کد مطلب: ۵۶۶۳۵۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آیا مجلس به نابودی کسب‌وکارهای اینترنتی رای می‌دهد؟

آیا مجلس به نابودی کسب‌وکارهای اینترنتی رای می‌دهد؟

قرار است در ساعات آینده در خصوص طرح محدودیت فضای مجازی در مجلس تصمیم‌گیری شود؛ طرحی که با مخالفت تند کاربران و صاحبان کسب‌وکارهای اینترنتی مواجه است.

به گزارش تجارت‌نیوز، مخالفت‌ها با طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی مجلس به حدی است که مدیران کسب‌وکارها در یک حرکت دسته جمعی جمله «ما با محدود کردن حق استفاده از اینترنت مخالفیم» را در وب‌سایت کسب‌وکار خود درج کرده‌اند و در توئیتر از آن می‌گویند.

چند روز قبل استارتاپی‌ها در مخالفت با طرح محدودسازی اینترنت به رئیس مجلس نامه زده‌اند. اما روز گذشته نمایندگان درخواست کردند که تصویب این طرح در قالب اصل ۸۵ انجام شود. قرار است این درخواست در صحن علنی امروز بررسی شود.

در واقع خواسته نمایندگان این است که به جای این که تصویب این طرح در صحن مطرح شود و همه‌ی نمایندگان حق رای داشته باشند، مجلس تصمیم‌گیری در این خصوص را به کمیسیون بدهد. در واقع به نظر می‌رسد اعضای کمیسیون فرهنگی برای تصویب این طرح تصمیم خودش را گرفته و چون از مخالفت‌ها و به خصوص مخالفت نمایندگان نیز اطلاع دارد به دنبال بردن این طرح در قابل اصل ۸۵ است.

با این درخواست نمایندگان کاربران توئیتر و به خصوص صاحبان کسب‌وکار اینترنتی اعتراض کرده‌اند، حتی برخی از نمایندگان مجلس و معاون وزیر ارتباطات نیز صراحتا مخالفت خود را با این طرح اعلام کرده‌اند. در ادامه برخی از آنها را می‌خوانید.

میلاد منشی‌پور، مدیر عامل تپسی :«‏من با ‎#طرح_صیانت شدیدا مخالفم. این طرح نه‌ تنها می‌تونه دسترسی مردم به سرویس‌های جهانی مثل گوگل و اینستاگرام رو محدود کنه، بلکه می‌تونه با ایجاد مجوزهای نامشخص جدید، قوانین زائد و گرفتن حق مالکیت داده، صنعت دیجیتال رو به نابودی بکشونه. صنعتی که می‌تونه به نقطه قوت کشور تبدیل بشه.»

امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات : «کسب‌وکارها بهتر از هرکسی می‌دانند که محدودیت‌های غیرواقع‌گرایانه برای پلتفرم‌های خارجی، به سود آن‌ها نیست و شانس رشدشان را کم می‌کند،ولی هستند کسانی که فکر می‌کنند بهتر از کسب‌وکارها صلاح‌شان را می‌دانند و بهتر از آن‌ها حافظ منافع آنانند.»

مجتبی توانگر، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس : «‏اگر قرعه به نام‌ بنده باشد فردا می‌گویم؛ این طرح هیچ ربطی به فرمایشات رهبری مبنی بر ساماندهی ‎#فضای_مجازی ندارد. هیچ فوریتی ندارد و احتمالا شورای نگهبان نیز با آن مخالفت می‌کند.از همکاران هم می‌خواهم با آن مخالفت و در دامی که مقابل دولت آقای ‎#رئیسی طراحی شده نیفتند.»

یکی از کاربران نوشته است: «‏این چه حمایتی از کاربران و ارایه‌دهندگان خدمات است که اکثرشان نمی‌خواهند! محدود کردن سرویس‌های خارجی به نفع کاربران و کسب‌و‌کارهای ایرانی نیست.»

کاربر دیگری نیز نوشته: «‏خیلی هنر میخواد یه طرحی بدی همه باهاش مخالف باشن حتی کسب و کارهای داخلی که مثلا قراره بیشترین نفع رو ازش ببرن. بماند که یه عده میگن مخالفت های معدود افراد و حداقلی»

۵۰ شرکت متکی بر اینترنت نیز بیانیه‌ داده‌اند که طرح مجلس به نفع کسب‌وکارهای ایرانی نیست. همچنین این طرح به مهم‌ترین سرمایه آن‌ها یعنی اعتماد کاربران و امید همکاران‌شان لطمه جدی وارد می‌سازد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    رسماً میخوان ایران را کره شمالی کنند. مگه کسب و کار مردم براشون مهمه؟!!

  • ناشناس

    چندان تفاوتی نداره فقط میخواستم از نمایندگان تشکر کنم ممنون از اینکه تمام معضلات این مملکت رو درست کردید فقط همین مونده بود و دیگه مردم مشکلی ندارن آقایون نماینده تمام این مملکت رو گند گرفته واقعا خجالت آور برید خجالت بکشید ما مردم کره شمالی نیستیم مطمئنم باشید جلوتون می ایستیم

  • ناشناس

    نماینده ها دیگه اون زمان گذشت که مردم بهتون احترام میزاشتن الان مردم حقشون ندید به زور از تون میگیرن بترسید از این مردم چون خیلی ناراضی هستن

  • ناشناس

    در آن معدود بخشهایی که هنوز آمریکا تحریممون نکرده، خودتون تحریممون کنید تا نبوغتون رو بیش از پیش به رخ همه بکشید !
    خسته نباشید دلاوران، مشکلات دیگر رو که حل کردید، فقط همین مونده بود. باعث افتخارید !!!

  • ناشناس

    یک لایحه صیانت و استرداد نوامیس مسئولین که اروپا و امریکا و اسراییل را آباد کردند هم تصویب کنید خیلی بهتره