کد مطلب: ۸۹۱۸۵۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

رسوایی کلاهبرداری در صرافی رمز ارز ترکیه

رسوایی کلاهبرداری در صرافی رمز ارز ترکیه

در پی کلاهبرداری یک صرافی ارز دیجیتال، بازداشت‌ها و تحقیقات در بازار رمز ارز ترکیه همچنان در جریان است.

به گزارش تجارت‌نیوز، تومیا یک صرافی رمز ارز ترکیه‌ای،  به خاطر حمایت مالی از تیم فوتبال هال سیتی شناخته شده است، این صرافی اکنون در مرکز یک رسوایی کلاهبرداری قرار دارد. دفتر دادستان عمومی بویوکچکمجه استانبول، دو شخص مرتبط با موضوع با نام‌ها یاووز استا مالک تومیا و همچنین اکه پولاش اقتصاددان شناخته شده را در جریان تحقیقاتی برای روشن کردن فعالیت‌های کلاهبرداری مرتبط با این صرافی، بازداشت کرده است.

تحقیقات پس از ادعایی از سوی یک شهروند به نام موسی اکمکچی‌اوغلو آغاز شد. وی مدعی شده بود، 211,500 دلار توسط معمر اوسلو که در تومیا کار می‌کند، از او کلاهبرداری شده است. اوسلو، اکمکچی‌اوغلو را با حلیل دمیر، مدیر یک سیستم فارکس به نام ایدل اف‌ایکس آشنا کرده بود. وقتی اکمکچی‌اوغلو بازگشت سرمایه مورد انتظار خود را دریافت نکرد، شکایتی ثبت کرد که پروسه انجام آن به پنج ماه رسید.

این عملیات منجر به بازداشت 25 نفر از مجموع 32 نفر در لیست پلیس شد. از جمله چهره‌های شاخص دستگیر شده می‌توان به یاووز استا، مالک تومیا تکنولوژی اشاره کرد.

رسوایی تودکس / سابقه‌ای در کلاهبرداری رمز ارزی ترکیه

این حادثه در حالی رخ داد که ترکیه خود را برای معرفی قوانین رمز ارز آماده می‌کرد. این موضوع در پی رسوایی بزرگ تودکس، صرافی رمز ارزی که در سال 2021 ناگهان فروپاشید، مطرح شده و بیش از 400,000 عضو بدون دسترسی به سپرده‌های خود به ارزش 2 میلیارد دلار در سردرگمی کامل باقی ماندند. فاروک اوزر، مدیرعامل تودکس، پس از فرار به آلبانی، در اوت 2022 پس از صدور اعلامیه قرمز اینترپل علیه او، دستگیر شد.

در آوریل 2023، اوزر به ترکیه تحویل داده شد و پس از ورود توسط پلیس بازداشت و به هفت اتهام، از جمله تأسیس و مدیریت یک سازمان به منظور ارتکاب جرم، کلاهبرداری با استفاده از سیستم‌های اطلاعاتی یا مؤسسات اعتباری، کلاهبرداری از بازرگانان یا مدیران شرکت و مدیران تعاونی و پولشویی دارایی‌های غیرقانونی متهم شد.

با وجود رسوایی تودکس، استقبال از رمز ارز در ترکیه هنوز کاهش نداشته است. طبق نظرسنجی انجام شده توسط کوکوین، طی یک سال و نیم گذشته، پذیرش رمز ارز در ترکیه از 40 درصد به 52 درصد افزایش یافته است. 71 درصد از سرمایه‌گذاران اعلام کرده‌اند که بیت کوین دارند، در حالی که 45 درصد اتریوم و سایرین استیبل کوین در اختیار دارند.

 تلاش‌های ترکیه برای تنظیم بازار رمز ارز

ترکیه همچنین در حال بررسی توسعه یک ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) به نام لیر دیجیتال است. ترکیه نگرش پیشرفته‌ای نسبت به آینده ارزهای دیجیتال دارد.

در پاسخ به نگرانی‌های مطرح شده توسط گروه (FATF)  و برای خروج از لیست خاکستری این نهاد بین‌المللی نظارت بر جرایم مالی، ترکیه قصد دارد قوانین جدیدی برای تنظیم بازار رمز ارز خود وضع کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.