظر میاد

  • ناشناس

    از من که فقط نصبه،تمام دسترسیهاشم برداشتم…کلا کاری باهاش ندارم..فقط برای مواقعی که کسی میخواد پیامی چیزی برام بفرسته یا خودم که تنها پیام رسانش اینه استفاده میکنم…آش دهن سوزی نیست…ضعیف که هست.کلی نت که میخوره..فیلمایی که میخوایم ببینیم که فقط با اینترنت همراه جواب میده و با وای فای نمیشه…مذخرف تر از این برنامه هم خودشه فقط

  • ناشناس

    خود آمازون و اینستاگرام و تلگرام با چند میلیارد کاربر به خودشون نمیگن سوپر اپلیکیشن.
    شما چیمیگید

    • ناشناس

      احسنت

  • حسین

    احتمالا نزدیک به ده میلیون کاربر اکانت مشترک چند نفری دارند و یا اینکه حسای دیگران را حک کرده اند بقیه نیز بالاجبار به علت درس بچه هایشان مجبور به نصب این پلتفرم روبیکا هستند مانند خودم .😄

  • ناشناس

    من روبیکا نصب کردم فکر کردم مثل اینستا میتونم ریکوئث بدم فالور جمع کنم منو ریپورت بیش از حد مجاز کرده منم پاک کردم ولی اکانت مو پاک نمیکنه اینجوری حساب کنه آره ۷۰ میلون میشه مزخرف