خبر مهم:

کد مطلب: ۳۸۱۸۶۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سهامداران «بانک صادرات» بخوانند / آمارهای جدید از بدهی‌ها، درآمدها و مبادلات ارزی

سهامداران «بانک صادرات» بخوانند / آمارهای جدید از بدهی‌ها، درآمدها و مبادلات ارزی

مطالبه 33 هزار میلیارد تومانی از دولت و 8.8 هزار میلیارد تومانی از بانک‌ها و موسسات اعتباری، درآمد 14 هزار میلیاردی از محل وام‌های بانکی، کاهش 81 درصدی بدهی‌های بانکی، کاهش 23 درصدی بدهی به بانک مرکزی و 22 هزار میلیارد تومانی شدن آن و کاهش 79 درصدی زیان خالص از ویژگی‌های کارنامه عملکرد بانک صادرات در سال 1397 بوده است.

اصلی‌ترین سهام‌دار بانک صادرات ، دولت و شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی بوده در مجموع که مالک بیش از 58 درصد سهام این بانک است. شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی، سازمان بیمه سلامت ایران و برادران فلاحتیان از دیگر سهام‌داران این بانک هستند.

852

تجارت‌نیوز در سلسله گزارش‌هایی با عنوان « کارنامه » با نگاهی نقادانه به بررسی کارنامه عملکرد بانک‌ها و شرکت‌های مختلف می‌پردازد. کارنامه سال ۱۳۹۷ بانک صاردات حاوی نکات قابل توجهی است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بر اساس گزارش‌های منتشره از سوی سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران (کدال)، بانک صادرات طبق گزارش عملکرد واقعی منتهی به پایان سال 1397 (حسابرسی نشده) معادل 17.5 هزار میلیارد تومان سرمایه را به ثبت رسانده که حدود هشت برابر سرمایه بانک پارسیان است.

طبق صورت‌های مالی منتشره، بانک صادرات در پایان سال 1397 دارای 206 هزار میلیارد تومان دارایی بوده که در مقایسه با سال 1396 با 12 درصد رشد مواجه بوده است.

از 206 هزار میلیارد تومان دارایی بانک صادرات تا پایان سال 1397، معادل 46 درصد از آن (96 هزار میلیارد تومان) به صورت وام‌ و مطالبات در دست اشخاص غیردولتی و 0.2 درصد (491 هزار میلیارد تومان) در دست اشخاص دولتی بوده است.

میزان بدهی دولت به بانک صادرات در سال گذشته 18 درصد رشد داشته، از این رو بانک صادرات بیش از 33 هزار میلیارد تومان از دولت مطالبه دارد.

همچنین بانک صادرات در سال گذشته 8.8 هزار میلیارد تومان از بانک‌ها و موسسات اعتباری مطالبه داشته (وام بین بانکی) که این میزان در مقایسه با سال 1396 معادل 33 درصد رشد داشته است.

میزان بدهی دولت به بانک صادرات در سال گذشته 18 درصد رشد داشته، از این رو بانک صادرات بیش از 33 هزار میلیارد تومان از دولت مطالبه دارد.

سهم سود سپرده‌گذاران از درآمدهای مشاع بانک بیش از 14 هزار میلیارد تومان و سهم بانک 2.2 هزار میلیارد تومان بوده است.

بانک از محل تسهیلات پرداختی به مشتریان 14.1 هزار میلیارد تومان سود به دست آورده که نسبت به سال 1396 معادل 14 درصد رشد داشته است.

952

در مجموع کل درآمدهایی که در سال 1397 مختص به بانک صادرات بوده به 8.7 هزار میلیارد تومان می‌رسد که در مقایسه با سال 1396 معادل 48 درصد رشد داشته است.

بدهی بانک صادرات به بانک مرکزی در سال 1397 بیش از 22 هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به سال 1396 با کاهش 23 درصدی مواجه شده است.

صورت مالی بانک صادرات نشان می‌دهد این بانک در پایان سال گذشته 95 درصد دارایی خود یعنی 196 هزار میلیارد تومان بدهی داشته است.

