کد مطلب: ۲۵۴۱۸۴

کنسول‌های بازی؛ از قیمت تا ویژگی‌ها

کنسول‌های بازی؛ از قیمت تا ویژگی‌ها

با نزدیک شدن به فصل تابستان، بازار بازی‌های کامپیوتری و کنسول‌ها نیز به شکل سنتی داغ می‌شود. در سال‌های اخیر انتخاب کنسول مناسب نیازمد اطلاعات دقیق برای کاربران است. اگر در سال‌های دور تنها با یکی دو برند روبرو بودیم امروز علاوه بر برندهای متنوع، مدل‌های مختلف نیز در بازار حضور دارند.

محسن حسینی: با پیشرفت تکتولوژی بر تنوع محصولات در این حوزه نیز افزوده می‌شود. بر اساس همین تعدد محصول، انتخاب، تبدیل به کاری تخصصی خواهد شد. یکی از زمینه‌هایی که برای انتخاب و خرید آن نیاز به اطلاعات دارید، انتخاب کنسول‌های بازی است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با نزدیک شدن به فصل تابستان، بازار بازی‌های کامپیوتری و کنسول‌ها نیز به شکل سنتی داغ می‌شود. در سال‌های اخیر انتخاب کنسول مناسب نیازمد اطلاعات دقیق برای کاربران است. اگر در سال‌های دور تنها با یکی دو برند روبرو بودیم امروز علاوه بر برندهای متنوع، مدل‌های مختلف نیز در بازار حضور دارند. به عنوان مثال اگر قصد خرید کنسول سونی، یعنی پلی‌استیشن ۴ را داشته باشید، لازم است بدانید که این کنسول سه مدل معمولی، اسلیم و پرو دارد که هر کدام ویژگی خاص دارد که برای انتخاب باید با آن آشنا باشید.

چه کنسولی برای من مناسب است

لازم است خریدار در ابتدا هدف از خرید را روشن کند. اگر قصد خرید کنسول برای فرزند خود را دارید باید نکاتی را در نظر بگیرید که با نکته‌های مورد نظر برای بازی بزرگسالان متفاوت است. کنسول‌های پلی‌استیشن ۴، ایکس باکس وان و نینتندو سویچ در دسته کنسول‌های نسل هشتمی قرار می‌گیرند. هزینه نگهداری و استفاده از این کنسول‌ها نسبت به قیمت خود دستگاه بالاتر است. یعنی کاربر پس از خرید دستگاه باید هزینه‌های مربوط به بازی‌ها و اشتراک اینترنت را به صورت جداگانه بپردازد که در نهایت هزینه‌های جانبی بالایی خواهند بود. از سوی دیگر در برخی موارد استفاده از کنسول‌های قدیمی‌تر که امکان اتصال به اینترنت را نداشتند نیز می‌تواند به عنوان گزینه‌ای مناسب در نظر گرفته شود.

پی‌اس۴: این محصول کمپانی سونی در آخرین مدل خود موفق شده است گوی رقابت را از رقیب قدیمی خود یعنی مایکروسافت برباید. اگر روزی ایکس‌باکس ۳۶۰ به عنوان کنسول برتر شناخته می‌شد، امروز پلی‌استیشن ۴ مورد تایید متخصصان قرار گرفته است. از سوی دیگر این محصول همان‌طور که اشاره شد در سه مدل ارائه شده است. نمونه اولیه این کنسول بدون پیشوند یا پسوند به بازار ارائه شده است.

دو نمونه دیگر با نام‌های اسلیم و پرو سناخته می‌شوند. پی‌اس ۴ اسلیم در ابعاد و اندازه‌ها نسبت به مدل قبلی متفاوت است و توان مصرفی برق در این محصول نیز کاهش چشم‌گیری داشته است و به نوعی دستگاه کم‌مصرف محسوب می‌شود. پی‌اس ۴ معمولی توان مصرفی ۲۵۰ وات داشت که در مدل اسلیم این میزان به ۱۸۹ وات کاهش پیدا کرده است.

در ارتباط با مدل پرو نیز باید گفت که این دستگاه امکان اجرای بازی‌ها با کیفیت 4K را برای کاربران مهیا می‌کند. استفاده از این کنسول مستلزم استفاده از تلویزیون‌ها و مانیتورهایی با امکان پخش تصاویر 4K است.

بنابراین اگر قصد بازی با کیفیت 4K را ندارید کافی است به مدل اسلیم قناعت کنید. در حال حاضر نیز این دو مدل تفاوت قیمت فاحشی در بازار دارند. بسته به نوع تجهیزات جانبی که روی خرید کاربر قرار دارند و مدل‌های انحصاری قیمت کنسول‌ها تعیین می‌شود. در همین راستا برخی مدل‌های انحصاری به نام بعضی بازی‌ها شناخته می‌شوند.

مدل فیفا ۱۸ از جمله این نمونه‌ها است. در نهایت قیمت مدل اسلیم به طور تقریبی یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است که در برابر مدل پرو حدود یک میلیون تومان ارزان‌تر خواهد بود. چرا که مدل پرو تا ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان نیز به فروش می‌رسد. البته باید در نظر داشت که در برخی موارد قیمت یک دستگاه کنسول سونی پی‌اس ۴ به ۵ میلیون تومان نیز می‌رسد.

ایکس‌باکس: کنسول بازی ساخت کمپانی مایکروسافت نیز مانند رقیب خود سه مدل متفاوت دارد که هر کدام با نام اختصاصی شناخته می‌شود. ایکس‌باکس وان، وان اس و وان ایکس ، سه مدل این کنسول است. از جمله تفاوت‌های این سه مدل می‌توان به توان پردازش و رم آنها اشاره کرد. ایکس‌باکس وان ایکس بالاترین توان پردازشی را با پردازنده ۲.۳ گیگاهرتززی در اختیار کاربر قرار می‌دهد و از سوی دیگر نیز در برابر دو مدل دیگر که ۸ گیگابایت رم دارند از ۱۲ گیگابایت رم استفاده می‌کند.

ایکس‌باکس اس و ایکس هر دو توان اجرای بازی‌های 4K را دارند و هر سه مدل نیازمند اشتراک مخصوص، برای بازی‌های آنلاین هستند. ایکس باکس وان ای مشابه مدل اسلیم در پلی‌استیش است که ابعاد و وزن آن در برابر مدل معمولی کاهش پیدا کرده است.

قیمت این کنسول‌ها نیز از یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان آغاز می‌شود. وان اس با ظرفیت هارد ۵۰۰ گیگابایتی یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان قیمت دارد و ایکس‌باکس وان ایکس با ظرفیت هارد ۱ ترابایت نیز با قیمت بیش از ۳ میلیون و دویست هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.