شاغلان و بازنشستگان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری در کارزاری از رئیس جمهور خواستند تا ساختار فعلی پرداخت عیدی و پاداش کارکنان و بازنشستگان دولت را تغییر دهد.
طبق ماده ۳۹ قانون کار ایران، تنها در مناسبتهایی همچون نوروز، کارفرما موظف به دادن عیدی به کارمندان است. این عیدی معادل حداقل دستمزد ماهانه است که توسط وزارت کار تعیین میشود. به این ترتیب، شب یلدا به عنوان یک تعطیلات رسمی در نظر گرفته نمیشود و کارفرما در این شب ملزم به پرداخت عیدی نیست.
فاطمه مهاجرانی سخنگوی دولت گفت: معمولاً جلسات تعیین نرخ مزد برای کارگران در ماههای بهمن و اسفند برگزار میشود، اما امسال جلسات کارشناسی از همین حالا آغاز شده است. رویکرد دولت در این زمینه، ترویج گفتگو به جای حذف آن است.
جمعی از نیروهای پیمانکاری بخش فروش بلیت مترو گفتند: پیمانکار قبلی، شرکت رایان شهر، هنوز عیدی و سنوات و حق مرخصیهای ما را پرداخت نکرده و پیگیریهای ما هم به جایی نرسیده است.
یک فعال حقوق معلولان گفت: گذشته از عیدی که قطع شده و دولت هیچ توضیحی هم در رابطه با آن نداده، مسئلهی پرداختِ مابهالتفاوت افزایش ۴۰ درصدی مستمری مددجویان نهادهای حمایتی هم هنوز حل نشده است.
معاون اتاق اصناف ایران گفت: امسال برای نخستین بار اعتبار ۲۰ میلیون تومانی خرید در کنار برگزاری نمایشگاههای بهاره اضافه شده و مردم میتوانند فقط با اعتبارسنجی این اعتبار دریافت و خرید کنند.
عضو هیات مدیره کانون عالی انجمنهای صنفی کارگران با اشاره به فرایند بررسی پیش نویس لایحه امنیت شغلی در هیأت دولت، ابراز امیدواری کرد: با تصویب این لایحه مطالبه اصلی کارگران در بحث امنیت شغلی و قراردادهای کار محقق شود که در این صورت بزرگترین عیدی هیات دولت به جامعه کارگری خواهد بود.
معاون فنی و امور بیمهای صندوق بازنشستگی کشوری اعلام کرد که حکم بازنشستگی بیش از یکهزار نفر از بازنشستگان سازمان آموزش و پرورش استثنایی مشمول، صادر شده و در پایان بهمنماه «حقوق» بازنشستگی، «معوقات» و «عیدی» پایان سال به صورت یکجا به حساب این افراد واریز میشود.
هر سال زمستان که فرا میرسد، بحث عیدی و پرداخت مزایای پایان سالِ کارگران داغ میشود؛ کارگران بیمه شدهی تامین اجتماعی تنها مزیتی که بر کارمندان دولت دارند، همین مبلغ عیدیست که تا حدودی بیشتر از مزایای پایان سال زیرمجموعههای دولت است.
«سیدصولت مرتضوی» با ارائه توضیحاتی درباره پرداخت عیدی به معلولان اعلام کرد: در سال ۱۴۰۲ تقریباً ۱۲۶ هزار نفر از جامعه معلولان که مستمری دریافت نمیکردند، به جامعه مستمریبگیران اضافه شدند.