کد مطلب: ۸۰۸۷۴۵

در پنل «سود و زیان فیلترینگ» نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۳ مطرح شد:

پشوتن پورپزشک: فیلترینگ همه‌اش ضرر است

پشوتن پورپزشک: فیلترینگ همه‌اش ضرر است

دوازدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی اینوتکس در پارک فناوری پردیس درحال برگزاری است. پنل سود و زیان فیلترینگ برای بخش خصوصی در اولین روز از برگزاری این نمایشگاه (سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲) در سالن سراج با حضور شهاب جوانمردی مدیرعامل فناب، پشوتن پورپزشک مدیرعامل پادرو و محمدحسین حمیدی، عضو هیات‌مدیره توسعه کارآفرینی بهمن و اصحاب رسانه برگزار شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، محمدحسین حمیدی در پنل «سود و زیان فیلترینگ» در دوازدهمین دوره نمایشگاه اینوتکس، با اشاره به اینکه طی سال‌های گذشته فیلترینگ گسترده در سراسر کشور اعمال شده و بسیاری از کسب‌وکارها را با چالش مواجه کرده است، بیان کرد: طی سال‌های اخیر فروش فیلترشکن با رشد فزاینده‌ای مواجه شده است. آیا می‌توانیم از آنها به‌عنوان کسب‌وکارهایی نام‌ ببریم که از فیلترینگ سود برده‌اند؟

فیلترینگ، ضرر جمعی است

شهاب جوانمردی، مدیرعامل فناپ در پاسخ به این پرسش گفت: وقتی از بخش خصوصی صحبت می‌کنیم یعنی داریم از بخش مردمی اقتصاد سخن می‌گوییم. به همین دلیل فروش فیلترشکن نوعی استفاده از رنج و مشکلات دیگران برای کسب سود به شمار می‌رود و در زمره کسب‌وکار نیست.

او با اشاره به اینکه بخش خصوصی واقعی برای مردم است و سود حاصل از آن نیز باید به مردم برسد، بیان کرد: موضوعی به نام فیلترینگ برای اقتصاد بخش خصوصی مفید نیست و بخش خصوصی از آن سودی نمی‌برد.‌ این یک ضرر جمعی است و اگر چیزی هم غیر از آن مطرح شود، تنها بازی با کلمات است.

جوانمردی اینترنت جهانی را به یک زمین چمن فوتبال تشبیه کرد و گفت: زمانی که دولت اینترنت را فیلتر و مردم را مجبور به استفاده از پلتفرم‌های داخلی می‌کند، گویی‌ آنها را مجبور کرده در زمین خاکی بازی کنند. زمینی که استانداردهای خود را دارد.

فیلترینگ یکی از بزرگ‌ترین ریسک‌های شروع کسب‌وکار است

پشوتن پورپزشک، مدیرعامل پادرو با اشاره به اینکه فیلترینگ حتی فکرش هم آسیب‌زا است، گفت: ما همیشه فیلترینگ را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین ریسک‌های شروع کسب‌وکار معرفی می‌کردیم. یعنی کارآفرین باید موضوع فیلترینگ را حتی قبل از انتخاب بازار هدف خود به عنوان یکی از چالش‌های آغاز کسب‌وکار خود در نظر بگیرد.

او همچنین افزود: به عقیده من فیلترینگ هیچ سودی نداشته و همه‌اش ضرر است.

در ادامه مدیرعامل فناپ، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا فیلترینگ پلتفرم‌ها و پیام‌رسان‌های خارجی، باعث رشد نمونه‌های داخلی‌ می‌شود، اظهار کرد: سیاست‌های حفاظتی تنها تا وقتی که جنبه حمایتی داشته باشند، قابل قبول هستند.

اما اگر به جایی برسند که بخواهند با ایجاد انحصار از یک پلتفرم بومی حمایت کنند، نتیجه‌ای در پی نخواهد داشت. هر بازاری که در آن انحصار ایجاد شود، محکوم به شکست است. هر کسب‌وکاری برای ادامه کار باید از رقابت استقبال کند.

او با اشاره به اینکه سیاستگذاری که به ذی‌نفعان سود نرساند ارزشی ندارد، افزود: با چنین سیاستگذاری‌هایی تنها فیلترینگ را توجیه می‌کنیم.

این تازه شروع ماجرای فیلترینگ است

مدیرعامل پادرو نیز در ادامه پیرامون آسیب‌هایی که کسب‌وکارها از فیلترینگ دیده‌اند، گفت: یکی از آسیب‌هایی که کسب‌وکارها دیدند در بحث تولید است. بسیاری از توسعه‌دهنده‌ها به ابزارهای مورد نیازشان دسترسی ندارند.

او ضمن بیان این موضوع که الان یکی از وظایف اصلی بخش آی‌تی هر کسب‌وکاری تلاش برای دسترسی به اینترنت حداقلی و واقعی برای سایر بخش‌هاست، افزود: این اتفاق بخش زیادی از منابع مالی سازمان را هدر می‌دهد و این تازه شروع ماجراست.

پورپزشک همچنین افزود: نتیجه چنین اتفاقی مهاجرت نیروی مولد به خارج از کشور و در نهایت افزایش هزینه‌ها و کاهش کیفیت است‌. سرمایه‌گذاران هم از سرمایه‌گذاری در چنین بازاری ناامید می‌شوند.

هیچ شباهتی به چین نداریم پس فیلترینگش را هم اعمال نکنیم

موضوع دیگری که در این پنل مطرح شد، بحث مقایسه ایران و چین در محدودیت و فیلترینگ بود. جوانمردی دراین باره بیان کرد: ما هیج شباهتی به چین نداریم که بخواهیم سیاست‌هایش در بحث فیلترینگ را اعمال کنیم. در کشور ما صرفا نگاه امنیتی و سیاسی وجود دارد. درحالی که چین در بحث سرمایه‌گذاری نگاه اقتصادی و همچنین قدرت چانه‌زنی دارد. به گفته مدیرعامل فناپ ما در بحث تعاملات بین‌المللی و سرمایه‌گذاری هیج شباهتی به چین نداریم.

پورپزشک نیز در پایان با بیان اینکه فیلترینگ فقط کسب‌وکارهای کوچک را که از سوشال کامرس بهره‌ می‌برند، درگیر نمی‌کند، خاطرنشان کرد: حتی کسب وکار بزرگی مانند دیجی ‌کالا هم بخشی از ترافیکش را از اینستاگرام می‌گیرد و فیلترینگ به آن ضرر می‌زند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ﻫﯿﭻ ﺷﺒﺎﻫﺘﯽ ﺑﻪ ﭼﯿﻦ ﻧﺪﺍﺭﯾﻢ ﭘﺲ ﻓﯿﻠﺘﺮﯾﻨﮕﺶ ﺭﺍ ﻫﻢ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﻧﮑﻨﯿﻢ.