کد مطلب: ۶۳۱۳۸۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آخرین اخبار از جنگ روسیه و اوکراین/ نوسانات قیمت طلا و نفت/ طرح آمریکا برای اخراج روسیه از شورای امنیت

آخرین اخبار از جنگ روسیه و اوکراین/ نوسانات قیمت طلا و نفت/ طرح آمریکا برای اخراج روسیه از شورای امنیت

جنگ اوکراین و روسیه به دومین روز خود رسید و حالا مهم‌ترین تحولات بازارها تحت تاثیر این جنگ اتفاق می‌افتد. تا ساعاتی پیش، قیمت نفت و اونس طلا افزایشی و قیمت بیت‌کوین کاهشی بود اما روند برعکس شد. در این میان، دسترسی روسیه به سوئیفت ادامه دارد. بعضی اخبار از حمله به دو کشتی تجاری در دریای سیاه خبر می‌دهند.

به گزارش تجارت‌‎نیوز ، با فرمان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه مبنی بر حمله به شرق اوکراین، جنگ روسیه و اوکراین عملا آغاز شد. جنگی که هم کشورهای عضو ناتو و همسایگان را درگیر کرده و هم اقتصاد جهان را هدف گرفته است.

امروز اونس طلا در بازارهای جهانی نوساناتی داشت. در لحظه تنظیم این خبر قیمت طلا با کاهش نسبت به ساعاتی قبل، به ۱۸۹۰ دلار رسیده که البته نسبت به بالاترین رقم امروز و دیروز کاهش یافته است. نرخ اونس روز پنجشنبه از مرز ۱۹۴۰ دلار نیز گذشته بود و امروز در ساعاتی بیش از ۱۹۰۰ بود.

قیمت نفت نیز امروز با نوساناتی همراه بود. به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا، سکه و ارز ، در لحظه تنظیم این خبر هر بشکه نفت برنت به کاهاش نسبت به ساعاتی قبل به قمیت ۹۴٫۰۷ دلار معامله می‌شود. هر چند در مدت اخیر نوساناتی داشته و قیمت کمی بیشتر شده است.

قیمت بیت‌کوین نیز با نوساناتی در لحظه تنظیم این خبر صعودی بوده و به ۹۳٫۰۳ هزار دلار رسیده است.

طرح آمریکا برای اخراج روسیه از شورای امنیت

کنگره آمریکا با معرفی قطعنامه‌ای قصد دارد روسیه را به دلیل آغاز عملیات نظامی علیه اوکراین از شورای امنیت سازمان ملل متحد اخراج کند.

در این قطعنامه با اشاره به «حمله روسیه به اوکراین» تصریح شده حمایت مسکو از استقلال «دونتسک» و «لوهانسک» تهدیدی جدی علیه صلح و امنیت بین‌المللی است و با وظایف روسیه به عنوان یکی از اعضای دائم شورای امنیت در تعارض است.

«نیک استوارت»، رئیس دفتر این قانونگذار ارشد کنگره گفته که خارج کردن روسیه از شورای امنیت هدف بلندپروازانه‌ای است اما از طریق این طرح می‌توان فشارها بر مسکو را افزایش داد. او گفته که این طرح به نوعی برای ارسال پیام به روسیه تدوین شده است (فارس)

تحولات اقتصادی روز دوم جنگ روسیه- اوکراین

قیمت نفت در معاملات روز جمعه تحت تاثیر حمله نظامی روسیه به اوکراین که نگرانی‌ها نسبت به وضعیت عرضه جهانی را برانگیخت، جهش پیدا کرد.

بهای معاملات نفت برنت در بالاترین قیمت امروز به ۱۰۱ دلار و ۸۰ سنت در هر بشکه رسید. قیمت معاملات وست‌تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز با تا ۹۵ دلار و ۵۱ سنت در هر بشکه بالا رفت.

همچنین بلومبرگ به نقل از موسسه ریستاد انرژی گزارش داد: حمله روسیه به اوکراین قیمت نفت را به ۱۳۰ دلار در هر بشکه می‌رساند. از این رو مصرف‌کنندگان باید با بهای بیشتری برای مصرف بنزین و برق بپردازند.

تحریم علیه روسیه و پوتین/ تداوم دسترسی به سوئیفت

تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، غرب را برای اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه مسکو متحد کرده ولی هنوز یکی از خواسته‌های مهم اوکراین یعنی قطع دسترسی روسیه به شبکه جهانی سوئیفت که پرکاربردترین سیستم ارتباطات بین بانکی جهان به شمار می‌رود، در پی مخالفت‌ جدی برخی دولت‌ها و شرکت‌های فعال در آمریکا و اروپا عملی نشده است (یورونیوز).

با وجود این، اتحادیه اروپا وعده تحریم‌های بیشتری را علیه روسیه داد.

یک مقام اتحادیه اروپا امروز (جمعه) دقایقی پس از درخواست ولودیمیر زلنسکی برای اقدامات «سریع و قویتر»" درخصوص مجازات روسیه گفت که اتحادیه اروپا در حال برنامه‌ریزی دور سوم تحریم‌ها علیه مسکو است (ایسنا).

اتحادیه اروپا براساس طرحی دارایی‌های ولادیمیر پوتین رئیس جمهور و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه را به عنوان بخشی از دو سوم تحریم ها علیه این کشور مسدود می‌کند (ایرنا).

ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نیز گفت: تحریم‌های اتحادیه اروپا شامل عالی‌‌رتبه‌ترین مقامات روسیه می‌شود.

در این میان، شورای اروپا در نشست امروز خود در پی تحولات اوکراین عضویت روسیه را به حالت تعلیق در آورد (باشگاه خبرنگاران جوان).

تحریم پوتین از سوی اروپا و آمریکا

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: تنها رهبرانی که در سطح جهان از سوی اتحادیه اروپا تحریم شده‌اند بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس و حالا ولادیمیر پوتین هستند (یورونیوز).

شبکه خبری سی ان ان نیز اعلام کرد آمریکا قصد دارد امروز تحریم هایی را علیه ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه اعمال کند.

وزارت خارجه ایالات متحده اعلام کرده است که درهای ناتو به روی همه متقاضیان واجد شرایط باز خواهد بود و تصمیم تایید عضویت تنها بر عهده ائتلاف است.

همچنین ۱۰ بانک که ۸۰ درصد دارایی‌های روسیه را تشکیل می دهند مشمول تحریم هستند (انتخاب).

اتمام معاملات تجاری با روسیه

وزیر دارایی آلمان نیز گفت: معاملات تجاری با روسیه تقریبا به پایان رسیده است.

کریستین لیندنر ضمن دفاع از مستثنی نشدن روسیه از سیستم پرداخت بین‌المللی سوئیفت گفت: با توجه به تحریم بانک‌های روسیه، عملا معاملات تجاری با این کشور به پایان رسیده است.

معاملات هنوز در موارد تک معامله‌ای امکان‌پذیر است، بطور مثال برای پرداخت هزینه تحویل گاز، تا طرف آلمانی بتواند نقل و انتقال مالی را انجام دهد.

وزیر دارایی آلمان تاکید کرد کن حذف روسیه از سیستم پرداخت بین‌المللی گزینه‌ای است که به هر حال روی میز است که البته باید تبعات آن را نیز در نظر گرفت (رصد).

افزایش ترانزیت گاز از اوکراین

روسیه ترانزیت گاز از اوکراین را تا ۱۰۰ میلیون مترمکعب در روز افزایش داد.

شرکت شبکه خطوط لوله گاز اوکراین اعلام کرد که ترانزیت گاز روسیه از طریق خطوط لوله گاز اوکراین به اروپا، تا بیش از ۱۰۰ میلیون مترمکعب در روز افزایش یافت (اقتصادآنلاین).

