کد مطلب: ۶۸۸۱۸۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آخرین اخبار از مذاکرات برجام/ توافق نهایی در راه است؟

آخرین اخبار از مذاکرات برجام/ توافق نهایی در راه است؟

روز گذشته هیئت ایرانی به ریاست باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران وارد وین شد. حالا باید منتظر ماند و دید مذاکرات مقامات چه نتایجی را به دنبال دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، در حال حاضر تیم‌های ایرانی و کشورهای ۱+۴ به همراه تیم آمریکایی در وین حضور دارند. حضور این مقامات در وین به منظور از سر گیری مذاکرات برای رفع تحریم‌های ایران گزارش شده است. با این وجود واشنگتن به تازگی بیانیه‌ای دو پهلو منتشر کرده است.

فارس در گزارشی به نقل از یک مقام ارشد کاخ سفید نوشت، مذاکرات هسته‌ای با ایران تقریبا کامل شده، اما زمان برای تهران جهت پذیرش توافق در حال سپری شدن است.

«جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات استراتژیک در شورای امنیت ملی کاخ سفید بامداد جمعه مدعی شد که زمان برای تهران جهت بازگشت به توافق هسته‌ای در حال تمام شدن است.

به نوشته رسانه‌های آمریکایی، کربی طی نشست خبری در کاخ سفید، مدعی شد: «مذاکرات هسته‌ای با ایران تقریبا کامل شده اما زمان برای تهران جهت پذیرش توافق در حال سپری شدن است».

هیأت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران به ریاست «علی باقری» مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌ها روز گذشته وارد شهر وین پایتخت اتریش شدند.

روز چهارشنبه نیز «انریکه مورا» در توئیتی اعلام کرده بود که در مسیر وین است و نوشت: «در راه سفر به وین هستم تا بازگشت به اجرای کامل برجام بر اساس متنی که هماهنگ‌کننده بیستم جولای روی میز گذاشت را به بحث بگذارم. از مقامات اتریشی بسیار قدردانی می‌کنم».

پیش از این هشتمین دور مذاکرات در ۲۰ اسفند سال گذشته متوقف شده بود.

و پس از توقف جوزپ بورل در اوایل تیرماه سال جاری برای از سر گیری مذاکرات به ایران سفر کرد.

هفتم و هشتم تیر ماه نیز مذاکرات به‌طور مستقیم در دوحه دنبال شد.

ادعای تازه مقام اروپایی درباره مذاکرات

فارس همچنین گزارش داد، یک مقام ارشد اتحادیه اروپا مدعی شد در دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین پیشرفت حاصل شده که شامل تضمین‌هایی است که ایالات متحده با عقب‌نشینی از قول خود در آینده، باعث مختل کردن توافق نمی‌شود.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام ارشد اتحادیه اروپا مدعی شد در دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌ها که در وین در حال برگزاری است، پیشرفت حاصل شده که شامل تضمین‌هایی است که ایالات متحده با عقب‌نشینی از قول خود در آینده، باعث مختل کردن توافق نمی‌شود.

به نوشته روزنامه «تایمز اسرائیل» به نقل از خبرگزاری فرانسه، مشخص نیست که چگونه این امر امکان‌پذیر است و تعدادی از نامزدهای جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا قبلا متعهد شده‌اند که در صورت پیروزی در سال ۲۰۲۴، بار دیگر ایالات متحده را از توافق خارج کنند.

طبق این گزارش، این مقام اروپایی مدعی شد: «ما در حال حاضر تضمین‌های کاملا قابل توجه داریم. درک من این است که ایران خوشحال است و از آنچه در متن است احساس رضایت می‌کند».

او همچنین در ادامه ادعا کرد «درخواست تهران مبنی بر حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران از فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» آمریکا، از مذاکرات خارج شده است. در عوض در آینده - پس از توافق- به آن رسیدگی خواهد شد».

به ادعای این مقام اروپایی، تهران و واشنگتن هنوز باید در مورد «مسائل مربوط به برداشته شدن تحریم‌ها و چند سؤال هسته‌ای که در ماه مارس و همزمان با پیشبرد برنامه (هسته‌ای) ایرانی‌ها وجود نداشت» به توافق برسند.

این منبع اتحادیه اروپا گفت: ما کمی خسته شده‌ایم، نمی‌توانم خودم را برای چهار هفته دیگر اینجا تصور کنم. این دور دیگری نیست، ما اینجا هستیم تا متن را نهایی کنیم. فکر می‌کنم احتمال واقعی وجود دارد، اما آسان نخواهد بود.

«جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات استراتژیک در شورای امنیت ملی کاخ سفید بامداد جمعه با این ادعا که «مذاکرات هسته‌ای با ایران تقریباً کامل شده»، بار دیگر با انداختن توپ در زمین ایران گفت: اما زمان برای تهران جهت پذیرش توافق در حال سپری شدن است.

پیش‌تر و در پی اعلام خبر ازسرگیری دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین، یک مقام آمریکایی مدعی شد واشنگتن با انتظارات کم از مذاکرات در آن شرکت می‌کند. وی همچنین با بیان اینکه «همه می‌دانند توافق باید چه شکلی داشته باشند»، مدعی شد که لازم است برای حصول توافق، ایران مطالبات در خصوص موضوعاتی که خارج از حیطه برجام هستند (مانند بازرسی‌های آژانس و خروج سپاه از فهرست FTO) را کنار بگذارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    موضوع برجام موضوعی فنی وسیاسی در سطح مقام های بلند مایه چند کشور مهم جهان هست و بحث های بسیار فنی و پیچیده درآن مطرح میشود و بنده در این خصوص نظر خاصی ندارم چون از محتوای بحث ها و رایزنی های چند ساله آن بیخبرم تازه اگرهم خبر دارم از طریق رسانه میباشد که به صورت مختصر و در قالب پنهان مطلبی میدانم اما امیدوارم توافق خوبی که حقوق ملت ایران را تضمین نماید فی مابین اعضا برجام حاصل شود ملت ایران در این پروسه مظلوم واقع شده اند

  • ناشناس

    سلام بزک نمیر بهارمیاد خربزه باخیارمیاد

  • سپهر

    بوی توافق میاد.. دلار تا چند میریزه

  • ناشناس

    آخه برای چی به اروپایی ها باج بدیم، زمستان که شروع بشه، خودشون میان به التماس می‌افتند، زمستان که شروع شد، اروپا بدون برجام نابود میشه
    انشالله که دیگه به هیچ کدومشون باج ندیم، سربلندی و عزت برای ایران و ایرانی هست
    اگر درس عزت رو از آقا و امامون امام حسین علیه السلام آموخته باشیم

  • حسینی

    آخه برای چی به اروپایی ها باج بدیم، زمستان که شروع بشه، خودشون میان به التماس می‌افتند، زمستان که شروع شد، اروپا بدون برجام نابود میشه
    انشالله که دیگه به هیچ کدومشون باج ندیم، سربلندی و عزت برای ایران و ایرانی هست
    اگر درس عزت رو از آقا و امامون امام حسین علیه السلام آموخته باشیم

  • ناشناس

    باید ببینیم دولت آقای رییسی تا چه حد به شعارهایی که درباره برجام میداد پایبنده