در روز آخر فعالیت فرزین در بانک مرکزی، اعلام «غیرمجاز» بودن همه صرافیهای رمزارز، واکنشهای حقوقی و کارشناسی را برانگیخت. کارشناسان میگویند اطلاق این برچسب بدون وجود نص صریح قانونی و در حالی که بسیاری از این کسبوکارها مالیات پرداخت میکنند و در مسیر قانونی اخذ مجوز هستند، میتواند اعتماد عمومی را تضعیف کرده، بازار را ناپایدار کند و حتی دولت را در معرض مسئولیت حقوقی قرار دهد
اینکه ما فقط وقتی تصمیم میگیریم که کارد به استخوان برسد و صدای اعتراض هم بلند شود. این، برای مدیریت سیاسی نقطه ضعف است. سیستم باید صداها را زمانی بشنود که زمزمهای از دوردستهاست.
نرخ تبدیل دلار به ریال ایران همچنان روند فزاینده دارد. این رخداد به سرسام ارزی منجر شده و دردسرهایش ادامه دارد. بزرگترین دردسری که دلار گران برای شهروندان ایرانی پدیدار کرده، همراه شدن قیمت دیگر کالاها با نرخ تبدیل دلار به ریال است.
رئیس کل بانک مرکزی از آغاز مجموعهای از ابزارهای جدید تأمین مالی ارزی و ریالی خبر داد و اعلام کرد شرکتهایی که طرحهای سرمایهگذاری جدید اجرا کنند، اجازه فروش ارز در تالار دوم را خواهند داشت.
درحالیکه مردم زیر بار التهاب قیمتهای طلا و ارز ماندهاند، دولت با مصوباتی چون حذف ارز ترجیحی و واردات بدون انتقال ارز عملاً بر آتش گرانی دمیده است. پرسش حالا روشن است: بانک مرکزی و دولت دقیقاً کجا ایستادهاند وقتی بازار، اینچنین رها شده است؟
رئیس کل بانک مرکزی گفت: هیچگونه ناترازی ناشی از ادغام بانک آینده به بانک ملی منتقل نخواهد شد و فرایند مربوطه از طریق صندوق ضمانت سپردهها و شرکت مدیریت داراییها (AMC) انجام خواهد گرفت.
فرزین تأکید کرد سپردهها و داراییهای نقدشونده، شامل سپرده جاری و ذخیره قانونی بانک سابق آینده، به بانک ملی ایران منتقل شده و هیچگونه ناترازی از بانک آینده به بانک ملی ایران منتقل نشده است.
باید دید در پی بالارفتن دوباره قیمت دلار و افزایش نارضایتی ها از خاموشی های مکرر برق دولت چهاردهم همچنان بر حضور علی آبادی و فرزین اصرار خواهد کرد یا راه خروج آنان از کابینه هموار شده است؟