معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اجرای طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع را تنها راه نجات نظام سلامت کشور دانست و گفت: برای اجرای این طرح نیاز به همراهی و مشارکت همه بخشها است.
عضو هیات رئیسه مجلس از تشکیل قرارگاهی در حوزه سلامت خبر داد و گفت: مجلس بهصورت جدی پیگیر موضوع گرانی دارو و اختلالهایی است که بعضی در حوزه تامین و عرضه دارو ایجاد میکنند. وزارت بهداشت نیز باید پیگیریهای جدیتری در این زمینه داشته باشد.
وزیر بهداشت با تأکید بر تأثیر تورم بر حوزه دارو گفت: افزایش قیمت مواد اولیه، مواد جانبی و اقلام بستهبندی اجتنابناپذیر است، اما سیاست اصلی ما این است که کمترین فشار به مردم وارد شود.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اجرای طرح پزشکی خانواده در شهرستان خدابنده، پیشرفت این طرح را مثبت ارزیابی و از همه مسئولان و دستاندرکاران این حوزه قدردانی کرد.
وزیر بهداشت به وضعیت آسیبدیدگی مراکز بهداشتی و درمانی و شهادت کادر سلامت در پی حوادث اخیر اشاره کرد و گفت: تا امروز بیش از ۲۰۰ کودک شهید داشتیم و مراکز بهداشتی و درمانی بسیاری آسیب دیده اند.
در نشست وبیناری رؤسا و معاونان توسعه دانشگاههای علوم پزشکی کشور که به صورت وبیناری برگزار شد، دکتر محمدرضا ظفرقندی، وزیر بهداشت، با تأکید بر نقش حیاتی حوزه سلامت در شرایط دشوار کنونی، از خدمات بیوقفه بهداشتی درمانی در کشور، برنامههای حمایتی از خانوادههای همکاران شهید و مجروح سخن گفت.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: نظام سلامت کشور با پیشبینیهای انجام شده، انسجام و اتخاذ تدابیر لازم، همچون گذشته در آمادگی کامل برای مواجهه با هر نوع بحران احتمالی در صحنه حضور دارد.
ظفرقندی نوشت: «ارائه بهترین خدمات درمانی ممکن به هر مراجعهکننده در محیط امن بهداشتی و درمانی، مهمترین اولویت نظام سلامت است، فارغ از هر عامل بیرونی. این اصل بنیادین رفتار حرفهای گروه پزشکی و بخشی از سوگند ماست و همه تیم سلامت با تعهد کامل به آن پایبند هستند.»
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به مشکلات تامین دارو و تجهیزات پزشکی، گفت: تمام تلاش خود را میکنیم تا از مسیرهای قانونی و جایگزین، دارو و مواد اولیه را تامین کرده و نیاز بیماران و مراکز درمانی را برآورده کنیم که در این مسیر، انجمن پزشکان عمومی میتواند با ارائه راهکارهای فنی و مشارکت فعال، نقش کلیدی ایفا کند.
وزیر بهداشت با اشاره به مشکلات نقدینگی در حوزه تجهیزات پزشکی تصریح کرد: تولیدکنندگان و تأمینکنندگان تجهیزات پزشکی برای ادامه فعالیت و گردش چرخه تولید کارخانهها نیازمند نقدینگی هستند.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به افزایش صددرصدی ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی و دندانپزشکی طی چهار سال گذشته گفت: این در حالی است که تعداد اساتید دانشگاهها ۹ درصد و خوابگاهها ۲۰ درصد افزایش یافته است.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با ابراز نگرانی از کاهش نرخ باروری در قم گفت: شاخص جمعیت در قم به 1.64 رسیده است در حالی که انتظار میرود این استان به عنوان الگو در حوزه جمعیت، نقش مؤثرتری در ترویج فرهنگ فرزندآوری داشته باشد.