کد مطلب: ۵۶۶۵۶۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

هزینه‌های اپلیکیشن‌ ایرانی برای کاربران/ جایگزین اینستاگرام چیست؟

هزینه‌های اپلیکیشن‌ ایرانی برای کاربران/ جایگزین اینستاگرام چیست؟

اپلیکیشن روبینو روبیکا، نسخه بومی اینستاگرام است که به احتمال زیاد پس از اجرایی کردن طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی جایگزین اینستاگرام شود. اپلیکیشنی که هزینه‌های مادی و معنوی بسیاری برای کاربران دارد و هنوز نتوانسته به مهم‌ترین ابهام درباره خودش پاسخ دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، حالا که بحث طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی داغ است و کاربران نگران محدودسازی اینترنت هستند، برای اپلیکیشن‌های خارجی نمونه‌های ایرانی معرفی می‌شود.

یکی از اپلیکیشن‌های پیشنهادی روبینو است. این برنامه زیر مجموعه نرم‌افزار روبیکا است و به احتمال زیاد قرار است جایگزین اینستاگرام شود.

تقریبا نوروز ۹۷ بود؛ یعنی حدود سه سال پیش که به یک‌باره اپلیکیشنی به نام روبیکا تمام باکس‌های پربازدید تبلیغاتی تلویزیون را به خود اختصاص داد. از پیش نمایش سریال «پایتخت» گرفته تا «خندوانه»، «ماه عسل»، «بیست هجده»، «فوتبال برتر»، «فرمول یک»، «کودک شو» و … برنامه‌هایی بودند که یکی پس از دیگری با استفاده از روبیکا ساخته شدند.

روبینو نسخه ناقص اینستاگرام

روبینو اپلیکیشنی است که از اینستاگرام به صورت ناقص کپی‌برداری کرده است. در واقع نه تنها هیچ خلاقیت تازه‌ای نسبت به اینستاگرام ندارد بلکه برخی از قابلیت‌های اینستاگرام را حذف کرده است. ضمن اینکه مانند اینستاگرام گستردگی جهانی ندارد به همین خاطر باعث محدودیت ارتباطات می‌شود.

امکاناتی مانند پیام شخصی یا همان دایرکت و فیلتر در استوری اینستاگرام را از قابلیت‌های خود حذف کرده است.

ارتباط روبینو با دنیا قطع است

جدا از بحث فنی روبینو، اطلاعات در آن فیلتر شده در دسترس کاربر قرار می‌گیرد و ارتباطی با دنیا ندارد.

اینستاگرام یک شبکه ارتباطی گسترده و جهانی است که همه مردم از سراسر دنیا به آن دسترسی دارند، اما در مورد روبینو امکان اینکه مردم دیگر نقاط جهان این پیام‌رسان را روی گوشی خود نصب کنند وجود ندارد. کاربران روبینو اینگونه برقراری ارتباط بین‌المللی از مخاطبان گرفته می‌شود.

ارتباط با دنیا در روبینو به صورت دو طرفه قطع است. اگر اتفاقی خارج از ایران بیافتد تنها واسطه‌ها هستند که می‌توانند اخبار را فیلتر شده منتقل کنند و کاربران به صورت آزاد و خود خواسته نمی‌توانند در هر زمان به هر اطلاعاتی که نیاز دارند دسترسی داشته باشند.

کسب‌وکارها به روبینو می‌روند؟

در حالی که فقط در ایران یک میلیون نفر از طریق اینستاگرام کسب درآمد می‌کنند، آیا بستن این اپلیکیشن و باز کردن روبینو پیش روی کسب‌وکارها می‌تواند جوابگوی آنها باشند؟

اگر این جابه‌جایی بین اینستاگرام و روبینو انجام شود، ممکن است کسب‌وکارها نتوانند به حالت درآمدزایی اولیه خود بازگردند.

مهم‌ترین ابهام روبینو برای کاربران

دیگر موضوع مهم برای کوچ کاربران از اینستاگرام به روبینو امنیت نرم‌افزارهای ایرانی است. اگر روبینو و روبیکا را در گوگل جستجو کنید هیچ اطلاعات مشخصی وجود ندارد که چه اشخاص حقیقی و حقوقی سهامدار این اپلیکیشن هستند.

