فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۲۷۲۸

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

جزئیات قرعه‌کشی طرح فروش ایران خودرو/ تقاضای ۳ میلیون نفری هم تولید را افزایش نداد

جزئیات قرعه‌کشی طرح فروش ایران خودرو/ تقاضای 3 میلیون نفری هم تولید را افزایش نداد

بررسی پنج ماهه آمار تولید ایران خودرو نسبت به سال گذشته از کاهش 4.8 درصدی تولید خبر می‌دهد. این در حالی است که بیش از سه میلیون نفر در طرح فروش ایران خودرو ثبت‌نام کردند و متقاضی خودرو هستند، اما با بررسی شامخ وسایل نقلیه و قطعات وابسته، می‌توان به آمار جالبی هم دست یافت.

به گزارش تجارت نیوز،

شرکت ایران خودرو، صبح امروز، یک‌شنبه، 11 شهریور 1403 قرعه‌کشی طرح فروش اخیر خود را آغاز کرد. با توجه به تعطیلی‌های پیش رو، احتمالاً نتایج قرعه‌کشی در روزهای پایانی این هفته مشخص شود، اما آمار جالبی از میزان مشارکت‌کنندگان طرح منتشر شده است که در ادامه مشاهده می‌کنید.

آمار طرح فروش ایران خودرو
  تعداد نفرات ثبت‌نامی
تعداد حساب‌های وکالتی 1,703,633
تعداد متقاضیان طرح عادی 1,661,444
تعداد متقاضیان طرح جوانی جمعیت 1,069,054
تعداد متقاضیان طرح فرسوده 252,776
تعداد متقاضیان خودروهای برقی 69,855
تعداد متقاضیان روش فروش فوق‌العاده (تحویل فوری) 2,245,764
تعداد متقاضیان روش پیش‌فروش  807,365
تعداد کل متقاضیان 3,053,129

با توجه به آمار فوق، بیش از سه میلیون نفر در برنامه فروش ایران خودرو و در طرح‌های عادی، جوانی جمعیت، خودروهای فرسوده و برقی ثبت‌نام کرده‌اند. از این تعداد، یک میلیون و 703 هزار و 633 نفر اقدام به بلوکه کردن مبلغ 230 میلیون تومان در حساب‌های وکالتی خود کردند که اگر با احتساب تسهیلات ارائه‌شده توسط بانک‌ها، فرض شود که هر نفر حدود 150 میلیون تومان جهت ثبت‌نام در حساب‌های وکالتی خود بلوکه کرده باشد به رقم باورنکردنی 225 هزار میلیارد تومان دست خواهید یافت!

این در حالی است که ارزش کل بازار ایران خودرو در زمان نگارش گزارش فوق، حدود 75 همت اعلام شده است. یعنی حتی با احتساب فرضیه 150 میلیون تومانی هم متقاضیان این شرکت دقیقاً سه برابر ارزش کل بازار ایران خودرو، پول در حساب‌های خود بلوکه کرده‌اند.

افزایش روزانه متقاضیان ایران خودرو و کاهش آمار تولید آن

با وجود اینکه متقاضیان ایران خودرو از رقم سه میلیون نفر هم فراتر رفت، اما بررسی آمار پنج ماهه تولید این شرکت از کاهش 4.8 درصدی تولید آن نسبت به سال گذشته حکایت دارد. طبق آمار منتشره در کدال، شرکت ایران خودرو در پنج ماهه سال جاری تعداد 203 هزار و 819 دستگاه خودرو تولید کرده است. این در حالی است که در مدت مشابه سال پیش، این شرکت 214 هزار و 157 دستگاه به تولید رسانده بود.

یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار روی موضوع فوق را می‌توان افزایش روزبه‌روز اختلاف قیمت درب کارخانه و بازار خودروهای ایرانی دانست. واقعیت ماجرا این است که قیمت در بازار مشخص می‌شود، اما سرکوب نرخ فروش درب کارخانه باعث افزایش زیان خودروسازان و افزایش سوداگری دلالان بازار می‌شود. همین امر، تعداد باورنکردنی متقاضیان سه میلیون نفری ایران خودرو را منطقی به نظر می‌رساند.

تولید در ماه‌های آینده، همچنان کاهشی!

برای بررسی بهتر صنعت خودرو می‌توان از شامخ وسایل نقلیه و قطعات وابسته استفاده کرد. شامخ به معنی شاخص مدیران خرید است که هر ماهه از مدیران شرکت‌های تولیدی، 12 سوال پرسیده می‌شود و از آن‌ها درخواست می‌شود که بین به هر موضوع امتیاز دهند. با استفاده از این امتیازها، شامخ هر بخش به دست می‌آید که در نتیجه آن می‌توان تحلیل‌هایی از موضوع داشت.

در جدول زیر آخرین شامخ وسایل نقلیه و قطعات وابسته را می‌توانید مشاهده کنید که از سوی اتاق ایران منتشر می‌شود.

شامخ وسایل نقلیه و قطعات وابسته (تعدیل فصلی نشده)
شامخ خرداد 1403 تیر 1403
تولید محصولات 50 41.7
سرعت انجام و تحویل سفارشات 53.7 54.2
موجودی مواد اولیه 44.4 43.8
قیمت خرید مواد اولیه 63 81.7
موجودی محصول 46.3 41.7
مصرف حامل‌های انرژی 50 58.3
انتظارات تولید در ماه آینده 63 45.8

منبع: اتاق ایران

شامخ مصرف حامل‌های انرژی از افزایش 8.3 واحدی در تیر ماه خبر می‌دهد. این در حالی است که ماه تیر و مرداد جزو بدترین ماه‌های سال از لحاظ قطعی برق بود که شرکت‌های خودروسازی و قطعه‌سازی را با معظلات بسیاری روبه‌رو کرد. از سوی دیگر شامخ قیمت خرید مواد اولیه با جهش 18.7 واحدی نسبت به ماه خرداد روبه‌رو شد که همین موضوع باعث افزایش هزینه‌ها و در نتیجه افزایش قیمت تمام شده محصولات تولیدی می‌شود.

اما موضوع مهم، شامخ انتظارات تولید در ماه آینده است که از 63 به 45.8 افت کرده که به عبارتی از افت 17.2 واحدی انتظار تولید در مرداد ماه خبر می‌دهد. همچنین موجودی مواد اولیه نیز در تیر ماه نسبت به ماه خرداد، افت اندکی را تجربه کرده که این موضوع هم می‌تواند زنجیره تأمین قطعات خودروسازان را با مشکل روبه‌رو کند.

بنابراین به صورت کلی با بررسی شامخ وسایل نقلیه و قطعات وابسته می‌توان فهمید که به احتمال قوی، خودروسازان در حال حاضر و در ماه‌های آینده وضعیت مطلوبی نخواهند داشت. امید است که دولت جدید با تصمیم‌گیری‌های مناسب، نسبت به رفع موانع و مشکلات خودروسازان و قطعه‌سازان داخلی اقدام کند.

برای مطالعه بیشتر، صفحه اخبار خودرو را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.