در پی مصوبه هیات وزیران مبنی بر افزایش رقم «عیدی» بازنشستگان به ۱۰ میلیون تومان، رئیس کانون بازنشستگان استان تهران جزئیات بیشتری از روند تأمین منابع و زمان احتمالی پرداخت عیدی ارائه کرد.
عیدی امسال کارکنان دولت به شکل ثابت و یکسان برای همه به مبلغ ۱۰ میلیون تومان تعیین شده که با حقوق بهمن ماه (بین روزهای ۲۸ بهمن تا اوایل اسفند) واریز میشود. پرداخت هر نوع وجه دیگر به عنوان پاداش آخر سال نیز ممنوع است.
وزیر آموزش و پرورش در بازدید از نمایشگاه عیدانه دانشآموزی، هزینه تهیه پنج هزار لباس برای دانش آموزان کم بضاعت را در آستانه سال نو به عنوان عیدی تقبل کرد.
دولت به ناگاه افزایش سن و سابقه بازنشستگی را اجرایی کرد! واقعاً چرا بخشنامهای که قرار بوده در سال ۱۴۰۵ اجرایی شود، در پایان سال ۱۴۰۳ برای اجرا ابلاغ میشود؟!
درحالی که به ماه های پایانی سال نزدیک می شویم، می بینیم برخی از کارگران با اجحاف در پرداخت عیدی مواجه می شوند, یعنی کار کارگری می کنند اما عیدی کارمندی دریافت می کنند.
عیدی یکی از مزایای مالی است که کارگران در پایان سال دریافت میکنند. این پرداخت به منظور افزایش انگیزه و تأمین بخشی از نیازهای مالی کارگران در آستانه سال نو در نظر گرفته شده است.
مشاور کانون عالی انجمنهای صنفی کارگران میگوید، عیدی و پاداش پایان سال، حقی است که طبق قانون کار به تمامی کارگران مشمول تعلق میگیرند، از جمله کارگران اخراجی، ساعتی، نیمهوقت و فصلی.