تحریم های روسیه شامل بخش نفت نمی‌شود

مشاور ارشد وزارت خارجه آمریکا گفت: هدف قرار دادن نفت خام روسیه نه پوتین، بلکه واشنگتن و متحدانش را متضرر می‌کند.

اگر نفت خام روسیه را تحریم کنیم، مسکو نیمی از تولید خود را دو برابر قیمت می‌فروشد (انتخاب).

مهم‌ترین اخبار روز دوم جنگ

حمله به ۲ کشتی تجاری در دریای سیاه

برخی رسانه‌ها مدعی شده‌اند که دو کشتی تجاری توسط روس‌ها در دریای سیاه مورد هدف قرار گرفته‌اند.

کشتی ژاپنی MV Namura Queen در آبه‌ای یوژنه و کشتی مواد شیمیایی مولدوایی به نام MV Millennial Spirit در ۱۲ مایلی جنوب مورد هدف قرار گرفته است (شرق).

زلنسکی با بایدن صحبت کرد

رئیس‌جمهور اوکراین گفته که با جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا گفتگو کرده است.

ولودیمیر زلنسکی همچنین ادامه داد، دو طرف درباره تقویت تحریم‌ها علیه روسیه، کمک دفاعی قاطع و یک ائتلاف ضد جنگ صحبت داشتند (ایسنا).

وقوع پنج انفجار در کی‌یف

شهردار کی‌یف از وقوع پنج انفجار در شهر خبر داد.

به دنبال انتشار فیلم‌هایی از وقوع چند انفجار در شهر کی‌یف، پایتخت اوکراین، شهردار این شهر تأیید کرد که پنج انفجار در کی‌یف رخ داده است.

واشنگتن: کی‌یف تا آخر هفته سقوط می‌کند

وزارت دفاع اوکراین گفته که «کی‌یف» هنوز تحت کنترل نیروهای این کشور است و تلفات نیروهای روسی از آغاز عملیات نظامی بالغ بر هزار نفر بوده است.

وزارت دفاع روسیه هم اعلام کرده که شهر «چرنیگوف» در شمال اوکراین را محاصره کرده‌اند. همچنین نیروهای روسی در فرودگاه «هوستومل» نزدیک کی‌یف عملیات هلی‌برن انجام داده‌اند و ۲۰۰ نفر از نیروهای یگان ویژه اوکراین در فرودگاه هوستومل کشته یا اسیر شدند.

«سی‌اِن‌اِن» به نقل از دو منبع مطلع گزارش داد، مقام‌های اطلاعاتی آمریکا نگران هستند پایتخت اوکراین ظرف چند روز و نهایتاً تا آخر هفته تحت کنترل نیروهای روسی قرار بگیرد.

«رویترز» نیز به نقل از یک مقام اروپایی نوشت که اتحادیه اروپا تصمیم گرفت دارایی‌های پوتین و لاوروف در کشورهای اتحادیه را مسدود کند (فارس).

در این میان، وزارت دفاع اوکراین نیز اعلام کرد: چندین موشک بالستیک و حداقل دو هواپیمای روسی را منهدم کردیم (انتخاب).

ترکیه تنگه‌های دریای سیاه را باز می‌گذارد

وزیر امور خارجه ترکیه گفت: بر اساس قوانین بین‌المللی، ترکیه باید عبور روسیه از تنگه‌های بسفر و داردانل به دریای سیاه را تضمین کند.

او افزود: اما ما همچنان مشغول بررسی وضعیت هستیم.

ارتش اوکراین کنترل کشور خود را در دست بگیرد

پوتین، رئیس‌جمهور روسیه از سربازان اوکراینی خواست تا اجازه ندهند عناصر رادیکال و ملی‌گرایان افراطی این کشور از غیرنظامیان به عنوان سپر زنده برای حفظ خود استفاده کنند.

پوتین نیروهای ارتش اوکراین خواست از عناصر افراط گرا و رادیکال و نئونازی‌ها پیروی نکنند و به فرامین آنها گوش ندهند (ایرنا).

