کد مطلب: ۳۰۷۱۷۴

شهر هوشمند چیست؟

شهر هوشمند چیست؟

شهر هوشمند یکی از رویا‌های دیرینه دانشمندان در حوزه تکنولوژی و فناوری اطلاعات است که در صورت فراهم شدن زیرساخت‌ها و مولفه هایش می‌توان از مزایای متعدد آن استفاده کرد.

حرکت به سمت تکنولوژی و استفاده از ثمره آن یکی از اهداف جهان امروز به حساب می‌آید تا رویای دیرینه دانشمندان را در زمینه هوش مصنوعی عملیاتی کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، شهر هوشمند یکی از اهداف برنامه‌ریزی است که برای رسیدن به آن باید به مولفه‌هایی مانند شهروند هوشمند، محیط زندگی هوشمند، حمل‌و‌نقل هوشمند، انرژی هوشمند و موارد مشابه دست یافت.

در واقع با استفاده از سنسور‌های مختلف اطلاعات در سطح شهر جمع آوری، تحلیل و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وجود زیرساخت هوشمند را در مواردی مانند بیمارستان هوشمند، مدرسه هوشمند می‌توان دید که در نهایت باعث افزایش رضایت مردم گردد.

با برخورداری از امکانات شهر هوشمند می‌توان از مزایایی همچون افزایش بهره‌وری در حوزه‌های مختلف انرژی، کاهش آلودگی‌های محیط زیست، بهبود کیفیت زندگی، کاهش هزینه‌ها برخوردار بود.

رای رتبه بندی شهر‌ها از نظر سطح هوشمند بودن از شاخص‌های مختلفی در مراکز تحقیق و پژوهش متفاوت استفاده می‌کنند که از نمونه‌های مشترک آن می‌توان به میزان فناوری، سرمایه انسانی، حمل و نقل، برنامه‌ریزی شهری اشاره کرد.

در سطح جهان شهر‌هایی مانند توکیو، لندن، سیدنی و زوریخ از نمونه مراکزی هستند که در این زمینه موفق عمل کرده‌اند و آینده درخشانی نیز در حوزه شهر هوشمند برای آن‌ها تصور می‌شود.

منبع: میزان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.