کد مطلب: ۷۱۷۹۱۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

مهاجرت به پلتفرم‌های داخلی، راه چاره نیست

مهاجرت به پلتفرم‌های داخلی، راه چاره نیست

پس از اعمال محدودیت‌های اینترنت، باعث شد برخی مسئولان بحث لزوم مهاجرت کاربران به پلتفرم‌های داخلی را مطرح کنند. به گفته کارشناسان با تمام تبلیغاتی که در راستای جذب مخاطب برای پلتفرم‌های داخلی انجام شد، پلتفرم‌های بومی مورد علاقه مخاطب‌ها و نیاز بازار نیستند. اگرچه همین پلتفرم‌ها نیز از آسیب‌های محدودیت‌های اینترنت در امان نیستند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پس از فیلترینگ و اعمال محدودیت برای شبکه‌های اجتماعی خارجی، خسارت‌های شدیدی به فعالان و صاحبان کسب‌وکارها در این پلتفرم‌ها وارد شد. بنابر اعلام رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران، محدودیت اینترنت ۳۵ هزار میلیارد تومان به اقتصاد حوزه فناوری اطلاعات و ۴۵ هزار میلیارد تومان به کسب‌وکارهای سایر حوزه‌ها خسارت وارد کرد. پس از این اتفاقات، معاون وزیر ارتباطات به مردم گفت باید از قبل به این فکر بودید که احیاناً اگر روزی اینستاگرام بسته شود چه اتفاقی می‌افتد؟ خودتان باید به فکر می‌بودید و از ابتدا از ابزاری نظیر اینستاگرام استفاده نمی‌کردید. او همچنین اضافه کرد چند سالی است مسئولان تأکید می‌کنند که کسب‌وکار‌ها به‌جای استفاده از ابزاری خارجی نظیر اینستاگرام از پلتفرم‌های رسمی که حاکمیت آماده کرده استفاده کنند و آنجا را رونق دهند. اما متأسفانه مردم عادی به این صحبت‌ها توجهی نداشتند و کسب‌وکار خود را در پلتفرم‌های حاکمیتی توسعه ندادند.

اما اکنون این سوال مطرح می‌شود که آیا پلتفرم‌های داخلی از ظرفیت لازم را برای مهاجرت کسب‌وکارها به این پلتفرم‌ها را دارند؟

پلتفرم‌ بومی همه مشکلات را حل نمی‌کند

اخیرا محمد کشوری، کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات به ایرنا گفت: اینکه بعضی فکر می‌کنند اگر ما سرویس بومی داشتیم همه مشکلات حل می‌شد، کاملا اشتباه است. اکنون یک سرویس ابتدایی پیامک برای ما تهدیدآمیز است، چگونه یک پیام‌رسان داخلی در صورت داشتن ۴۰ یا ۵۰ میلیون کاربر برای ما تهدیدآمیز نیست؟

او همچنین اظهار کرد: ما باید منفعت اقتصادی را در اختیار این پلتفرم‌ها قرار دهیم، بعد می‌توانیم در صورت نیاز، جریمه‌هایی را نیز اعمال کنیم. نمی‌شود هیچ امتیازی به آنها ندهیم و فقط جریمه در نظر بگیریم. در این صورت آنها به ایران نخواهند آمد. به نظرم سیاستی که همه شبکه‌ها مسدود باشد و حاکمیت بخواهد تنها با یکی از آنها مذاکره کند، راه به جایی نخواهد برد، بلکه باید همه ۱۰ شبکه اجتماعی یادشده باز باشند تا رقابت ایجاد کنیم و آنها نیز برای رقابت تشویق شوند. در حال حاضر ما به دلیل مسدود کردن همه پلتفرم‌ها در موضع ضعف قرار داریم. در صورتی که با آزادسازی فضا، شرکت اینستاگرام می‌داند در صورت عدم پذیرش شروط ایران، امکان دارد توییتر این شرایط را بپذیرد. بنابراین اگر قدرت نرم احیا نشود، نه فقط با پلتفرم خارجی، بلکه با پلتفرم داخلی نیز تعامل مورد نظر و مناسب برقرار نخواهد شد.

پلتفرم‌های داخلی زیرساخت مناسب د ارند؟

علیرضا اعتضادی، مدیرعامل ترندشو آژانس تبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی درباره پلتفرم‌های داخلی به تجارت‌نیوز گفت: کوچ کاربران به پلتفرم‌های داخلی را باید از دو منظر بررسی کرد؛ نیاز بازار و زیرساخت فنی. سابقه قطعی اینترنت در سال ۹۸ نشان می‌دهد که با تمام تبلیغاتی که در راستای جذب مخاطب برای پلتفرم‌های داخلی انجام شد، اما پلتفرم‌های بومی مورد علاقه مخاطب‌ها و نیاز بازار نبودند.

مدیرعامل ترندشو با تاکید بر اینکه زیرساخت‌های پلتفرم‌های داخلی هم توانایی پاسخگویی به حجم زیادی از کاربر را ندارند، گفت: «همه شواهد گویاست که پلتفرم‌های بومی فعلا زیرساخت مناسب را ندارند. به عنوان مثال یکی از پلتفرم‌ها هفته پیش به‌دلیل کمبود زیرساخت قابلیت ثبت کاربر جدید را برای مدتی نداشت.

مهاجرت به یک پلتفرم جدید یک شبه اتفاق نمی‌افتد

چندی پیش علیرضا صفری، کارشناس دیجیتال مارکتینگ نیز پیرامون مشکلات مهاجرت فریلنسرها و فعالان مارکتینگ به پیام‌رسان‌های داخلی به تجارت‌نیوز گفت: فریلنسرها با تلاش زبان مخاطب اینستاگرام و پلتفرم‌های خارجی را یاد گرفتند و طبق نیاز مخاطبان و سیاست‌های آن پلتفرم‌ها، خدمات خود را به کاربران ارائه می‌دهند. در این شرایط فریلنسر اگر بخواهد از پلتفرمی که فیلتر شده به پلتفرمی دیگر (مثلا اپلیکیشن داخلی) کوچ کند، مجبور است دوباره زبان مخاطب پلتفرم جدید را یاد بگیرد که قطعا چنین اتفاقی یک شبه رخ نمی‌دهد.

اخیرا اپلیکیشن مسیریاب بلد ضمن انتشار بیانه‌ای اعلام کرد که به دلیل آینده نامعلوم اینترنت ناچار به تعدیل نیرو شده و احتمالا تنها تا پایان سال جاری به ارائه خدمات ادامه خواهد داد. این اتفاقات نشان می‌دهد آتش فیلترینگ و اعمال محدودیت‌ها دامن‌گیر پلتفرم‌های داخلی نیز شده است. در چنین شرایطی فرق چندانی میان پلتفرم داخلی و خارجی وجود ندارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    چقدر ساده لوحید
    مسئله اصلا پیچیده نیست که نشه فهمید