کد مطلب: ۷۹۱۴۹۷

واردات خودرو؛ شوی تبلیغاتی برای وزیر صمت

به گزارش تجارت‌نیوز، «سال پر فراز و نشیب»؛ این شاید بهترین تعبیر برای ترسیم شرایط بازار خودرو در سال 1401 باشد. سالی که قرار بود با آزادسازی واردات، بازار خودروهای داخلی متحول شود، اما درنهایت نه‌تنها ورود محصولات خارجی به تعدادی ناچیز محدود شد، بلکه بسیاری از خودروهای داخلی هم به پرواز درآمدند و با

به گزارش تجارت‌نیوز ، «سال پر فراز و نشیب»؛ این شاید بهترین تعبیر برای ترسیم شرایط بازار خودرو در سال 1401 باشد.
سالی که قرار بود با آزادسازی واردات، بازار خودروهای داخلی متحول شود، اما درنهایت نه‌تنها ورود محصولات خارجی به تعدادی ناچیز محدود شد، بلکه بسیاری از خودروهای داخلی هم به پرواز درآمدند و با ثبت رشد دو برابری قیمت، اعداد موجود در بازار را جابه‌جا کردند.
در روزهای پایانی سال وزارت صمت نشان داد تا موضوع «واردات خودرو» تنها دستاویزی برای پر کردن خزانه خالی خود است.
این وزارتخانه در اقدامی عجیب مدعی برگزاری طرح پیش فروش خودروهای وارداتی شد. خودروهایی که هنوز بسیاری از آن‌ها به مرزهای کشور نرسیده‌اند و حتی ممکن است وجود خارجی هم نداشته باشند.
اما برای همین خودروها که نام و نشان آن‌ها برای شخص وزیر هم مشخص نیست، دولت با پیش‌شرط بلوکه‌سازی 500 میلیون تومان توانست 50 هزار میلیارد تومان را جذب کند.
این یک بام و دو هوا باعث شده تا بسیاری از کارشناسان موضوع واردات خودرو را صرفاً شوئی تبلیغاتی برای محبوب‌سازی رضا فاطمی‌امین بدانند.
موضوعی که در بحث خودروهای داخلی نیز صدق می‌کند. افزایش تیراژ تولید صرفاً در آمار دولتی که بیشتر شبیه به عددسازی‌ست مشاهده می‌شود، اما مردم برای دستیابی به محصول مورد نیاز خود همچنان در لاتاری خودروسازان صف می‌بندند.
عرضه خودرو در بورس کالا دیگر ابتکار دولت در سال 1401 بود که شاید ایده‌ای مناسب بود، اما با توجه به سه‌نرخی‌کردن خودرو به محل دیگری برای رانت و دلالی تبدیل شد.
حالا با توجه به حکمرانی موجود در این بازار و اصرار دولت بر ادامه سیاست‌های شکست‌خورده قبلی، بعید نیست که در سال 1402 نیز بازار به روند اوج‌گیری خود ادامه دهد و خودرو بیش از پیش به آرزوی دست‌نیافتنی جوانان و خانواده‌ها تبدیل شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.