کد مطلب: ۵۵۱۳۴۸

تاثیر انتخابات بر قیمت طلا / با پیروزی کدام نامزد طلا ارزان می‌شود؟

تاثیر انتخابات بر قیمت طلا /  با پیروزی کدام نامزد طلا ارزان می‌شود؟

از تاثیر انس جهانی طلا که بگذریم، اکنون مهم‌ترین عامل در تعیین قیمت طلا، نتیجه انتخابات ریاست جمهوری است. اینکه کدام نامزد با کدام گرایش سیاسی و به خصوص سیاست خارجی بر سر کار بیاید بر قیمت طلا در کوتاه‌مدت و میان‌مدت اثر می‌گذارد. این تحلیلی است که مریم محبی، کارشناس بازارهای مالی ارائه می‌دهد.

از تاثیر انس جهانی طلا که بگذریم، اکنون مهم‌ترین عامل در تعیین قیمت طلا، نتیجه انتخابات ریاست جمهوری است. اینکه کدام نامزد با کدام گرایش سیاسی و به خصوص سیاست خارجی بر سر کار بیاید بر قیمت طلا در کوتاه‌مدت و میان‌مدت اثر می‌گذارد. این تحلیلی است که مریم محبی، کارشناس بازارهای مالی ارائه می‌دهد.

مریم محبی، کارشناس بازارهای مالی در تحلبلی برای تجارت‌نیوز بیان می‌کند که پیروزی چهره شاخص اصولگرایان در انتخابات ۱۴۰۰، قیمت طلا را در کوتاه‌مدت کاهش می‌دهد و در میان‌مدت قیمت‌ها را بالا می‌برد.

اما به گفته او پیروزی اصلاح‌طلبان آهنگ رشد ارزش دلار داخلی با شیب کمتری آغاز شده و در میان‌مدت رشد یکنواختی را تجربه می‌کند. اما دلیل این مساله چیست؟

در ادامه تحلیل تاثیر انتخابات رباست جمهوری بر طلا را می‌خوانید:

عوامل موثر بر قیمت انس جهانی طلا

همواره حفظ ارزش و قدرت دارایی از دغدغه‌های مهم افراد جامعه بوده است. این موضوع زمانی با اهمیت‌تر می‌شود که ارزش و قدرت پول ملی بنا به دلایل سیاسی، اقتصادی و یا اجتماعی دچار نوسان‌های شدید باشد. در این شرایط ، افراد با سرمایه‌گذاری در بازارهای موازی، تلاش می‌کنند در اولین قدم ارزش پول خود را حفظ کنند و سپس از طریق جابجایی بین بازارها، به درآمدزایی برسند.

معمولا انتظار بازدهی از یک بازار، با میزان ورودی سرمایه در همان بازار ارتباط مستقیم دارد. یعنی بازاری که انتظار می‌رود در اینده بازدهی بیشتری داشته باشد، حجم بیشتری از سرمایه را جذب می‌کند. بنابراین تشخیص زودهنگام این موضوع که کدام بازار پتانسیل رشد بیشتری نسبت به سایر بازارها دارد، اولین عامل کسب سود از بازارهای مالی است.

بازار طلا به‌عنوان یک بازار سرمایه، همواره مورد توجه سرمایه‌گذاران بوده است. تشخیص عوامل موثر بر روند آتی بازار طلا همواره می‌تواند چشم‌انداز قابل قبولی را برای سرمایه‌گذاران ترسیم کند.

با درنظر گرفتن مواردی مانند فروش انس توسط فدرال رزرو برای تزریق نقدینگی به اقتصاد امریکا، موفقیت چین در مهار ویروس کرونا، افزایش تقاضای خرید انس توسط بانک مرکزی اروپا و ... انتظار رشد و یا افت قابل توجهی در سطح بین‌الملل را نداریم.

در ایران، بازار طلای داخلی از دو عامل بیشترین تاثیر را می‌گیرد:

۱- انس جهانی
۲- قیمت دلار داخلی

انس جهانی، از عوامل کلان اقتصادی در سطح بین‌الملل تاثیر می‌پذیرد. عواملی چون رشد اقتصاد جهانی، سیاست‌های پولی و مالی کشورهای توسعه‌یافته اقتصادی، میزان عرضه و تقاضای انس جهانی در سطح بانک‌های مرکزی کشورهای جهان اول و غیره.