پیش از این گفته شده بود که شرکت توسکا(شرکت توسعه کسب و کار ایرانی) و اپلیکیشن روبیکا تحت نظارت ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) است. اما این موضوع از سوی این نهاد تکذیب شد.

یکی از سهامداران شرکت توسکا همراه اول است اما هنوز به طور دقیق مشخص نیست که کدام ارگان، نهاد یا سازمانی از این شرکت و نرم‌افزار حمایت می‌کند.

در شرایطی که اطلاعات صاحبان اپلیکیشن‌های خارجی مثل اینستاگرام، واتس اپ، تلگرام، فیس بوک و … مشخص است و کاربران آن هر روز از تغییرات مدیریتی و ارزش این اپلیکیشن‌ها باخبر می‌شوند.

اما در ایران پس از گذشت سه سال از ظهور قارچ گونه روبیکا که با تبلیغات گسترده در صداوسیما شناخته شد، هیچگونه شفاف سازی درباره صاحبان آن و تغییرات مدیریتی این اپلیکیشن وجود ندارد.

هزینه استفاده از روبینو چه قدر است؟

در حال حاضر احتمالا کاربران روبینو مصرف اینترنت کمتری نسبت به کاربران اینستاگرام دارند که شاید به‌صرفه به نظر برسد. اما این قابلیت به ظاهر مثبت برای رقابت با اپلیکیشن‌های خارجی است.

اگر مجلس اینترنت را داخلی کند و دسترسی به اپلیکیشن‌های خارجی قطع شود، احتمالا ورق برمی‌گردد و کاربران باید هزینه‌هایی بپردازند.

در واقع می‌توان گفت در شرایط رقابتی خدمات دهندگان و ارائه دهندگان کالا سعی می‌کنند محصول بهتری ارائه دهند. به نظر نمی‌رسد در شرایط انحصاری برای اپلیکیشن‌هایی که دولتی هستند کاربر سودی ببرد.

احتمال وضع مالیات سنگین برای کسب و کارها و کاربران عادی از جمله مواردی است که پیش‌بینی آن دور از ذهن نیست.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ماسک

    اینترنت داخلی چیه
    ۹۰ درصد استفاده بین الملل هستش
    چی میگید کجا س ی ر میکنید
    ??

    • ناشناس

      خودتو با این حرفها گول نزن اینا تا جایی پیش رفتن مخوان مردم رو از جهان قط کنن با فیلترینگ و … تا هر غلطی دلشون خواست بکنن متاسفم براشون

  • ناشناس

    مردم چه بدبختن گیر کیا افتادیم خداییی فقط فکر جیب خودشون هستند فکر کردن با قط اینترنت داخلی وتشدید عدم اگاهی توی این قرن اطلاعات میتونن کا از پیش ببرند چقدر ساده انگارانه..‌

  • ناشناس

    خلاق فقط خدای بزرگ است، انسانها با نعمات خدادادی بخواست خدا فقط هماهنگ کننده می‌توانند باشند بخواست خدا

    • ناشناس

      همه کاره خداس پس بنده چکارس

  • ناشناس

    حرفم با مردم هست. یعنی اینقدر احمقید که نماینده هاتون رو گذاشتید این جور طرح ها رو تصویب کنن؟اعتراض کنید تا نذارید این طرح مسخره تصویب بشه

    • ناشناس

      اول اینکه کسی از این برنامه های داخلی عقب افتاده استفاده نمیکنهکسی دیگه پولی برای خرید اینترنتی که هیچی نیست و هیچی نداره نمیده

  • ناشناس

    شورای نگهبان لطفا خواهشاً این طرح رو تأیید نکن

  • s..

    جنگی میان دولت و مردم به راه می افتد که قطعا بازنده دولت است

  • s..

    برنده نهایی مردم هستن در این جنگ

  • s..

    اینترنت ماهواره ایی میخریم

  • ناشناس

    ایلان ماسک جون اینترنت جهانی بهمون میده تا چند وقت دیگه یک هزینه داره ولی حداقل یکی تو آمریکا هست به فکر ما باشه،هعععیییی بخندیم یا گریه کنیم

  • ناشناس

    از ما دارن کره شمالی میسازن توسری خور حرف گوش کن