حجم ویدیو: ۳.۵۸M مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۰:۵۵ دانلود ویدیو

حجت قندی اقتصاددان در گفتگو با تجارت‌نیوز تاکید کرد:

دلار مقدس نیست! / علت اصلی گرانی دلار چیست؟

قیمت دلار در ایران به شاخصی مهم و تاثیرگذار در تصمیم‌گیری‌های مردم و مسئولان تبدیل شده است. اهمیت قیمت دلار گاه بیش از حد ارزیابی می‌شود. به گزارش تجارت‌نیوز، در چنین شرایطی، هیچ مسئولی حاضر به پذیرش این موضوع که قیمت دلار با تصمیمات او بالا می‌رود نیست. مردم هم صرف نظر اینکه دلار چقدر

قیمت دلار در ایران به شاخصی مهم و تاثیرگذار در تصمیم‌گیری‌های مردم و مسئولان تبدیل شده است. اهمیت قیمت دلار گاه بیش از حد ارزیابی می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در چنین شرایطی، هیچ مسئولی حاضر به پذیرش این موضوع که قیمت دلار با تصمیمات او بالا می‌رود نیست.

مردم هم صرف نظر اینکه دلار چقدر به کسب و کار آنها مربوط است، نسبت به قیمت آن حساس هستند.

البته افزایش قیمت دلار بسیاری از محصولات را گران می‌کند و روی زندگی مردم تاثیر می‌گذارد.

در این شرایط دولت هم تلاش می‌کند با سیاست‌هایی ولو اشتباه چون سرکوت قیمتی و چند نرخی کردن دلار، جلوی افزایش قیمت آن را بگیرد.

اما حجت قندی، اقتصاددان در گفتگو با تجارت‌نیوز تاکید می‌کند که حساسیت‌ها نسبت به قیمت دلار باید کاهش یابد؛ در این صورت است که سیاست‌های اشتباه نیز ممکن است متوقف شود.

افزایش قیمت دلار نتیجه سیاست‌های اشتباه است

این اقتصاددان، چند نرخی شدن ارز را به نوعی نتیجه سرکوب قیمتی می‌داند و می‌افزاید: در ایران نگاهی شکل گرفته که گویی افزایش قیمت دلار بدترین اتفاق ممکن است.

او توضیح می‌دهد: عامل افزایش نرخ ارز در بلندمدت چاپ پول و افزایش نقدینگی و در نتیجه تورمی است که این موضوع ایجاد می‌کند.

قندی می‌افزاید: در ایران سیاست چاپ پول ادامه دارد اما در برابر پذیرش نتیجه آن که تورم و افزایش قیمت ارز است، مقاومت می‌شود.

به گفته او، همین اتفاق در ترکیه هم به نوعی رخ داده و تورم را افزایش داده است.

حساسیت به قیمت دلار باید کاهش یابد

قندی در ادامه می‌گوید: نوسانات نرخ ارز در ایران بسیار بالاست و سیاست‌های معمول دنیا کارایی چندانی برای کشور ندارد.

این اقتصاددان می‌افزاید: تنها توصیه‌ای که می‌توان کرد این است که حساسیت نسبت به قیمت دلار باید کاهش یابد.

کنترل قیمت دلار ممکن نیست

او می‌گوید: اگر کنترل قیمت دلار امکان‌پذیر بود، حداقل یک بار اقدامات در این حوزه موفقیت‌آمیز بود و در طولانی‌مدت ادامه می‌یافت.

به گفته قندی، هر زمان که دولت توانسته است نرخ ارز را ثابت نگه دارد به خاطر افزایش عرضه بوده؛ همانند اتقاقی که در دهه ۸۰ رخ داد.

این اقتصاددان تاکید می‌کند: هر گاه که فنر قیمت دلار شکسته دولت دیگر نتوانسته است حتی با ارزپاشی و روش‌های تعزیراتی و امنیتی، جلوی افزایش نرخ آن را بگیرد.

قندی می‌گوید: نتیجه سرکوب قیمت ارز یا سیاست‌هایی مانند دلار ۴۲۰۰ تومانی، هدررفت ذخایر ارزی، اتلاف ثروت کشور و ثروتمند شدن عده‌ای خاص بوده است.

دلار مقدس نیست

او تاکید می‌کند: باید پذیرفت که دلار، موجودی مقدس نیست و می‌توان تعیین قیمت آن را به بازر سپرد.

قندی می‌گوید: عده‌ای استدلال می‌کنند که انحصار عرضه دلار در دست دولت است بنابراین می‌تواند قیمت آن را دستکاری کند اما این کار در دزارمدت ممکن نیست.

این اقتصاددان می‌افزاید: ممکن است دولت در کوتاه‌مدت بتواند تغییراتی را در قیمت ارز ایجاد کند اما برای مقابله با آن می‌توان میزان عرضه ارز به بازار را محدود و معین کرد.

مطالعه متن کامل گزارش آیا برجام، دلار را ارزان می‌کند؟ پیشنهاد می‌شود.

آخرین اخبار حوزه ارز، طلا و سکه را در صفحه طلا و ارز تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.