اثرگذاری سیاست‌های اقتصادی کشورهایی چون امریکا، اتحادیه اروپا، چین، هند، کانادا و استرالیا بر انس جهانی قابل چشم‌پوشی نیست.

با درنظر گرفتن تمامی موارد، فروش انس توسط فدرال رزرو برای تزریق نقدینگی به اقتصاد امریکا، موفقیت چین در مهار ویروس کرونا، افزایش تقاضای خرید انس توسط بانک مرکزی اروپا و … انتظار رشد و یا افت قابل توجهی در سطح بین‌الملل را نداریم.

ارزش انس به دلار می‌تواند به‌صورت افزایشی تا ارقامی کمتر از ۲۰۰۰ دلار و به‌صورت کاهشی تا ارقامی بالاتر از ۱۷۰۰ دلار در نوسان باشد. این احتمال در شرایطی است که سایر متغیرهای اقتصادی ثابت بوده و تغییر فاحشی نداشته باشند.

تاثیر پیروزی اصولگرایان بر قیمت طلا

دلار داخلی اما از عوامل متعددی تاثیر می‌گیرد که در حال حاضر، انتخابات ریاست جمهوری و نتیجه آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. نتیجه انتخابات و پیروزی هر یک از نامزدها از دو حزب متفاوت اصولگرایان و یا اصلاح‌طلبان می‌تواند در پیش‌بینی روند آتی طلای داخلی موثر باشد.

انتخاب رییس جمهور از میان اصولگرایان می‌تواند به‌عنوان یک اتحاد بین سه قوا اثر مستقیم بر آینده اقتصادی کشور داشته باشد. عدم تقابل قدرت‌های داخلی با یکدیگر و کاهش چالش‌های احتمالی می‌تواند مهمترین نتیجه این انتخاب باشد.

با توجه به مشخص بودن پارادایم ذهنی این جناح و همراهی سه قوه در قانونگذاری، اجرا و نظارت، اقتصاد آسیب دیده کشور را کمتر دچار نوسان‌های شدید خواهد کرد.

پیش‌بینی می‌شود در صورتی‌که رئیس دولت سیزدهم از اصولگرایان باشد، پس از اتمام انتخابات و تحویل دولت از جناح اصلاح‌طلب به جناح اصولگرا، شاهد کاهش مقطعی قیمت دلار داخلی باشیم. اما در میان‌مدت شاهد افزایش ۲۰ درصدی قیمت‌های دلار خواهیم بود.

چراکه با توجه به نگاه اصولگرایان در رابطه با مسائل مرتبط با برجام و تحریم‌های بین‌المللی، افزایش دلار در میان‌مدت دور از ذهن نیست. بنابراین علیرغم احتمال کاهش مقطعی قیمت طلای داخلی، در میان‌مدت و پس از انتخابات می‌توان انتظار افزایش قیمت طلای داخلی را داشت.

با اشاره به تجربه پیشین آقای رئیسی به‌عنوان یکی از شاخص‌ترین چهره‌های این جناح در قوه قضاییه، مبارزه با فساد اقتصادی در سطحی کلان‌تر، می‌تواند در بهبود شرایط اقتصادی مورد توجه دولت جدید باشد.

با توجه به نگاه اصولگرایان در رابطه با مسائل مرتبط با برجام و تحریم‌های بین‌المللی، افزایش دلار در میان‌مدت دور از ذهن نیست. بنابراین علیرغم احتمال کاهش مقطعی قیمت طلای داخلی، در میان‌مدت و پس از انتخابات می‌توان انتظار افزایش قیمت طلای داخلی را داشت.

تاثیر پیروزی اصلاح‌طلبان بر قیمت طلا

انتخاب رییس جمهور از میان اصلاح‌طلبان اتحاد میان سه قوه را به دنبال ندارد و چالش‌های فعلی اقتصاد می‌تواند در ابعاد مختلف ادامه داشته باشد. با توجه به مشخص بودن پارادایم ذهنی این جناح و تفاوت دیدگاه با دو قوه مقننه و قضاییه، تصویب، اجرا و نظارت بر اجرای قوانین می‌تواند با چالش‌های جدیدی همراه باشد.

