کد مطلب: ۴۰۶۶۳۴

۵ نکته کارآمد برای یافتن یک منتور کاربلد

5 نکته کارآمد برای یافتن یک منتور کاربلد

هرکسی که قصد موفق شدن دارد، قطعا به کمک احتیاج خواهد داشت. موفق شدن نیازمند تجربه و مهارت‌هایی است که در ابتدای کار، کسی به آن‌ها دسترسی ندارد؛ درنتیجه برای پیدا کردن مسیر و پایداری در آن همه ما به منتور و مربی احتیاج داریم. اما نکاتی که در این میان چندان شفاف نیست، در

هرکسی که قصد موفق شدن دارد، قطعا به کمک احتیاج خواهد داشت. موفق شدن نیازمند تجربه و مهارت‌هایی است که در ابتدای کار، کسی به آن‌ها دسترسی ندارد؛ درنتیجه برای پیدا کردن مسیر و پایداری در آن همه ما به منتور و مربی احتیاج داریم.

اما نکاتی که در این میان چندان شفاف نیست، در مرحله اول چرایی نیاز به منتور است. پس‌ازآن، قسمتی که اکثر افراد را دچار مشکل می‌کند، چگونگی پیدا کردن یک منتور است. در این مقاله سعی می‌کنیم تا به‌تمامی این سوالات پاسخ دهیم.

چرا به منتور خوب احتیاج دارید

منتور کسی است که یک فرد کم تجربه را در مسیر بهتر شدن راهنمایی می‌کند. او با ایجاد اعتماد و ساخت یک الگوی رفتاری درست به افراد کمک کرده تا از مشکلات و تله‌های مسیر موفقیت در امان باشند. پدر و مادر به نوعی منتور زندگی اجتماعی شما محسوب می‌شوند، اما نیاز به منتور در زمینه‌های کسب‌وکار معمولا به درستی پاسخ داده‌ نمی‌شود.

افراد به‌طور دائمی در «حالت رشد» قرار ندارند. هرازگاهی ممکن است باشگاه رفتن را پشت گوش بیندازید یا به جای خواندن کتاب، هر بار در اینستاگرام وقت بگذرانید. اما خطرناک‌تر از این موارد زمانی است که در هنگام فعالیت‌های کاری، آینده را تاریک دیده و تحمل سختی‌ها را به تاخیر می‌اندازید. یک منتور خوب نه‌تنها تجربه و اطلاعات خود را در اختیار شما قرار می‌دهد، بلکه نوری در روشن کردن مسیر آینده به‌حساب می‌آید.

پیدا کردن مربی و منتور، مانند هر تصمیم دیگری، نیازمند شناسایی هدف‌های خود از انجام این کار است. در اینجا سه دلیل اصلی برای احتیاج به منتور را مشخص می‌کنیم تا ذهنیت درستی نسبت به این فرایند ایجاد شود.

  1. یک منتور در هدف‌گذاری به شما کمک می‌کند

بدون هدف‌گذاری، به‌احتمال‌زیاد شما در دام سردرگمی یا پسرفت می‌افتید. تجربه افراد موفق نشان می‌دهد هدف‌هایی که هرساله برای خودشان مشخص می‌کردند، همواره نیاز به کوشش بیشتری نسبت به‌دفعات قبلی داشته است؛ هدف‌هایی که در اولین نگاه ترسناک و ناشدنی به نظر می‌آمدند. منتور‌ها می‌توانند با شفاف‌سازی مسیر درست رسیدن به هدف، به شما کمک کرده تا یک استراتژی مشخص برای خود ایجاد کنید. از این طریق تاثیرات ترس و نگرانی‌های مخرب بر روی هدف‌گذاری شما به حداقل می‌رسد.

  1. منتور خوب از راکد شدن فعالیتتان جلوگیری می‌کند

اگر قصد رشد در حوزه‌ کاری خود را دارید، یک اصل پیشرفت و خارج شدن از منطقه امن فعلی مشخص کردن اهداف مکرر است. اگر همواره خود را به چالش بکشید افق دید شما نسبت به آینده وسیع‌تر می‌شود. یک منتور خوب شما را وادار می‌کند تا از ثابت ماندن و عادت کردن بپرهیزید. علاوه بر آن، وظیفه یک مربی خوب ایجاد کردن نوعی حس مسئولیت نسبت به اهداف شماست؛ او نشان می‌دهد که هیچ هدفی دور از دسترس نیست و اینکه نباید به خاطر شک کردن به خود، تلاش کردن را کنار بگذارید.

