وابستگی بالای تجارت و حملونقل کشور به تنگه هرمز، میتواند یکی از چالشهای راهبردی در حوزه لجستیک و امنیت اقتصادی محسوب شود. از این رو، توسعه شبکههای حملونقل ترکیبی به ضرورتی اجتنابناپذیر برای افزایش تابآوری و کاهش ریسکهای ژئوپلیتیکی تبدیل شده است.
تشدید تنشهای ژئوپلیتیکی در خاورمیانه ، فشار شدیدی بر ارزهای آسیایی وارد کرده و موجب کاهش ارزش پول ملی شماری از اقتصادهای بزرگ منطقه شده است؛ روندی که برخی دولتها را به اتخاذ سیاستهای ریاضتی و محدود کردن واردات واداشته است.
بازارهای نفت تا ماههای جولای و آگوست با کاهش ذخایر و در شرایط کمبود صادرات تازه نفت از خاورمیانه، پیش از فصل سفرهای تابستانی، وارد «منطقه قرمز» خواهند شد.
صنعت نفت ایران در روزگاری که تهدیدهای امنیتی، طبیعی و فناورانه بیش از هر زمان دیگری زیرساختهای حیاتی کشور را نشانه گرفتهاند، با تکیه بر اصول پدافند غیرعامل و مدیریت بحران، گامهای مؤثری در مسیر افزایش تابآوری، کاهش آسیبپذیری و تضمین استمرار تولید برداشته است.