پیش‌بینی می‌شود در صورتیکه رییس جمهور منتخب مردم از اصلاح‌طلبان باشد، آهنگ رشد ارزش دلار داخلی با شیب کمتری آغاز شده و در میان‌مدت رشد یکنواختی را تجربه کند. از طرفی با توجه به تلاش ایشان برای تسهیل رابطه با مسایل مرتبط با برجام و تحریم‌های بین‌الملل، افزایش ارزش دلار داخلی متناسب با تورم داخلی تا پایان سال دور از ذهن نیست. بنابراین رشد طلای داخلی متناسب با رشد تورم نیز می‌تواند از تبعات این انتخاب باشد.

با اشاره به تجربه پیشین عبدالناصر همتی به‌عنوان یکی از شاخص‌ترین چهره‌های این جناح در بانک مرکزی، رویکرد اتخاذ سیاست مالی متناسب با شرایط اقتصادی کشور و تلاش برای مستقل کردن بانک مرکزی می‌تواند در بهبود شرایط اقتصادی مورد توجه دولت جدید قرار بگیرد.

در صورتیکه رییس جمهور از اصلاح‌طلبان باشد، آهنگ رشد ارزش دلار داخلی با شیب کمتری آغاز شده و در میان‌مدت رشد یکنواختی را تجربه می‌کند. از طرفی با توجه به تلاش ایشان برای تسهیل رابطه با مسایل مرتبط با برجام و تحریم‌های بین‌الملل، باید منتظر افزایش ارزش دلار و رشد طلای داخلی متناسب با رشد تورم باشیم.

تجارت‌نیوز در پرونده‌ای، آینده بازارها بعد از انتخابات ۱۴۰۰ را بررسی کرده است. برای مطالعه مطالب بیشتر صفحه آکادمی تجارت‌نیوز و لینک زیر را مطالعه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    تجارت نیوز؛چرااینقدرساده لوحانه تیترمیزنید!!!!؟؟؟آخه قیمت هادربازارهاچه ربطی به کاندیدای اصول گراواصلاح طلب داره!!!!؟؟؟؟اگه ترومپت الان رئیس جمهورآمریکابودفکرمیکنیدالان اوضاع قیمت هاوبورس چگونه بود!!!!؟؟؟؟بازارهای داخل ایران فقط وفقط هیجان وازهیچ قانونی پیروی نمی کنند!؟الانه این یاروبایدن خیلی هوشمندانه تحریم هارو البته باکمک دولتمردان خودمون که آب توبه روبه زورمیخوان بریزن سرآمریکاحفظ کرده وهیجانات داخلی نیزکنترل شده چون فکرمیکننداوضاع روبه بهبودی است.البته خارج ازلطف نیست که این نکته رونیزمتذکربشم نوسان گیران بخصوص دولت مشغول کارندچون میدونن دروین آبی گرم نمی شودوالان هم که نزدیک انتخابات هست هیچ کسی حرفی نمی زنه که مبادا،ناامیدی ایجادبشه.

    • محمد بگنج نژاد ترکمن اوغلی

      دمت گرم واقعا هوشمندانه گفتی واقعا انصافه همه چی ۷ برابر شده چرا حقوق کارگر ۷برابر نشده چرا یارانه ای ۴۵ هزار تومانه اون موقع ۴۰ دلار می شد خرید الان چی کی به فکر مردمه الان یارانه یک میلیون و دویست هزار تومان باشه کی حرفی درین مورد میزنه اگر خوب فکر کرده باشین هرچی به نفع دولت و نظام بوده رشد کرده و هرچی به نفع مردم بوده هیچ تکونی نخورده یک دولت برای مردمش امید و عدالت را تدایی کن این همه اختلاص کردند چی شد این همه پول مردم کجا رفت مرحمت به ظالم برای مظلوم خیانت است

  • ناشناس

    لابد مثل این هشت سال که کاندیدای اصلاح طلبا روی کاره و طلا و دلار ۶۰۰ برابر گرون تر شده،عوامفریبی بسه

  • ناشناس

    میشه شما نظراتتونو واسه خودتون نگه دارید

  • ناشناس

    محسن رضایی ریس جمهورشودوضع کشوربایارانه۴۵۰هزارتومانی بهترواقتصادرونق رارضایی بهترمیکندوفقرراازبین خواهدبرد