کد مطلب: ۵۸۷۰۹۹

علت کاهش سرعت اینترنت چیست؟

علت کاهش سرعت اینترنت چیست؟

کاربران اینترنت طی روزهای اخیر اختلالات زیادی در شبکه دسترسی تجربه می‌کنند که حالا به‌نظر می‌رسد کمبود پهنای باند بین‌الملل مهم‌ترین دلیل آن است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، روز یکشنبه میزان اختلالات اینترنتی به اوج خود رسید به‌طوری که «رادار آروان» که در حال‌حاضر تنها منبع عمومی سنجش کیفیت اینترنت ایران است اختلالات شدیدی روی سرویس‌های مختلف اینترنتی نشان داد. همچنین تعداد زیادی از کاربران هم گلایه‌‌هایی از افت کیفیت اینترنت در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند.

مسئولان ارتباطی اما تاکنون در برابر دلایل این اختلال یا سکوت کرده‌اند یا وعده رسیدگی داده‌اند. برخی شنیده‌ها حاکی است با توجه به رشد طبیعی تقاضا میزان خرید پهنای باند بین‌الملل نیز باید افزایش یابد اما حداقل در دولت جدید این اتفاق رخ نداده است. برخی دیگر از عدم‌صدور مجوز از سوی شورای فضای‌مجازی در این زمینه خبر داده‌اند.

معاون وزیر ارتباطات در گفت‌وگویی که روز یکشنبه با «ایرنا» انجام داد گفت که آغاز سال تحصیلی جدید و بر‌گزاری اغلب کلاس‌های دانشجویان و دانش‌آموزان به‌صورت ‌مجازی باعث افزایش حجم استفاده از اینترنت شده که این امر باعث کندی سرعت اینترنت در برخی نقاط و ساعات پیک شده است. به گفته حسین فلاح‌جوشقانی برای رفع این مشکل جلساتی با حضور همه عوامل تامین و توزیع اینترنت از جمله شرکت زیرساخت، شرکت مخابرات، اپراتورها و شرکت‌های اینترنت ثابت برگزار شد. با این حال پرسش اصلی این است که چرا دولت در زمینه پهنای باند آن‌هم در آغاز سال تحصیلی پیش‌بینی لازم را انجام نداده است.

زیرساخت و سیاست‌های جدید

دولت جدید که به تازگی مستقر شده در زمینه پهنای باند سیاست مشخصی را اعلام نکرده است. در تیرماه امسال معاون وزیر ارتباطات از افزایش ۳۰‌درصدی ظرفیت شبکه پهن باند کشور خبر داده بود. بنا به گزارش سازمان تنظیم مقررات در زمستان سال گذشته پهنای باند بین‌الملل ایران هم در ۶ سال گذشته بیش از ۵ هزار‌درصد رشد کرده است. ظرفیت پهنای باند داخل کشور از ۶۲۴گیگابیت بر ثانیه در سال ۱۳۹۲ به ۲۴ هزار ۲۰گیگابیت برثانیه در سال ۹۸ رسیده است.

سازمان تنظیم مقررات ظرفیت پهنای باند داخلی در ۷‌سال گذشته را با افزایش ۳هزار و ۸۰۰‌درصدی عنوان کرده است. این رشد در بخش پهنای باند بین‌الملل بیشتر هم بوده است. براساس اطلاعات این گزارش ظرفیت پهنای باند اینترنت بین‌الملل از ۸۲ گیگابیت بر ثانیه در سال ۱۳۹۲ به ۴ هزار و ۳۰۹ گیگابیت برثانیه در سال ۱۳۹۸ رسیده است، یعنی افزایش در این بخش پنج هزار و ۲۰۰‌درصد بوده است.

ظرفیت پهنای باند شبکه انتقال کشور از یک‌هزار و ۱۱۶ ترابیت برثانیه در سال ۱۳۹۲ به ۲۷ هزار و ۶۰۱ ترابیت برثانیه در سال گذشته رسیده است. در زمینه ظرفیت پهنای باند انتقال کشور هم افزایش ۲ هزار و ۴۰۰‌درصدی ثبت شده است.

موضع دولت جدید درباره محدودیت‌های اینترنتی

در دولت جدید اما به‌نظر می‌رسد روی بحث سیاستگذاری در این عرصه چندان تمایلی به پاسخگویی وجود ندارد. وزیر ارتباطات در مورد طرح جنجالی صیانت که آشکارا مورد انتقاد کسب وکارها واقع شده و حتی در آن مسوولیت‌های حوزه وزارت ارتباطات را هم در زمینه اینترنت به شکل چشمگیری کاهش داده، مخالفتی نکرده و حتی تلویحا از آن حمایت هم کرده است.

روز گذشته عیسی زارع‌پور حتی در مورد احتمال قطع دسترسی به اینستاگرام هم گفته که این جزو تصمیماتی نیست که در اختیار این وزارتخانه باشد.

منبع: دنیای اقتصاد

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    وقتی کرونا شروع شد، از شاتل اینترنت 16 مگ گرفتم. اولش خوب بود بعدش سرعت 4 برابر کم شد. هرچی هم به این و اون میگم کسی پاسخگو نیست(معلومه که تعمدی در کاره چون وقتی وی پی ان میزنم سرعتش دو برابر میشه حتی برای سایت های داخلی!). من تو قرارداد، اینترنت 16 مگ گرفتم مثل اینترنت موبایل نیست که سرعت مد نظر نباشه. اون وقت میان شوآف میکنن که آره ما اینترنت وی دی اس ال 80 مگ راه اندختیم. بیایید بگیرید ماهی 150 تومن!!! یا مخابرات میاد میگه فیبرنوری ثبت نام کنید…

  • ناشناس

    آقا اینا میگن تو اوج پیک برا دانش آموزان و دانشجویان افت میکنه ساعت ۱۲ شی که دیگه دانش آموز درس نداره آنلاین نیست سرعت دانلود رسیده به ۱۲۸ کیلوبایت چه واضشع
    ملکت بی صاحاب بیشتر از این انتظاری نمی ره

  • جواد

    تنها دلخوشی من دیدن فیلم و سریال بود که اونم با این سرعت لاک پشتی به فنا رفت… واقعاً دست مریزاد. دنیا داره 5G میاد اون وقت سرعت نت رو تو مملکت ما آوردن رو ۲۰۰ کیلوبایت… کاش همون لحظه تولدم میمردم تو این لجن‌زار بزرگ شده و زندگی نمی‌کردم پولم ندارم از این خراب شده برم فقط مسئولان نامحترم رو به خدا میسپارم.

  • ناشناس

    واقعا روز به روز پیشرفت می کنیم

  • خسته

    این مملکت دیگه ارزش موندن نداره . دلخوشی مردم فقط یه اینستاگرام بود و یه واتساپ که اینم گرفتید .