کد مطلب: ۸۱۲۰۱۹

چرا ممنوعیت استفاده از تیک تاک در ایالت مونتانای آمریکا احتمالا شکست می‌خورد؟

ممنوعیت تیک تاک: حفاظت از اطلاعات یا بازی علیه آزادی بیان

ممنوعیت تیک تاک: حفاظت از اطلاعات یا بازی علیه آزادی بیان

تیک تاک تاکنون در بیش از 8 کشور و منطقه جهان ممنوع شده است. جدیدترین ممنوعیت مربوط به ایالت مونتانا در آمریکا است. اما به نظر می‌رسد که حمایت قانون اساسی آمریکا از شهروندان ممنوعیت تیک تاک در این ایالتی را بی‌اثر می‌کند.

پریسا سلامتی: به گزارش تجارت‌نیوز ، از ابتدای ژانویه 2023 تیک تاک به صورت کامل در ایالت مونتانای آمریکا فیلتر خواهد شد. البته این خبر بدین معنا نیست که استفاده از آن برای کاربران مشمول جریمه خواهد بود. اما تیک تاک از فروشگاه‌های اپلیکیشن حذف می‌شود و اگر یکی از این فروشگاه‌ها تخلف کند، روزانه 10هزار دلار جریمه شامل او و تیک تاک خواهد شد.

مونتانا اولین ایالتی است که برای تیک تاک چنین محدودیتی درنظر گرفته است. دلیل فرماندار مونتانا برای اعمال محدودیت، این است که داده‌های کاربران از طریق تیک تاک در اختیار حزب کمونیست چین قرار می‌گیرد.

امن نبودن شیوه حفظ اطلاعات دلیلی است که پیش از این هم باعث ممنوع اعلام شدن استفاده از تیک تاک در دستگاه‌های دولتی ایالات مونتانا شده بود.

شایان ذکر است که این نخستین بار نیست که تیک تاک در جهان مورد حمله فیلترینگ قرار می‌گیرد. تاکنون کشورهای زیادی تیک تاک را به دلایل گوناگونی از جمله محتوای ناشایست، دلایل امنیتی و سایبری برای کارمندان ادارات دولتی و مردم عادی ممنوع کرده‌اند.

تعدادی از این کشورهای دارای ممنوعیت عبارتند از: هند، پاکستان، کانادا، نیورلند، تایوان، انگلیس و اسکاتلند. اما بعد از ممنوعیت در ادارات دولتی، مونتانا نخستین ایالت آمریکا است که تصمیم گرفته تیک تاک را از دسترس عموم مردم خارج کند.

دلایلی برای شکست فیلترینگ تیک تاک

اینترنت در آمریکا بستری قانونمند است. شاید به صورت مستقیم افراد را از دیدن محتوا یا دسترسی به پلتفرمی منع نکنند اما دولت اجازه نظارت بر محتوای در دید مردم را دارد.

از این رو سانسور و مسدود کردن محتواهای اینترنتی توسط شرکت‌های خصوصی مطابق قوانین اینترنتی وضع شده در آمریکا توسط خود شرکت‌ها انجام می‌شود و در مقابل، دولت آمریکا نیز موظف است که امنیت و حریم خصوصی کاربرها را تأمین و از سرقت یا سو‌‌ءاستفاده از داده‌های آن‌ها در اینترنت جلوگیری کند.

اما نکته مهم اینجا است که تمامی این موارد به گونه‌ای اعمال می‌شود که شهروند آمریکایی احساس نکند آزادی از او سلب شده است.

حالا ایالت مونتانای آمریکا با اعمال فیلترینگ بر اپلیکیشن تیک تاک از مرزهای آزادی بیان شهروندان عبور کرده است. در این باره روز پنج شنبه، اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا، قانون‌گذار ایالت مونتانا را متهم کرد که با این کار آزادی صدها هزار نفر از شهروندان مونتانا زیر پا گذاشته شده است.

شهروندانی که از تیک تاک برای ابراز خود، اداره کسب‌و‌کارهای کوچک و جمع‌آوری اطلاعات استفاده می‌کردند با اعمال فیلترینگ دچار مشکل و محدودیت خواهند شد.

Netchoice به عنوان یک گروه تجاری و صنعتی، بیان کرد که لایحه‌ فیلترینگ تیک تاک در اصل قانون اساسی آمریکا را نادیده می‌گیرد. در حال حاضر، جمعی از کاربران این اپلیکیشن در اعتراض به این خبر شکایت کرده‌اند. تیک تاک نیز به خبر فیلترینگ در مونتانا واکنش نشان داده است.

وقتی قانون حامی شهروندان است

با وجود تمام آنچه تا این‌جا گفته شد، حتی اگر لایحه ممنوعیت تیک تاک از موانع قانونی بگذرد و به مرحله اجرا برسد، ممکن است در این مرحله دچار شکست شود زیرا به نظر می‌رسد قانون‌گذاران مونتانا بی‌گدار به آب زده‌اند و تمامی جوانب اجرایی طرح را نسنجیده‌اند. در مرحله اول، وسعت اجرای طرح آن را دچار اشکال خواهد کرد.

پس از آن بسیاری از فروشگاه‌های اپ، اعلام کرده‌اند که برای آن‌ها غیرممکن است دانلود برنامه‌ای را به طور خاص برای یک ایالت ممنوع کنند. بنابراین تصویب این لایحه بدون ضمانت اجرای آن، تنها فروشگاه‌های اپ و تیک تاک را در معرض جریمه شدن قرار می‌دهد.

نکته بعدی این است که قانوگذاران مونتانا نمی‌توانند استفاده کاربران از این اپ را به صورت کامل تحت نظر قرار دهند مگر اینکه دستگاه‌های عموم مردم را نیز تحت نظارت داشته باشند که غیر ممکن است.

این سطح از نظارت مونتانا بر شهروندان خود که مشخص کند چه کسی، چه چیزی را دانلود می‌کند کاملا ضد آزادی شهروندان آمریکایی است و قطعا موجی از اعتراضات را همراه خواهد داشت.

نکته بعدی درباره افرادی است که تصمیم می‌گیرند با روش‌های پیچیده‌تری فیلترینگ را دور بزنند. ایالت مونتانا از نظر قانونی قادر به اعمال قانون بر این افراد نخواهد بود ولی نکته مهم اینجاست که افراد بسیاری توان دور زدن این محدودیت را خواهند داشت.

به طور کلی این طور به نظر می‌آید که در نهایت ایالت مونتانا به دلایل گوناگون از جمله اعتراضات شهروندان برای نقض آزادی بیان، شکایات تیک تاک، گستردگی طرح و همچنین عدم توانایی فروشگاه‌های اپ برای اعمال محدودیت‌های مدنظر قانون‌گذاران مونتانا قادر بر اجرای طرح فیلترینگ نخواهد بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.