کد مطلب: ۸۱۱۰۴۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تورم منطقه یورو افزایش یافت / مجارستان؛ صدرنشین فهرست تورم

تورم منطقه یورو افزایش یافت / مجارستان؛ صدرنشین فهرست تورم

تورم منطقه یورو در ماه آوریل به هفت درصد افزایش یافت و بانک مرکزی اروپا را مجبور کرد تا به سیاست‌های انقباضی خود ادامه دهد.مجارستان بالاترین تورم را در میان کشورهای منطقه یورو دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تورم در کشورهای اروپایی که از واحد ارزی یورو استفاده می‌کنند، با افزایش فشار بر خانوارها، در ماه آوریل به هفت درصد افزایش یافت. تورم اروپا در ماه گذشته روند صعودی داشت و فشار هزینه‌های زندگی را در این منطقه افزایش داد. علاوه بر این، بانک مرکزی اروپا بار دیگر برای افزایش دوباره نرخ بهره به منظور مهار تورم و افزایش قیمت‌ها آماده شد.

«یورواستات»، آژانس آماری اتحادیه اروپا، روز سه‌شنبه اعلام کرد در ماه آوریل، قیمت‌های مصرف‌کننده در 20 کشور منطقه یورو، نسبت به سال قبل به هفت درصد جهش پیدا کرد که مقداری از نرخ سالانه 6.9 درصدی در ماه مارس بیشتر بود. قیمت مواد غذایی در ماه آوریل مقداری پایین‌تر رفت و از افزایش سالانه 15.5 درصدی ماه مارس به 13.6 درصد رسید. این در حالی است که قیمت انرژی 2.5 درصد ​​افزایش پیدا کرد.

به نقل از یورونیوز ، تورم هسته -مواد غذایی و سوخت را که قیمت‌های ناپایداری دارند، حذف می‌کند- مقداری کاهش یافت، اما همچنان بالای 5.6 درصد بود. این مقدار از تورم هسته برای بانک مرکزی اروپا به این معناست که این نهاد کمپین خود را برای شکست دادن تورم با افزایش نرخ‌های بهره ادامه خواهد داد، اما سوال این است که بانک اروپا با چه سرعتی این نرخ‌ها را بالا خواهد برد؟

تحلیلگران می‌گویند که نشست روز پنجشنبه بانک مرکزی اروپا در فرانکفورت می‌تواند با افزایش یک‌چهارم یا نیم واحد درصدی به پایان برسد. افزایش یک‌چهارم واحدی می‌تواند مقداری از سرعت زیاد سلسله افزایش‌های این بانک را تعدیل کند. اما افزایش نیم واحد درصدی بر این نگرانی می‌افزاید که تورم در آینده نزدیک به سمت هدف 2 درصدی بانک اروپا که بهترین حالت برای اقتصاد تلقی می‌شود، بازنمی‌گردد.

با اینکه قیمت مواد غذایی، نوشیدنی‌های الکلی و تنباکو در این منطقه با 1.8 درصد کاهش به 13.5 درصد رسید، اما بیشترین سهم را در افزایش نرخ تورم داشت.

در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا، نرخ تورم سالانه در آلمان، به عنوان بزرگترین اقتصاد این بلوک در ماه آوریل 7.6 درصد بود که نسبت به تورم 7.8 درصدی ماه مارس کاهش داشت. در کشورهای دیگر اما نرخ تورم افزایشی بود. برای مثال در اسپانیا این نرخ به 3.8 درصد، در فرانسه، 6.9 درصد و در ایتالیا به 8.7 رسید.

کلاوس ویستسن، اقتصاددان ارشد منطقه یورو در موسسه Pantheon Macroeconomics، گفت: «تورم در منطقه یورو در آغاز سه ماهه دوم تثبیت شد، اما اکنون متقاعد شده‌ایم که این روند تثبیت در حال متوقف شدن است».

او افزود: «بر اساس سطح و روند قیمت‌های عمده‌فروشی گاز و نفت، ما مطمئن هستیم که روند واقعی تورم انرژی کاملاً نزولی است. داده‌های ماه آوریل همچنین اولین نشانه‌های کاهش در قیمت مواد غذایی، الکل و تنباکو را نشان دادند. پیش‌بینی‌های ما نشان می‌دهد که تورم کل در حال حاضر در یک روند نزولی پایدار قرار دارد».

کدام کشور منطقه یورو بیشترین تورم را دارد؟

در میان کشورهای منطقه یورو، مجارستان ماه‌هاست که بیشترین تورم را دارد. تورم ماه مارس این کشور سه برابر متوسط تورم اتحادیه اروپا بود. دلایل متعددی در بالا بودن تورم این کشور تاثیر دارند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به سیاست پولی و نقل‌وانتقالات ادواری پیش از انتخابات اشاره کرد که ذخایر پولی و تقاضای مصرف‌کننده را افزایش داد و یک سال پس از رای‌گیری به طور کامل فروپاشید.

شرکت‌هایی که تحت تأثیر مالیات‌های غیرمترقبه و عوارض اضافی قرار گرفته‌اند، بار سنگینی را بر دوش مصرف‌کنندگان گذاشته‌اند و ضعف فورینت (واحد پولی مجارستان) نیز تورم وارداتی را افزایش داده است.

قیمت‌های مصرف‌کننده مجارستان در ماه گذشته برای سومین ماه متوالی کاهش یافت، اما نسبت به 25.2 درصد در ماه مارس بیشتر از میانگین اتحادیه اروپا یعنی در سطح 24 درصد، باقی ماند. تورم هسته نیز از 25.7 درصد در ماه مارس به 24.8 درصد کاهش یافت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.