خروج از راکدی انگیزه

بعضی اوقات برای پیشروی به تلنگری از افراد باتجربه نیاز داریم

  1. منتور باتجربه، تجربه‌های شخصی خود را به شما نشان می‌دهد

اگر منتور درستی را انتخاب کرده باشید، وی قطعا درگذشته شرایطی مانند شرایط فعلی شما را تجربه کرده است. او می‌تواند برداشت خود را از تعدادی مفاهیم با برداشت‌های شما مقایسه کرده و از انجام دادن اشتباهاتی که افراد در موقعیت شما به آن دچار می‌شوند جلوگیری کند. در هر زمینه‌ای که فعالیت می‌کنید، حتی در استارت‌آپ‌ها، قطعا کسی قبل از شما سعی در طی کردن مسیر داشته و راه و چاه آن را بهتر از دیگران می‌شناسد؛ استفاده از این تجارب باعث می‌شود تا هزاران قدم جلوتر از دیگران و حتی منتورتان شروع کنید.

چگونه باید یک منتور خوب پیدا کنیم؟

حال که اهمیت منتور‌ها و مربیان را شناختیم، باید روی این نکته تاکید کنم که در زمینه‌ها و بخش‌های مختلف زندگی خود باید مربیان مختلفی داشته باشید، نه اینکه تنها به یک نفر اکتفا کنید. هر فردی نکات مثبت و منفی مربوط به خود دارد و حتی باتجربه‌ترین انسان‌ها هم از این قاعده مثتثنی نیستند. با پیروی از نکاتی که اشاره خواهیم کرد سعی کنید تا در هر قسمت زندگی، از پیشرفت شخصی تا رشد کسب‌و‌کار خود، منتور و مربی متناسب با ویژگی‌هایتان را بیابید.

  1. به دنبال کسانی بروید که الگوی شما هستند، و آن‌ها را به‌خوبی بشناسید

به دنبال کسانی بروید که دوست دارید به‌جای آن‌ها باشید. اما دقت کنید که علت این علاقه صرفا به خاطر موفقیت کسب‌و‌کار یا ارتباطات آن‌ها نباشد؛ یعنی بیشتر به حوزه کاری وی و دستاورد‌های او علاقه‌مندید. سعی بر عمیق‌تر کردن شناخت خود نسبت به آن‌ها داشته باشید و از منابعی مانند مطالب وبلاگ یا نوشته شبکه‌های اجتماعی‌شان استفاده کنید.

اگر شخصیت و علایق منتور با شما تناسبی نداشته باشد، در آینده قطعا اصطکاک‌هایی برای بحث کردن شکل خواهد گرفت. یک منتور باید زمینه تبدیل‌شدن به یک دوست را داشته باشد و درنتیجه شما باید سراغ افرادی بروید که نقاط ضعف و قدرتشان با شما مشابه باشد؛ در چنین حالتی است که رابطه شاگرد و استادی شکل می‌گیرد.

  1. صریح درخواست خود را مطرح کنید، اما توی ذوق نزنید!

هیچ‌وقت، و تاکید می‌کنم هیچ‌وقت، نباید سراغ کسی که شما را نمی‌شناسد رفته و به‌طور ناگهانی از آن‌ها درخواست مربی‌گری کنید. این حرکت به هزار دلیل جواب نمی‌دهد اما اصلی‌ترین آن عدم وجود حداقلی اعتماد بین دو فرد است. در کنار رعایت این اصل، باید هدف خود از ساخت ارتباط را نیز به‌صراحت نشان دهید.

برای مثال بعد از برگزاری تعدادی از جلسات با مربی خود، توضیح دهید که در مسیر خاصی قرار دارید و دوست دارید تا از تجربیات و تفکر آن‌ها بهره ببرید. برای ساخت یک رابطه طولانی‌مدت بهتر است که هدف شما از ابتدا مشخص باشد، اما باید مطرح کردن آن عاقلانه رفتار کنید.

  1. پیگیر باشید

هیچ موقع فکر نکنید که پس از چند جلسه، نیازی به یادآوری و برنامه‌ریزی برای جلسات وجود ندارد. بعد از هر ملاقات، با یک ایمیل یا پیام، از آن‌ها تشکر کرده و ضمن پرسیدن سوالات سعی کنید زمان مشخصی برای جلسه بعدی در نظر بگیرید. این‌گونه با دوری کردن از ملاقات یا تماس‌های تلفنی بی‌مورد، در کنار حفظ ارتباط وقت آن‌ها را نیز تلف نمی‌کنید.

البته باید در نظر داشته باشید که منظور از پیگیری، تحت‌فشار قرار دادن طرف مقابل نیست. اگر قرار باشد تا فرد موردنظر منتور شما شود، این رابطه استادی خودبه‌خود در طول زمان شکل خواهد گرفت. اما وقتی شرایط به‌خوبی پیش نرفت نیز نباید ایجاد رابطه را بر طرف مقابل تحمیل کنید.

