حجم ویدیو: ۳۱.۹۱M مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۲:۵۷ دانلود ویدیو

قیمت پراید، فاطمی امین را زیر گرفت!/نگاهی به ۲۱ ماه التهاب در بازار خودرو

طبق آنچه مجلس وعده داده بود، استیضاح فاطمی امین تا ظهر دهم اردیبهشت ماه نتیجه داد و مجلسیان با ندادن رای اعتماد به این وزیر کابینه، تلاش کردند به ۲۱ ماه التهاب در بازار خودرو پایان دهند. این ویدئو، روایتی است از کارنامه فاطمی امین در این وزارتخانه.

سرانجام پس از گذشت حدود 21 ماه، با برگزاری جلسه استیضاح فاطمی امین، یک وزیر به صورت رسمی از قطار کابینه پیاده شد. فاطمی امین که بازار خودرو را نقطه قوت خود می‌دانست، در نهایت مغلوب این بازار و پرایدی شد که قیمت آن به 380 میلیون تومان هم رسید. گزارش ویدئویی امشب روایتی‌ست از این 21 ماه و دلایلی که مجلسیان برای استیضاح وزیر صمت در صحن علنی مجلس مطرح کردند؛ جلسه‌ای که اگرچه به مجلس «دو دو»‌خوانی حامیان دولت بدل شد اما در نهایت به اتفاق آرا به فاطمی‌ امین رای اعتماد نداد.

ماجرای مافیای بازار خودرو

فاطمی امین که از همان ابتدای روی کار آمدنش، جایگاه خود را متزلزل می‌دید، سنگین‌ترین لابی‌ها را برای تثبیت خود روی صندلی اصلی ساختمان خیابان سمیه انجام داد.
اما حالا برخی نمایندگان مجلس از تبدیل پارکینگ ساختمان خیابان سمیه به کارتل مافیایی خودروسازان خبر می‌دهند. مافیایی که فاطمی امین هم در جلسه اسیضاح خود اعتراف کرد عنان بازار خودرو را در دست گرفته‌اند.
اما گویا همین مافیا بود که 75 خودروی شاسی بلند را در شب استیضاح اول فاطمی امین از خیابان سمیه به بهارستان بردند تا با اهدای آن به نمایندگان، حضور وزیر محبوب رئیسی را در کابینه تضمین کنند. گارانتی این خودروها اما شش ماه بیشتر اعتبار نداشت.
گرچه رئیس دولت ماجرای مربوط به این خودروها را به دولت قبل ارتباط داد، اما نمایندگان در جریان استیضاح وزیر صمت از اتفاقات دیگری پرده برداشتند که هر کدام به‌تنهایی می‌توانست دلیل کافی برای برکناری فاطمی امین باشد.

فاطمی‌ امین؛ یارِ قدیمی رئیسی

به‌رغم کارنامه غیرقابل دفاع فاطمی‌ امین در وزارت صمت، ابراهیم رئیسی که اخیراً دو وزیر و یکی از معاونان خود را کنار گذاشته بود، شخصاً در نشست امروز مجلس او را همراهی کرد تا اهمیت حضور فاطمی‌ امین در کابینه را به تصویر بکشد.
اما آخرین تلاش‌های دولت در این زمینه بی‌نتیجه ماند و حالا گفته می‌شود قرار است برای فاطمی‌ امین وزارتخانه‌ای اختصاصی تحت عنوان وزارت بازرگانی تشکیل شود. همچنین این احتمال وجود دارد که رئیسی، کرسی معاونت اجرایی‌اش را به یار قدیمی‌ خود بسپارد.

استیضاح فاطمی امین بی‌اثر است؟

پس از استیضاح، نام‌هایی که به‌عنوان جانشینان فاطمی‌ امین مطرح می‌شوند، اکثراً از معاونان او هستند و احتمالاً همان راهی را ادامه دهند که وزیر سابق بدعت‌گذار آن بود. حتی پیش از او هم وزرای زیادی در دولت‌های مختلف به ساختمان خیابان سمیه آمدند و رفتند، اما هیچ‌کدام توان مقابله با مافیایی که از آن دم می‌زنند را نداشتند.
از این رو به نظر می‌رسد اکنون صنایع و بازارهای کشور بیش از آنکه نیازمند تغییر وزیر یا تفکیک وزارتخانه باشند، به اصلاحات ساختاری و تغییرات بنیادین نیاز دارند. تا زمانی که این اصلاحات جنبه عملی پیدا نکنند، تغییر یک وزیر و تاسیس وزارتخانه جدید، تأثیری جز افزایش نفوذ مافیا و تشکیل کارتل‌های جدید نخواهد داشت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.