خبر مهم:

حجم ویدیو: ۳۳.۳۸M مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۴:۰۱ دانلود ویدیو

معاهده با شرق جای برجام را می‌گیرد؟

تاثیر پیمان شانگهای روی بازارهای ایران

بیست و ششم شهریور ماه بود که ایران به عضویت دائم سازمان همکاری شانگهای درآمد. اما آیا عضویت ایران در در بلوکی به رهبری روسیه و چین می‌تواند جای برجام را پر کند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، به‌رغم مانور گسترده تبلیغاتی روی پیمان شانگهای ، حتی از سخنان خود دولتمردان هم پیداست که توسعه تجارت با شرق همزمان با تحریم‌های غرب امکان‌پذیر نیست.

گذشته از روابط سیاسی پیدا و پنهان ۸ عضو اصلی شانگهای با آمریکا، بررسی آمار و ارقام تجارت جهانی نشان می‌دهد منافع اقتصادی این کشورها ایجاب می‌کند بین تهران و کاخ سفید، سمت آمریکا، بزرگ‌ترین اقتصاد جهان، بایستند. نظیر آنچه در روابط ایران و کره جنوبی اتفاق افتاد.

حتی چین که بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران شناخته می‌شود، با مبادله سالانه ۶۵۰ میلیارد دلار کالا با آمریکا تجارتی ۴۴ برابری با این کشور نسبت به ایران دارد. این نسبت برای روسیه حدود شش برابر است.

گذشته از این، روس‌ها بارها ثابت کرده‌اند آن‌طور که نشان می‌دهند در روابط بین‌المللی پشت ایران نیستند. نمونه بارز این موضوع را می‌توان در ارائه تخفیف‌های ویژه نفت و فولاد توسط روسیه به مشتریان ایران مشاهده کرد. یا اخیراً پروژه انتقال گاز به پاکستان که قرار بود توسط ایران انجام شود لغو و به روسیه واگذار شد.

حال اگر تجارت ایران به شش عضو اصلی دیگر سازمان شانگهای را هم محاسبه کنیم، مجموع تجارت ایران با آن‌ها سالانه به حدود ۲۵٫۵ میلیارد دلار می‌رسد. این در حالی است که فقط تجارت چین با آمریکا ۲۶ برابر این رقم است!

شانگهای چه تاثیری روی بازارها داشت؟

در این بین، بازارهای مالی هم پیمان شانگهای را جایگزین برجام نمی‌دانند. شاخص کل بورس که در روز عضویت دائم ایران در پیمان شانگهای در کانال یک میلیون و ۳۸۹ هزار واحد قرار داشت، طی ۱۱ روز کاری پس از آن ۷۳ هزار واحد ریزش داشت.

یا دلار که در بازار آزاد در کانال ۳۱ هزار تومان بود، در این مدت وارد کانال ۳۳ هزار تومان شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار که یک میلیون و ۳۲۲ هزار تومان قیمت داشت، امروز تا مرز یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان پیش رفت.

هر سکه تمام بهار آزادی که ۱۴ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان معامله می‌شد، در این مدت رنگ کانال ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان را هم به خود دید.

این روند باعث شده تا حالا صدای اعتراض کارشناسان همسو با دولت هم دربیاید. شاید بهترین تعبیر را از همکاری ایران با شانگهای محمد مهاجری، فعال سیاسی اصول‌گرا، داشت که در یادداشتی نوشت: «نان پیمان شانگهای برای چینی‌هاست و نامش برای روس‌ها.».

حال آیا می‌توان چنین پیمانی را هم‌وزن برجام دانست؟!

برای مطالعه بیشتر خبر پیمان شانگهای می‌تواند جایگزین برجام باشد؟ را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.