کد مطلب: ۶۸۶۰۱۰

آخرین اخبار از سیلاب کشور/ ۱۶ استان درگیر سیل شدند

آخرین اخبار از سیلاب کشور/ ۱۶ استان درگیر سیل شدند

منشا این بارندگی‌های شدید باران‌های مونسون است که از شبه قاره هند نشات می‌گیرد. گستردگی و شدت این بارندگی‌ها در ایران متفاوت است و این بار حدود ۱۶ استان درگیر آن شدند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، کدام استان‌ها در معرض خطر سیل هستند؟

به نقل از ایسنا ، معاون فنی و هماهنگی بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور عملکرد ستادهای استانی در مواجهه با سیل مناسب ارزیابی کرد.

نژاد جهانی درباره نحوه پیش‌بینی و اطلاع‌رسانی درباره سیل‌های اخیر در کشور اظهار کرد: اولین اخطار هواشناسی در سطح نارنجی اول مردادماه صادر شد و دومین اخطار در سطح قرمز نیز فردای آن یعنی در دوم مردادماه به اطلاع مردم رسید. پیرو این هشدارها، پیگیری‌ها توسط سازمان مدیریت بحران کشور نیز انجام و دستورالعمل‌های لازم به مناطق تحت تاثیر ابلاغ شد. همچنین اقدامات پیشگیرانه لازم برای کوتاه مدت در دستورکار قرارگرفت.

جهانی ادامه داد: وقتی هشدار در سطح قرمز صادر می‌شود یعنی وارد شدن خسارت حتمی است و در همین راستا نیز تلاش‌های دستگاه‌ها برای به حداقل رساندن خسارات است. با این شرایط ستادهای استانی در پاسخ به همه حوادث عملکرد خوبی از خود به نمایش گذاشتند و نتایج قابل قبولی کسب کردند.

وی با اشاره به تفاوت نوع سیل‌ها در نقاط مختلف کشور اظهارکرد: برای مثال در سیل استهبان در بالادست و در پهنابه نی‌ریز بارندگی رگباری به مدت ۲۸ دقیقه رخ داد. این بارندگی باعث ایجاد سیل در پایین دست که ۳۷ کیلومتر پایین‌تر بود، شد. مردمی که در حال تفریح در رودخانه رودبال بودند، باور نمی‌کردند که ممکن است سیل بیاید.

معاون فنی و هماهنگی بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور اضافه کرد: مردم بالادست به سرعت به محل حادثه آمدند و پیش از وقوع سیل به مردم هشدار دادند. البته تعداد زیادی از افراد نیز به این هشدار توجه کردند و از محل خارج شدند. حدودا ۱۰۰۰ نفر با صدور این هشدار از محل حادثه خارج شدند.

آماده‌باش پلیس تهران برای سیل

جهانی با بیان منشا وقوع این بارش‌ها و سیل‌های اخیر گفت: منشا این بارندگی‌های شدید باران‌های مونسون است که از شبه قاره هند نشات می‌گیرد. گستردگی و شدت این بارندگی‌ها در ایران متفاوت است و این بار حدود ۱۶ استان درگیر آن شدند.

وی که در یک برنامه زنده تلویزیونی صحبت می‌کرد، با اشاره به سیل امام‌زاده داوود نیز اظهار کرد: در امامزاده داوود نیز در سال ۱۳۳۳ سیل مشابهی اتفاق افتاده و چندصد نفر کشته شدند. این نکته نیز جالب است که سیل سال ۱۳۳۳ نیز دقیقا در روز پنجم مردادماه رخ داده است.

معاون فنی و هماهنگی بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور افزود: در فیروزکوه نیز سیل خساراتی نظیر آسیب به جاده وارد کرده که ما هم‌اکنون آن را بررسی کردیم. امدادرسانی‌ها در این خصوص ادامه دارد.

همچنین در ادامه سرهنگ جلیل موقوفه‌ای، رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ نیز با اشاره به اقدامات پلیس پیشگیری در سیل‌های اخیر گفت: به محض دریافت هشدار هواشناسی در روز پنجم مردادماه به همه یگان‌های عملیاتی انتظامی مانند پلیس راه، یگان امداد، یگان ویژه، پلیس راه و پاسگاه‌های برون شهری پلیس از سوی مراتب فرماندهی آماده باش داده شد.

وی افزود: هشدار لازم به مردم داده شده بود اما در برخی موارد به آن توجه نکردند. یکی از علل این اتفاق فصل تابستان بود چرا که مردم فکر نمی‌کردند در میانه تابستان سیل ببینند.

موقوفه‌ای با اشاره به ضعف آموزش همگانی در موضوع سیل اظهار کرد: در بحث سیل آموزش همگانی ضعیف بود و مردم باید بیشتر در جریان اطلاعات سیل‌ها باشند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.