پاپ به سفارت روسیه در واتیکان رفت

پاپ در اقدامی بی‌سابقه از جهت دستورالعمل‌های دیپلماتیک برای ابراز نگرانی از رویدادهای اوکراین به سفارت روسیه در واتیکان رفت.

سفرای خارجی در واتیکان معمولا برای دیدار با پاپ به کاخ فراخوانده می‌شوند (ایرنا).

زلنسکی: در اوکراین می‌مانیم

ولودیمیر زلنسکی، با انتشار ویدئویی اعلام کرد که رهبری و پارلمان اوکراین در کی‌یف باقی می‌مانند.

رئیس‌جمهور اوکراین در جریان گشت‌وگذار در مرکز کی‌یف همراه با تعدادی از مقامات ویدئویی منتشر کرد و با اشاره به مقامات همراه خود گفت: همه ما اینجا در کی‌یف و آماده دفاع از اوکراین هستیم (باشگاه خبرنگاران جوان).

آتش‌سوزی و انفجار در خارکیف

منابع خبری با انتظار فیلمی از وقوع آتش‌سوزی عظیم و انفجار در شهر خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین خبر دادند (فارس).

در خبری دیگر، مقامات روسیه روز جمعه اعلام کردند که دسترسی به شبکه اجتماعی «فیسبوک» را به دلیل آنچه آنها «سانسور رسانه‌های روس» خواندند محدود می‌کنند (یورونیوز).

اخبار پیشین روز دوم

ورود ارتش روسیه به پایتخت اوکراین

در تازه‌ترین خبر از جنگ روسیه و اوکراین، عصر ایران از حمله نیروهای ارتش روسیه به پایتخت اوکراین (کی یف) خبر داده است.

ارتش روسیه وارد پایتخت اوکراین شد

راشاتودی نیز خبر داده تصاویر تایید‌نشده، ورود خودروهای زرهی روسی را به اوبولون، حومه شمالی کی یف نشان می‌دهد.

وزارت دفاع اوکراین از شهروندان اوبولون خواسته که در خانه بمانند اما با کوکتل مولوتف به نیروهای روسیه حمله کنند و حرکات دشمن را گزارش دهند (فارس)

همچنین یورونیوز تصاویری را از حضور نیروهای نظامی اوکراین در خیابان‌های کی‌یف منتشر کرده است.

حمایت بشار اسد از پوتین

بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه نیز در تماس تلفنی با همتای روسی خود (پوتین) از حمله نظامی روسیه علیه اوکراین حمایت کرد.

اسد همچنین این جنگ را »عملیات نظامی برای حفاظت از غیرنظامیان» نامید.

بشار اسد ادامه داد: روسیه امروز از عدالت و انسانیت دفاع می‌کند. سوریه در کنار روسیه می‌ایستد (عصرایران).

دعوت طالبان از طرفین به خویشتنداری

همچنین طالبان روسیه و اوکراین را به «خویشتنداری» دعوت کرد.

امارت اسلامی افغانستان در بیانیه‌ای اعلام کرد در تحولات اوکراین «سیاست بیطرفی» را دنبال می‌کند و از طرفین خواسته است از خود «خویشتنداری» نشان دهند.

طالبان از دو سوی منازعه خواسته است از طریق «گفتگو و روش‌های مسالمت‌آمیز» بحران را حل و فصل کنند و از «اقدامی که به بالا رفتن سطح خشونت منجر شود» پرهیز کنند (یورو‌نیوز).

انتقاد اردوغان از ناتو

در مقابل، اردوغان از عدم واکنش «مصمم» از سوی اتحادیه اروپا و ناتو انتقاد کرد.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه روز جمعه از ناتو و اتحادیه اروپا به دلیل عدم واکنش «مصمم» ناتو و اتحادیه اروپا در برابر حمله روسیه به اوکراین انتقاد کرد.

رئیس‌جمهوری ترکیه که کشورش عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی است تاکید کرد که ناتو باید تدابیر «تعیین‌کننده‌تری» اتخاذ می‌کند.

