حجم ویدیو: ۸۱.۰۳M مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۳:۴۷ دانلود ویدیو

رقابت خودروسازان بر سر انحصار واردات خودرو!

بررسی‌ها نشان می‌دهد افراد و شرکت‌های دیگر در مقابل خودروسازان شانس چندانی برای انجام واردات خودرو ندارند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پس از ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو هر روز شرط و شروط جدیدی برای انجام واردات گذاشته می‌شود که هر یک از این شرط‌ها شانس خودروسازان داخلی را برای در انحصارگرفتن واردات بالا می‌برد.

با این حال رضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، در آخرین نشست خبری خود اعلام کرد: این طور نیست که فقط شرکت‌های اصلی بتوانند خودرو وارد کنند. بلکه واردکنندگان متفرقه می‌توانند مجوز خرید خودروی خارجی را بگیرند.

بررسی‌ها نیز نشان می‌دهد از چندی پیش خودروسازان بزرگ کشور تلاش خود را برای در انحصارگرفتن واردات خودرو هم در پیش گرفته‌اند.

در این بین سایپا با ۱۶ برند که اکثراً فرانسوی و چینی هستند مذاکرات خود را آغاز کرد. این شرکت با برخی از آنها به توافق نهایی هم دست یافته است.

همچنین مدیرعامل سایپا با اذعان به اینکه ۴۹ درصد سهام رنوپارس در اختیار این شرکت است، از حالا مدعی کسب امتیاز واردات رنوی فرانسه شد. محمدعلی تیموری پیش از این نیز امتیاز واردات و حتی تولید خودروهای سیتروئن و چانگان را متعلق به سایپا دانست.

گرچه ایران‌خودرو هنوز لیستی از فهرست خودروهای وارداتی خود اعلام نکرده، اما بعید است که آبی‌های جاده مخصوص این فرصت طلایی را به همین راحتی‌ها به دیگر رقیب دولتی خود واگذار کنند. به‌ویژه با توجه به سابقه همکاری ایران‌خودرو و پژو احتمالاً انحصار واردات محصولات این برند فرانسوی در اختیار ایران‌خودرو قرار بگیرد.

تنها رقیب ۲ خودروساز دولتی برای واردات خودرو

در این میان می‌توان کرمان‌موتور را تنها رقیب دو خودروساز بزرگ دولتی دانست. با توجه به سابقه فعالیت این شرکت، به نظر می‌رسد مسیر واردات احتمالی خودروهای کره‌ای، ازجمله هیوندایی، از کرمان بُگذرد. البته بعید است که کره‌ای‌ها قبل از لغو کامل تحریم‌ها حاضر به همکاری با ایران شوند. در این بین دو خودروساز دولتی هم از چندی پیش سنگ‌اندازی‌های خود را در مسیر واردات خودروهای کره‌ای آغاز کرده‌اند تا تنها رقیب خود را هم در مسیر واردات خودرو از میدان خارج کنند.

حال مشخص نیست که در چنین شرایطی چطور فاطمی‌امین دم از واردکنندگان متفرقه می‌زند.

در همین زمینه مرتضی مصطفوی، کارشناس صنعت خودرو، به تجارت‌نیوز می‌گوید: احتمالاً وزیر صنعت در پاسخ به انتقاداتی که به آیین‌نامه وارد است چنین سخنانی را مطرح می‌کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.