بانک صادرات در دوره مذکور به بانک‌ها و موسسات اعتباری حدود هزار میلیارد تومان بدهی داشته که نسبت به سال 1396 معادل 81 درصد کاهش داشته است.

بدهی بانک صادرات به بانک مرکزی در سال 1397 بیش از 22 هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به سال 1396 با کاهش 23 درصدی مواجه شده است.

بیشترین سهم از بدهی‌های بانک صادرات مربوط به سپرده‌های بلندمدتی است که افراد حقیقی و حقوقی در قالب سرمایه‌گذاری در اختیار این بانک قرار داده‌اند.

بانک صادرات توانسته در سال 1397 بیش از 114 هزار میلیارد تومان سپرده بلندمدت را جذب کند.

در مجموع سپرده جمع آوری شده بانک صادرات تا پایان سال گذشته 158 هزار و 262 میلیارد تومان بوده که نسبت به سال 1396 معادل 17.8 درصد رشد داشته است.

با رشد قابل توجه درآمد تسعیر ارزی بانک صادرات، زیان خالص قیمت سهام آن با کاهش روبرو شده و از زیان 205 ریالی به زیان 44 ریال به ازای هر سهم رسیده است.

به میزان مطالباتی که احتمال وصول آن تشخیص داده نشود ذخیره مطالبات مشکوک‌الوصول در نظر گرفته می‌شود که در بانک صادرات در پایان سال گذشته 1.1 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که در مقایسه با سال 1396 معادل 23 درصد کاهش داشته است.

در بخش سرمایه و حقوق صاحبان سهام، بانک صادرات تا پایان سال 1397 دارای 17.5 هزار میلیارد تومان سرمایه بوده که نسبت به سال 1396 معادل 203 درصد افزایش داشته است.

زیان خالص بانک صادرات در سال 1397 با توجه به درآمد 8.7 هزار میلیارد تومانی و هزینه 9.4 هزار میلیارد تومانی حدود 766 میلیارد تومان بوده که توانسته نسبت به سال 1396 این زیان را معادل 79 درصد آن را کاهش دهد.

بانک صادرات ایران در سال گذشته 2.3 هزار میلیارد تومان نتیجه مبادلات ارزی شناسایی کرده که به نظر می‌رسد بخش بزرگی از آن سود ناشی از تسعیر ارز این بانک باشد.

همچنین با رشد قابل توجه درآمد تسعیر ارزی، زیان خالص قیمت سهام این بانک با کاهش روبرو شده و از زیان 205 ریالی به زیان 44 ریال به ازای هر سهم رسیده است.

طبق آخرین اطلاعات مالی، این بانک در سال گذشته 8.5 هزار میلیارد تومان زیان انباشته داشته که نسبت سال 1396 معادل 10 درصد رشد داشته است.

این بانک با نماد معاملاتی «وبصادر » با سرمایه‌ای به حجم 17.5 هزار میلیارد تومان در بورس اوراق بهادار در حال فعالیت است.

99

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • علی

    کمر غول شکست بانک صادرات با سود ۱۱ ریال وجه رایج مملکت به ازای هر سهم ادامس بادکنی میخریدیم پارسال امسال می فروختیم بیشتر سود داشت . واقعا خجالت آوره / کسی که پارسال ۴۶۰ تومان این سهم رو خریده والن این سهم در محدوده ۱۹۰ تا ۲۱۰ تومان در حال نوسانه بعد میگن چرا ملت میرن سکه و ارز میخرن

  • حاتم صفری بیرانوندوامیرحسین صفری بیرانوند

    سلام برریس سهام عدالت وکاگزادبانک صادرات وریس بانک صادرات دردوره دوم من دوتاسیدرسدراالان دوساله که سبت نام کردم هرسهام پانصدبیست سهزارمیباشد که سیدرسدبانک ملی وسیدرسدبانک صادرات است جناب کارگزاربانک صادرات چرادوساله پول سیدرسدمن رابفروش نمیرسانی یاپولم رافرایزنمیکنی من ازروی ناچاری برای اجاره خانه این سهامهارافروختم چقدرپیام بدیم چقدرچقدرخواهشن مال خودم که سیدرسداست دربانک صادرات است پولمان راواریزکنیدسودسودچیه اصل پولم واریزکنیدخواهشن