جک ما

داستان زندگی جک ما مدرکی برای اثبات قدرت پیگیری و تعهد است

  1. ترسو و بلاتکلیف نباشید، به‌جای آن از انتقاد استقبال کنید

طبق مشاهدات شخصی و تجربیات اطرافیان، پرتکرارترین دلیل قطع ارتباط با منتور‌ها، به چالش کشیده شدن افراد است. شاید این دلیل به نظر شما غیرمنطقی باشد، به‌هرحال هدف اصلی ارتباط با یک مربی مطرح‌شدن چالش‌ها و بهبود پیدا کردن است. اما بسیاری از افراد زمانی که پیش‌فرض‌ها و ایده‌هایشان توسط منتور زیر سوال برده می‌شود، به‌جای تغییر یا دفاع از آن به‌طور منطقی، برداشت شخصی داشته و به هر دلیلی ارتباط خود را قطع می‌کنند.

همیشه به یاد داشته باشید که چرا به منتور نیاز دارید؛ هدف اصلی دریافت برداشت از دید‌های جدید و باتجربه است. مسلما شما همه‌چیز را نمی‌دانید و زمانی که یک مربی مشکلات شما را به‌طور مستقیم مطرح می‌کند، قطعا او برای شما و هدفتان ارزش قائل است. درنتیجه این‌گونه رفتارها نشانه شکل‌گیری رابطه شاگردی و استادی است و نباید از آن‌ها دوری‌کنید.

  1. تعهد و انرژی خود را نشان دهید

رابطه استاد و شاگردی رابطه‌ای یک‌طرفه نیست. اگر به دنبال مربی و منتور هستید، باید چیزی به‌طرف مقابل خود اضافه کنید. معمولا در این شرایط شما اطلاعات یا تجربه خاصی ندارید که به اشتراک بگذارید، اما در عوض می‌توانید تا با صرف انرژی، بدون هیچ چشم‌داشتی به آن‌ها کمک کنید. رایان هالیدی (Ryan Holiday) توضیح می‌دهد که بعد از ملاقات با یکی از منتور‌های خود تصمیم گرفت تا با روشی جدید، تعدادی از خدمات شرکت مربی خود را برای وی بفروشد. او اذعان می‌کند که نتیجه خاصی از آن پروژه حاصل نشد، اما همین تعهد و انرژی باعث شد تا در دفعات بعدی پروژه‌های مشترکی میان او و استادش شکل بگیرد.

اما در مرحله بعدی، تعهد لازم است تا قدردانی خود را نشان بدهید. اگر توصیه‌ها و روش‌های منتور را صرفا به‌عنوان یک پیشنهاد پذیرفته و تعهدی نسبت به آن‌ها نداشته باشید، قطعا تصویر خوبی از خود ارائه نخواهید داد. اگر طرف مقابل احساس کند که وقتش در حال اتلاف است، وی قطعا انرژی خود را صرف افراد مشتاق‌تر می‌کند.

هیچ قدرتی بالاتر از پشتکار وجود ندارد

در این مقاله بیشتر تمرکز بر روی چگونگی پیدا کردن منتور بود تا چرایی آن. بااینکه همه ما به مربی و منتور احتیاج داریم، اما حس نیاز به آن باید از خود فرد شروع شود؛ پیدا کردن منتور صرفا یکی از پیش‌نیاز‌های موفقیت برای تیک زدن نیست.

اما اگر احساس می‌کنید که به این مرحله رسیده‌اید، بدانید که موثرترین عاملی که شما را در این مسیر همراهی می‌کند، پشتکار است. تمامی افراد موفق به دنبال افراد قابل‌آموزش، باانگیزه و بااستعداد هستند و می‌دانند که این افراد به‌سختی پیدا می‌شوند. به همین علت، تنها وظیفه شما تلاش و پس‌ازآن داشتن پشتکار است. از این طریق مطمئن باشید که هر فردی -به‌شرط اینکه واقعا موفق و دانا باشد- تجربه و کمک خود را در اختیار شما قرار خواهد داد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    مفید وسازنده بود???

  • اسمارت

    سلام تفاوت منتور و کوچ و مشاور چیه ؟این سه تا یه کارو می کنن ؟

    • علی کرمی

      منتور و مربی در این زمینه یک معنی دارند، اما مشاور معمولا هدفش مشخص کردن مسیر یا ارائه یکسری اطلاعات خاص مثل تحلیل داده است. تفاوت بیشتر میان آموزش و حل مسئله هست.