کد مطلب: ۱۶۰۵۷۳

چگونه یک رهبر جوان قابل احترام باشیم؟

چگونه یک رهبر جوان قابل احترام باشیم؟

یکی از موضوعاتی که در فضای کسب‌وکار و تجارت فعلی ایران و بسیاری از کشورهای جهان وجود دارد، تغییر سریع تیم‌های رهبری است. پیر شدن جمعیت و بازنشستگی کارمندان و مدیران قدیمی شرایط عوض شدن نیروی کار را به سرعت فراهم آورده است. به دلیل وجود چنین روندی، فرصت برای رهبران جوان فراهم می‌شود که

یکی از موضوعاتی که در فضای کسب‌وکار و تجارت فعلی ایران و بسیاری از کشورهای جهان وجود دارد، تغییر سریع تیم‌های رهبری است. پیر شدن جمعیت و بازنشستگی کارمندان و مدیران قدیمی شرایط عوض شدن نیروی کار را به سرعت فراهم آورده است. به دلیل وجود چنین روندی، فرصت برای رهبران جوان فراهم می‌شود که نقش‌های مهم و تأثیرگذاری را در جامعه بر عهده بگیرند. این شرایط می‌تواند به چالشی هم برای مدیران و هم کسانی که زیر نظر آن‌ها کار می‌کنند، تبدیل شود. در ادامه می‌خواهیم راه‌هایی را که یک رهبر جوان می‌تواند برای خود احترام کسب کند، بررسی کنیم. احترامی که به افراد تحت مدیریت وی هم کمک خواهد کرد.

ارزش‌های خود را خیلی زود اثبات کنید

تحقیقات نشان می‌دهد که رهبران جوان به دلیل حس و نگرش خاصی که در محل کار نسبت به آن‌ها وجود دارد، با چالش‌های متفاوتی روبه‌رو می‌شوند. نگرانی اولیه‌ای که وجود دارد این است که رهبر جوان تجربه و دانش کافی برای موفقیت در سازمان را نداشته باشند.

نگرانی اولیه‌ای که وجود دارد این است که رهبر جوان تجربه و دانش کافی برای موفقیت در سازمان را نداشته باشند.

برای مقابله با چنین دیدگاه‌هایی، شما به عنوان یک رهبر جوان بایستی در همان ابتدا یک هدف خاص را تعیین کنید و آن را با تیم خود به اشتراک بگذارید. سپس آن‌ها باید اطمینان حاصل کنند که به این هدف دست خواهند یافت. انجام چنین کاری بلافاصله بعد از شروع به کار یک رهبر جوان به سایرین ثابت خواهد کرد که وی می‌تواند طبق آنچه انتظار می‌رود، عمل کند.

به سلامتی و خوشحالی کارکنان به طور جدی توجه کنید

به دست آوردن احترام افراد وقتی که آن‌ها اطمینان حاصل کنند مدیرشان به تندرستی آن‌ها واقعا توجه دارد، بسیار آسان‌تر خواهد بود. البته این بدان معنی نیست که شما شخص ضعیفی باشید و با تمام درخواست‌هایی که از کارکنان دریافت می‌کنید، موافقت کنید.

رهبر جوان

در عوض شما باید نشان دهید که موفقیت تیم، چه به صورت انفرادی و چه در کل مجموعه، برایتان اهمیت دارد. شما باید برای کارکنان در امور کاری و شخصی وقت بگذارید و در دسترس باشید و بیشتر از آنکه حرف می‌زنید، گوش کنید.

درک کنید که موفقیت آن‌ها، موفقیت شماست

تفاوت اساسی که میان رهبر یک کسب‌وکار و سایر افراد آن تیم وجود دارد، در این است که وی از روی موفقیت‌های تیمش سنجیده می‌شود. به این معنی که او باید همیشه در فکر یافتن راه‌هایی باشد که کارهای خوب تیمش را در کانون توجهات قرار دهد. به این ترتیب سایرین در سازمان هم به سرعت پی خواهند برد که شما رهبری چنین تیم موفقی را برعهده دارید.

در درجه‌ی اول قرار دادن موفقیت تیم، راه دیگری برای کسب احترام به عنوان یک رهبر جوان خواهد بود. اگر افراد احساس کنند که شما به پیشرفت حرفه‌ای آن‌ها علاقه نشان می‌دهید، آن‌ها هم با آغوش بازتری بازخوردها و راهنمایی‌هایشان را در اختیار شما قرار خواهند داد.

درخواست بازخورد صادقانه داشته باشید

صحبت از بازخورد شد، بسیار مهم است که شرایط را برای اظهارنظرهای آزادانه در تیم خود فراهم کنید. این تنها راهی است که افراد زیرنظرتان از لحاظ حرفه‌ای پیشرفت کنند. همان‌گونه که جک ولش، مدیرعامل سابق جنرال الکتریک می‌گوید: «شما رفتارهایی را که به آن‌ها پاداش می‌دهید، تقویت خواهید کرد…اگر پاداش شما خالصانه و محبت‌آمیز باشد، شما هم‌چنین چیزی را دریافت می‌کنید.»

شما رفتارهایی را که به آن‌ها پاداش می‌دهید، تقویت خواهید کرد.

ولش امکان بازخورد آزاد و صادقانه را در عملکرد تیم بسیار مهم می‌داند. عدم موفقیت در فراهم ساختن چنین شرایطی، به ایجاد یک تیم بسیار معمولی منجر خواهد شد.

