حجم ویدیو: ۳۳.۴۰M مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۲:۴۸ دانلود ویدیو

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

NFT چیست و چه کاربردی دارد؟

واژه NFT به معنای توکن غیرقابل معاوضه است. NFT در حقیقت، توکنی دیجیتال و نوعی رمزارز مانند بیت‌کوین یا اتریوم است که برخلاف آن‌ها، غیرقابل معاوضه است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، واژه NFT به معنای توکن غیرقابل معاوضه یا (non-fungible token) است. NFT در حقیقت، توکنی دیجیتال و نوعی رمزارز مانند بیت‌کوین یا اتریوم است که برخلاف آن‌ها، غیرقابل معاوضه و منحصر به فرد است.
به عقیده بسیاری از سرمایه‌گذاران NFT نوعی جدید از کلاهبرداری دیجیتال است. استدلال آن‌ها بر این است که این توکن‌ها عملا به کاربر چیزی ارائه نکرده و افراد تنها بابت یک تصویر دیجیتالی، پول پرداخت می‌کنند.

منحصر به فرد بودن NFT

درباره ویژگی منحصر به فرد بودن NFT هم نارسایی های زیادی وجود دارد. اما یک مثال معروف برای تبیین این مفهوم وجود دارد که فعالان این حوزه برای شناساندن NFT به سایر افراد از آن استفاده می‌کنند و آن‌هم خرید و فروش یک عکس در قالب NFT است. فرض کنید یک تابلو نقاشی به یک عکس تبدیل شده و آن عکس در قالب یک NFT فروخته می‌شود، حالا این عکس صاحب یک شناسانامه منحصر به فرد شده است. از همین رو اگر هزاران کپی از این عکس تهیه شود بازهم هیچ یک نسخه اصلی نخواهند شد. در حقیقت NFT ماهیت منحصر به فردی به این عکس داده که مشابهی برای آن وجود نخواهد داشت.

غیرقابل معاوضه بودن NFT

همچنین غیرقابل معاوضه بودن این توکن‌ها به این معناست که NFT را نمی‌توان مانند پول یا رمزارز به طور مستقیم رد و بدل کرد. برای درک بهتر می‌توانیم بلیت یک مراسم یا کنسرت را مثال بزنیم، در این مثال شما نمی‌توانید بلیت مخصوص خودتان را با شخص دیگری معاوضه کنید. زیرا مشخصات و مکان شما در مراسم و تاریخ مراسم و سایر اطلاعات، همگی این بلیت را منحصر به فرد کرده‌اند.

انواع NFT

NFT انواع مختلفی دارد؛ به نحوی که می‌توانند یک ویدیو یا عکس و حتی فایل موسیقی یا هر چیز منحصر به فردی دیگری باشند.
NFT محدودیتی در نقش و کاربرد خود ندارد. برای مثال یک توکن می‌تواند نقش یک کلید را ایفا کند و یا صلاحیت اشخاص را در یک پلتفرم تعیین کند.
در این بازار نوظهور هنرمندان می‌توانند آثار خود را به صورت NFT به راحتی عرضه کنند و در حراجی‌ها به فروش برسانند. برای این کار ابتدا باید در پلتفرم مخصوصی ثبت نام و توکن‌های دیجیتالی خود را با بارگذاری و اعتبار اطلاعات خود را بر روی بلاکچین تایید کنند. این کار، هزینه‌ای حدود ۷۰ تا ۳۰۰ دلار را شامل می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.