رجب طیب اردوغان روز پنجشنبه درباره حمله روسیه به اوکراین گفته بود که تصمیم ولادیمیر پوتین «ضربه‌ای مهلک به صلح و ثبات منطقه» است. او همچنین مداخله روسیه در اوکراین را «غیرقابل قبول» خواند.

سطح «نگران‌کننده» رادیواکتیو در چرنوبیل

در خبری دیگر از جنگ روسیه و اوکراین، دولت اوکراین که روز پنجشنبه کنترل تاسیسات هسته‌ای چرنوبیل را از دست داد از سطح «نگران‌کننده» تشعشعات رادیواکتیو در این مرکز سخن گفت.

این در حالی است که روسیه تاکید می‌کند که همه چیز در تاسیسات چرنوبیل تحت کنترل است.

لاوروف: هیچ کس قرار نیست اوکراین را اشغال کند

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که کشورهای غربی چشمان خود را به روی جنایت رژیم اوکراین بسته است.

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در مسکو گفت: کشورهای غربی از اوکراین دفاع می‌کنند و چشمان خود را به روی جنایت این رژیم بسته‌اند.

او با محکوم کردن این اقدامات کشورهای غربی گفت: غرب چشمان خود را به روی جنایات جنگی علیه غیرنظامیان، کشتار زنان و کودکان و سالمندان و تخریب زیرساخت‌ها بسته است و خیلی مخفیانه ظهور سریع ایدئولوژی نئونازی را تشویق می‌کند.

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: هیچ کس قرار نیست اوکراین را اشغال کند (فارس).

«میخائیل پودولیاک» مشاور ریاست جمهوری اوکراین نیز از آمادگی این کشور برای مذاکره با روسیه به شرط گرفتن تضمین‌های امنیتی خبر داد (اقتصادنیوز).

مروری بر اخبار روز اول

رئیس صندوق بین‌المللی پول گفت: اقدام نظامی روسیه در اوکراین خطر اقتصادی قابل توجهی را متوجه منطقه و دنیا می‌کند.

اتحادیه اروپا اعلام کرده که شدیدترین بسته تحریم‌های ممکن علیه روسیه را فعال می‌کند.

نخست وزیر بریتانیا گفت ما با متحدان خود بسته تحریم های اقتصادی عظیمی را برای تضعیف اقتصاد روسیه اعمال خواهیم کرد.

آمریکا اعلام کرد که روسیه و شرکای اقتصادی این کشور را تحریم می‌کند.

پس از سقوط بازار سهام روسیه، بورس این کشور تعطیل شد!

قیمت نفت به ۱۰۵ دلار رسید. این بالاترین قیمت نفت از سال ۲۰۱۴ تاکنون است. بانک جی پی مورگان چیس اند کو پیش‌بینی کرد قیمت‌های نفت احتمالا تحت تاثیر ادامه تشدید تنش‌ها بر سر اوکراین، در سه ماهه دوم به ۱۱۰ دلار در هر بشکه می‌رسند.

وزارت خارجه انگلیس: امروز و در روزهای آینده تحریم‌های بیشتری را علیه روسیه به دلیل حمله به اوکراین اعلام خواهیم کرد.تحریم های ما فشار واقعی بر اقتصاد روسیه وارد خواهد کرد.

ناتو بیانیه داد: در حال استقرار نیروهای زمینی و هوایی اضافی در بخش شرقی اتحاد و همچنین افزودن به ناوگان دریایی در این منطقه هستیم.

ریاست‌جمهوری اوکراین گفته در حملات روسیه، بیش از ۴۰ نظامی و ۱۰ غیرنظامی کشته شده‌اند.

سازمان فوتبال اوکراین در پی ورود نیروهای نظامی روسی به این کشور، مسابقات این لیگ را به مدت ۳۰ روز به حالت تعلیق درآورد.

زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین گفت: از همه شهروندانی که آماده دفاع از کشور در برابر نیروهای روسی هستند، می‌خواهیم پا پیش بگذارند و کیف به هر کسی که بخواهد سلاح می دهد.

آغاز جنگ روسیه و اوکراین

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در سخنرانی تلویزیونی در رسانه های روسیه اعلام کرد: عملیات نظامی ویژه برای محافظت از دونباس شروع شود. اوکراینی ها سلاح در دست نگیرند و اگر خونی ریخته شود مسئولیت آنها متوجه کسانی خواهد بود که مقاومت کنند.

وزیر خارجه اوکراین در پی صدور دستور رئیس‌جمهور روسیه برای «عملیات ویژه» در منطقه جداشده دونباس، اعلام کرد جنگ بین روسیه و اوکراین آغاز شده است. وزارت دفاع اوکراین هم سقوط ۵ موشک در مناطق مختلف این کشور را تایید کرد. این در حالی است که نماینده اوکراین در سازمان ملل متحد در واکنش به تصمیم روسیه برای انجام عملیات نظامی در شرق اوکراین، از کشورهای عضو سازمان ملل متحد خواست که برای «متوقف کردن جنگ» تلاش کنند.

واکنش‌های جهانی

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان در بیانیه‌ای کتبی نوشت: همبستگی ما با اوکراین و مردمانش است. روسیه باید همین الان این اقدام نظامی‌اش را متوقف کند. ما امروز با گروه هفت، ناتو و اتحادیه اروپا در این رابطه تبادل نظر خواهیم کرد. این روزی وحشتناک برای اوکراین و روزی سیاه برای اروپاست.

اورزولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا در توییتی نوشت: در این ساعات سیاه تمامی فکر و ذهن ما با اوکراین و زنان، مردان و کودکان بی‌گناهی است که با این حمله بی‌دلیل مواجه شده‌اند و نگران جانشان هستند.

روند بازارها

در پی این حادثه قیمت هر بشکه نفت از مرز ۱۰۰ دلار عبور کرد. هر بشکه نفت برنت با رشدی پنج درصدی نسبت به روز گذشته حالا در سطح ۱۰۱ دلاری معامله می‌شود.

با آغاز جنگ، بازارهای سهام در سراسر دنیا همگی افتی شدید را تجربه کردند. شاخص اس‌اندپی بیش از دو درصد افت کرد. بورس ژاپن افتی ۱٫۴ درصدی را تجربه کرد و شاخص یورو استاکس هم ۳٫۷ درصد ریخت. شاخص بورس روسیه هم با افتی ۴۵ درصدی مواجه شد که بزرگترین سقوط تاریخی این بازار بود.

این در حالی بود که بازدهی اوراق خزانه آمریکا با افتی ۱۲ واحد درصدی به ۱٫۸۷ درصد رسید.

اونس جهانی هم به روند صعودی روزهای اخیر خود ادامه داد. طلا که به صورت سنتی دارایی امن به حساب می‌آید با حدود دو درصد رشد حالا در محدوده ۱۹۴۰ دلاری معامله می‌شود.

بازار ارزهای دیجیتال هم از این قاعده مستثنی نبوده و ارزش این بازار در ۲۴ ساعت گذشته حدود ۱۰ درصد ریخته است. در حال حاضر بیت‌کوین در کانال ۳۴ هزار دلاری و اتریوم در کانال ۲۳۰۰ دلاری معامله می‌شوند.

در پی این حملات ارزش روبل روسیه هم با افتی چشمگیر مواجه شد. در معاملات امروز هر دلار معادل ۸۹٫۸۹ روبل ارزش داشت که نشان از افت حدود ۱۰ درصدی ارزش روبل در برابر دلار آمریکا دارد.

این خبر در حال به‌روزرسانی است..

برای مطالعه از اخبار لحظه‌ای تحولات روسیه و اوکراین گزارش زیر را بخوانید.

برای اطلاع از دلیل شروع جنگ روسیه و اوکراین، خواندن گزارش زیر توصیه می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.