به کارکنان خود حدی منطقی از استقلال را بدهید

اگر شما در همه‌ی ریزه‌کاری‌های کارمندان خود دخالت کنید و به آن‌ها امرونهی کنید، خیلی زود از شما ناامید خواهند شد. به‌ویژه اگر مدیر قبلی آزادی عملی زیاد به کارکنان داده باشد.

در عوض، می‌بایستی تا حد معقولی به افراد استقلال بدهید و برای گرفتن تصمیمات درست به آن‌ها اطمینان داشته باشید. بعد از ارزیابی‌های بیشتر، تصمیم بگیرید که کدام‌یک از کارکنان می‌توانند به‌صورت مستقل کار کنند. اگر از پس آن برنیامدند، یک برنامه بهبود عملکرد برای آن‌ها قرار دهید. اگر باز هم اثربخش نبود، می‌توانید اجازه دهید که آنجا را ترک کنند. مدیران نباید غرق در جزئیات شوند، آن‌ها باید به عنوان تسهیل‌کننده‌ی پیشرفت کارکنان عمل کنند.

به طور مرتب جلسات رودررو برگزار کنید

بن هورنیتز یک سرمایه‌دار برجسته و مدیرعامل سابق 2 شرکت موفق در حوزه‌ی فناوری است. وی بعد از سال‌ها تجربه‌ی رهبری افراد، به اهمیت برگزاری و هدایت جلسات رودررو و شخصی بر روی عملکرد کارکنان در تیم بسیار تایید می‌کرد.

بن هورنیتز به اهمیت برگزاری و هدایت جلسات رودررو و شخصی بر روی عملکرد کارکنان در تیم بسیار تایید می‌کرد.

برگزاری جلسات انفرادی به افراد این حس را منتقل می‌کند که شما همواره برای کمک آن‌ها جهت رسیدن به موفقیت در دسترس هستید. این کار باعث می‌شود کارکنان فضا را برای ارائه و دریافت بازخورد مناسب ببینند و همچنین ساختاری را برای شما فراهم می‌آورد که بتوانید از پاسخگو بودن اعضای تیم خود در زمان‌های مختلف اطمینان حاصل کنید.

از سایر رهبران بخواهید که شما را راهنمایی کنند

شما در هر زمانی پاسخ مناسب برای مشکلات را نخواهید داشت و این مسئله بسیار طبیعی است. شبکه‌ای از رهبران تجاری برای خود ایجاد کنید که در هنگام مواجهه با چالش‌ها با آن‌ها می‌توانید به‌راحتی مسائل را در میان بگذارید. ایجاد چنین شبکه‌ای از مدیران تجاری موفق می‌تواند نمودار پیشرفت شما را بسیار سرعت ببخشد و شما را به یک رهبر کارآمد تبدیل کند.

صبور بودن را تمرین کنید

نسبت به خود و اعضای تیمتان (البته با دلایل قانع‌کننده) صبور باشید. باید درک کنید که برای یاد گرفتن ریزه‌کاری‌های مدیریت به زمان نیاز دارید، همچنین طول خواهد کشید که اعضای تیم شما را به عنوان یک رهبر تجاری جوان بپذیرند.

یک شیوه‌ی مدیریتی خاص برای خود طراحی کنید؛ مدیری که به طور مرتب جلسات رودررو برگزار می‌کند و به بازخوردها اهمیت می‌دهد. به مرور زمان احترام تیم خود را به عنوان یک رهبر کسب خواهید کرد.

متواضع باشید

بر پایه مطالعه‌ای که در روزنامه‌ی واشنگتن انجام شده است، رهبران متواضع بسیار کارآمدتر هستند. رهبران متواضع (آن‌هایی که شناخت مناسبی از نقاط ضعف و قوت خود دارند) احتمال اینکه تجارت خود را به سوی موفقیت سوق دهند، خیلی بیشتر است و معمولا ارزیابی‌های مثبت‌تری را از اعضای تیم خواهد دریافت خواهند کرد.

اگر لازم شد، کارکنان خود را عوض کنید

اگر بعد از انجام تمامی روش‌های بالا، دریافتید که ایجاد احترام در بین تعدادی از اعضای تیم شما بسیار دشوار است، به نظر زمان آن رسیده است که پرسنل خود را تغییر دهید.

رهبری استخدام اخراج

یک تیم خوب در موفقیت رهبر تاثیر دارد.

رهبران واقعی بعد از انجام تلاش‌های کافی، نافرمانی و سرپیچی را تحمل نخواهند کرد. یک کارمند سرکش تأثیر منفی زیادی بر روی دیدگاه دیگران بر روی شیوه‌ی رهبری شما در سازمان داشته باشد. مهم است که شما آمادگی عوض کردن کارکنان خود را وقتی که لازم شد، داشته باشید.

جمع‌بندی

انجام‌وظیفه به عنوان یک رهبر جوان در یک محیط کاری امروزی بسیار چالش‌برانگیز و دشوار است. برای اینکه سریع‌تر احترام دیگران را به دست آوردید، لازم است به یاد داشته باشید که موفقیت کارکنان را نسبت به موفقیت خود در اولویت قرار دهید. جلسات رودررو به صورت جداگانه با کارمندان برگزار کنید و یک فرهنگ بازخورد آزادانه ایجاد کنید تا افراد سریع‌تر بتوانند پیشرفت کنند. اگر همه‌ی این‌ها عمل نکرد، بدانید که اخراج یک کارمند نافرمان و سرکش در برخی از مواقع قابل‌قبول و کمک‌کننده خواهد بود.

Bani Hashem
سید محمد بنی هاشم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.