سفیر جمهوری اسلامی ایران در آلمان در واکنش به ادعاهای تکراری صدراعظم این کشور درباره برنامه صلحآمیز هستهای کشورمان تصریح کرد که برلین باید تجاوزگری ایالات متحده و رژیم صهیونیستی را بهطور صریح محکوم کند.
سفیر ایران در آلمان، با بیان اینکه اگر کسی گمان میکند رفتار نجیبانه ایران مثل ۴۷ سال پیش است، سخت در اشتباه است گفت: با تخریب اصول بنیادین اخلاقی و حقوق بینالملل، دوران سوءاستفاده از این نجابت مثالزدنی نیز به پایان رسیده است.
رئیسجمهور آلمان با انتقاد شدید از جنگ آمریکا علیه ایران، آن را اشتباهی فاجعهبار و قابل اجتناب خواند و گفت توجیه حمله با «تهدید قریبالوقوع» ایران قانعکننده نیست.
عراقچی در واکنش به اظهارات مداخلهجویانه «فردریش مرتس» صدراعظم آلمان در حساب کاربری خود در شبکه ایکس نوشت: «از بین همه دولتها، دولت آلمان شاید بدترین موقعیت را برای پرداختن به موضوع حقوق بشر داشته باشد. دلیل آن ساده است: استانداردهای دوگانه آشکار در سالهای گذشته هرگونه اعتبار آن دولت را از بین برده است.»
ما باید در سیاستهای حوزه دیپلماسی کشور نگاه متوازنی به تمامی کشورهای جهان و البته مناطق مختلف داشته باشیم. یعنی نه به دنبال غربستیزی باشیم و نه شرقستیزی. آمریکاستیزی ایران موجب شده است که فرصت همکاری و کار با همپیمانان ایالات متحده را از دست بدهیم.
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و آلمان گفت: حتی در شرایط کنونی که سایه تحریمها بر اقتصاد ایران سنگینی میکند سرمایهگذاران آلمانی تمایل خود را برای ورود به ایران به کل از دست ندادهاند.
فیلم «گوزنهای اتوبان» به کارگردانی ابوالفضل صفاری امسال در چهلوسومین جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کرده است قرار است برشی از زندگی بلاگری و چالشهای امروز فضای مجازی را به تصویر بکشد.
رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان اظهار کرد: ۵۰ سال پیش که اتاق بازرگانی ایران و آلمان تاسیس شد ایران پس از امریکا دومین مقصد صادرات کالاهای آلمانی در جهان بود و پس از انقلاب هم آلمانیها تجارت خود را با ایران حفظ کردند و در میان اروپاییها این کشور همواره بیشترین تجارت را با ایران داشته است.
در حال حاضر اتاق بازرگانی ایران و آلمان به فعالیت خود ادامه میدهد اما عملاً دیگر ارتباطی با اتحادیه اتاقهای بازرگانی و صنایع آلمان ندارد و مانند دیگر اتاقهای بازرگانی زیرمجموعه اتاق بازرگانی ایران محسوب میشود.
مدیر امور بین الملل اتاق بازرگانی و صنایع «اولم» آلمان معتقد است: جنگ اوکراین، پیشرفت برنامه هستهای ایران و همچنین اعتراضات دو سال گذشته در کشور تاثیر عمیقی بر روابط ایران با غرب بهویژه کشورهای اروپایی گذاشته و آن را پیچیدهتر کرده است.