حجم ویدیو: ۳۱.۷۰M مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۲:۱۶ دانلود ویدیو

برجام، بازار مسکن را ملتهب می‌کند یا آرام؟

تقاضا برای خرید و فروش مسکن زیاد است اما تعداد معاملات به حداقل رسیده و معاملات مسکن منعقد نشده، فسخ می‌شود. به گزارش تجارت‌نیوز، تا پیش از آغاز مذاکرات، فروشندگان به امید افزایش قیمت پای معامله نمی‌رفتند و با شروع مذاکرات، خریداران پا عقب می‌گذراند چون امیدوارند خانه ارزان شود. اما آیا احیا یا عدم

تقاضا برای خرید و فروش مسکن زیاد است اما تعداد معاملات به حداقل رسیده و معاملات مسکن منعقد نشده، فسخ می‌شود.
به گزارش تجارت‌نیوز، تا پیش از آغاز مذاکرات، فروشندگان به امید افزایش قیمت پای معامله نمی‌رفتند و با شروع مذاکرات، خریداران پا عقب می‌گذراند چون امیدوارند خانه ارزان شود. اما آیا احیا یا عدم احیای برجام می‌تواند بر قیمت مسکن تاثیر بگذارد؟
دو دیدگاه در این باره وجود دارد، بر اساس دیدگاه اول، با امضای برجام روند رشد قیمت مسکن کند یا حتی متوقف می‌شود اما چون تقاضا بیش از عرضه است، قیمت مسکن مجددا رشد می‌کند. اگر هم برجام امضا نشود، قیمت مسکن از قیمت دلار تبعیت می‌کند و بالا می‌رود.
اما سناریوی دوم این است که با احیای برجام، سرعت رشد قیمت مسکن به شکل چشمگیری کاهش پیدا می‌کند و خریداران غیرمصرفی از این بازار خارج می‌شوند و روند سرمایه‌گذاری در بازار مسکن کند می‌شود. این سناریو برگرفته از تجربه سال‌های ۹۳ تا ۹۵ است. سال قبل و بعد از احیای برجام.
این پیش‌بینی بازار مسکن در کوتاه مدت است. اما در بلند مدت، روند قیمت مسکن صعودی پیش‌بینی می‌شود شاهد این ادعا کاهش بی‌سابقه ساخت‌وساز در کشور است. عاملی که باعث کاهش عرضه می‌شود و تعادل عرضه و تقاضا را به هم می‌زند. توصیه کارشناسان برای خرید مسکن چیست؟
کارشناسان معتقدند خریدارانی که به قصد مصرف می‌خواهند خانه بخرند، تعلل نکنند و هر زمان که می‌توانند پای معامله بروند. اما خریدهای با نیت سرمایه‌گذاری بهتر است تا تعیین تکلیف برجام، متوقف شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.