کد مطلب: ۷۱۹۶۸۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

رشد فزاینده گیگ‌ورکرها در اکوسیستم استارتاپی هند

رشد فزاینده گیگ‌ورکرها در اکوسیستم استارتاپی هند

گیگ، مفهومی در اقتصاد و کسب‌وکار است که در آن،  کارفرمایان و کارجویان به‌صورت موقت و پروژه‌ای با یکدیگر همکاری دارند. با توجه به روند کاهشی استخدام کارمندان دائمی، به نظر می‌رسد که گیگرها بهترین فرصت برای برای استارتاپ‌ها به‌شمار می‌آیند. آمارها نشان می‌دهد، از اکتبر ۲۰۲۱ تاکنون، میزان دستمزد پرداختی به گیگ‌ورکرها یا همان کارمندان پروژه‌ای، ۱۵۳ درصد رشد داشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پویایی در حال تغییر اکوسیستم استارتاپی منجر به تغییرات گسترده در الگوهای استخدام در دوازده ماه گذشته شده است. طبق گزارش بینش سالانه RazorpayX Payroll، پلتفرم بانکی تجاری Razorpay، استارتاپ‌های هندی با کاهش شدید استخدام روبرو هستند و استخدام کارکنان دائمی در ۱۲ ماه گذشته تا ۶۱ درصد کاهش یافته است. در این میان، استارتاپ‌های مرتبط با فناوری نیز، توانسته‌اند سهم خود در نیروی کار را تا ۴ درصد افزایش دهند.

علیرغم استخدام کمتر، کل حقوق صرف شده برای کارمندان تمام وقت فعلی ۶۴٫۷ درصد افزایش یافته است. با این حال، این افزایش حقوق‌ها به طور عادلانه بین جنسیت‌ها، به ویژه برای حقوق‌های بالا، توزیع نمی‌شود. رشد تدریجی حقوق‌ها در هر دو جنس مشاهده می‌شود، با این حال، رشد حقوق‌های دریافتی توسط مردان بالاتر از ۲۹ درصد است در حالی که برای زنان ۲۲ درصد است. علاوه بر این، به نظر می‌رسد شکاف‌های دستمزدی روزبه روز بیشتر می‌شود. میانگین این شکاف حقوق بین مردان و زنان در یک سال گذشته ۴۶ درصد بود، که در یک سال گذشته به ۷۵ درصد رسید. این شکاف حقوقی با مشارکت کمتر زنان در نیروی کار همراه است، یعنی به ازای هر ۲ مردی که در یک سال گذشته استخدام شده اند، ۱ زن استخدام شده است.

Gig، کلمه جدیدی برای استارتاپ‌ها

گیگ، مفهومی در اقتصاد و کسب‌وکار است که در آن، کارفرمایان و کارجویان به‌صورت موقت و پروژه‌ای با یکدیگر همکاری دارند. با توجه به روند کاهشی استخدام کارمندان دائمی، به نظر می‌رسد که گیگرها بهترین فرصت برای برای استارتاپ‌ها به‌شمار می‌آیند. آمارها نشان می‌دهد، از اکتبر ۲۰۲۱ تاکنون، میزان دستمزد پرداختی به گیگ‌ورکرها یا همان کارمندان پروژه‌ای، ۱۵۳ درصد رشد داشته است. تعداد کل شرکت‌هایی هم که اخیرا به مدل کار نیمه‌گیگ روی آورده‌اند ۱۵ درصد افزایش داشته است. کارگران نیمه ماهر که دستمزد کمتری از ۲۰ هزار روپیه دریافت می‌کنند، سهم کمتری در کل استارتاپ‌های استخدام شده دارند و پس از آن کسانی که بین ۲۰ تا ۴۰ هزار روپیه درآمد دارند قرار دارند.

گیگ‌ورکرهایی که بین ۸۵ تا ۱۵۰ هزار روپیه درآمد دارند با رشد ۶۲ درصدی مواجه بودند و گیگ‌ورکرهایی هم که میزان دستمزدشان بالای ۱۵۰ هزار روپیه بود، در یک سال گذشته ۶۹ درصد رشد داشته‌اند. این آمارها نشان می‌دهد که استخدام گیگ‌ورکرها در بین استارتاپ‌ها محبوبیت بیشتری نسبت به استخدام کارمندان تمام وقت دارند.

عصری جدید در اکوسیستم استارتاپی هند

Shashank Mehta، معاون و رئیس RazorpayX، گفت: اکوسیستم استارتاپی هند در چند ماه گذشته با چالش‌های زیادی روبه‌رو بوده است، اما آن‌ها همواره سعی کردند انعطاف‌پذیری و سازگاری خود با محیط را حفظ کنند. داده‌های RazorpayX Payroll نشان می‌دهد که استارتاپ‌ها با ایجاد تیم‌های کوچک و در عین حال قوی‌تر، با در نظر گرفتن نیروهای کلان، نیروی کار خود را بهینه‌سازی کرده‌اند. علاوه بر این، پرداخت غرامت به کارمندان فعلی آن‌ها برای مشارکت در ساخت باندهای پایدار در بلندمدت نشان می‌دهد که شرکت‌ها در کنار پذیرش فزاینده گیگرها، به کارمندان داخلی نیز نگاهی داشته‌اند. با همراهی این روند با افزایش حقوق در نقش‌های کلیدی، به زودی شاهد عصر جدیدی از کار در میان استارتاپ‌ها خواهیم بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.