کد مطلب: ۸۹۰۰۸۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

با تشدید اثرات جنگ؛ سرمایه‌گذاران دارایی‌های خود را از عربستان خارج می‌کنند

با تشدید اثرات جنگ؛ سرمایه‌گذاران دارایی‌های خود را از عربستان خارج می‌کنند

جنگ اسرائیل و حماس همچنان به ناامنی‌ها از جمله ناامنی اقتصادی دامن می‌زند. این امر باعث شده تا سرمایه‌گذاران خارجی سعی کنند دارایی‌هایشان را به نقطه امن منتقل کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز، سرمایه‌گذاران خارجی در ماه اکتبر از صندوق‌های سهام ایالات متحده که در عربستان سعودی پایه‌گذاری شدند، در یک رکورد بی‌سابقه مبالغ هنگفتی از سرمایه خود را برداشت کردند، زیرا بدترین خشونت خاورمیانه در دهه‌های اخیر، روایت تجاری دوستانه منطقه را تکان داد.

به نقل از رویترز، داده‌های گروه بورس لندن نشان می‌دهد که وجوه قابل معامله سهام هوشمند MSCI عربستان سعودی در اکتبر شاهد خروج بیش از 200 میلیون دلار بود که 20 درصد از آنچه در ابتدای ماه وجود داشت کاهش یافت.

صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) در کشورهای دیگر منطقه از جمله قطر، امارات متحده عربی و اسرائیل نیز از خروج سرمایه‌گذاران در مورد بی‌ثباتی‌های به وجود آمده رنج می‌برند و جریان‌های ورودی سرمایه خارجی در این ماه کاهش یافته است.

توربیورن سولتوِدت، تحلیلگر اصلی خاورمیانه و شمال آفریقا شرکت وریسک میپلکرافت گفت: «فرار سرمایه می‌تواند کاملاً نسبت به اتفاقات اخیر بی‌تفاوت باشد».

وضعیت بازار سهام کشورهای منطقه

بازار سهام هوشمند قطر  (QAT.O) در ماه اکتبر 7.7 میلیون دلار سرمایه از دست داد، در حالی که بازار سهام هوشمند امارات متحده عربی  (UAE.O) با خروج 2.75 میلیون دلار سرمایه مواجه شد.

از زمان حمله 7 اکتبر تا به امروز، وجوه قابل معامله در بورس که در اسرائیل دنبال می‌شوند، مانند iShares MSCI Israel ETF، ARK Israel Innovative Technology ETF و BlueStar Israel Technology، خروجی خالصی بین 2.5 تا 9.3 میلیون دلار داشته‌اند.

جریان خروجی از صندوق‌های ETF که کشورهای حاشیه خلیج فارس را دنبال می‌کنند بسیار بیشتر از بازارهای نوظهور در همان دوره است، در حالی که خروج سرمایه از اسرائیل نیز بالاتر از میانگین است.

پس از جنگ اسرائیل با حماس این دومین باری است که بازارهای اسرائیل در سال جاری با آشفتگی مواجه می‌شوند، پس از آنکه پیامدهای اولیه اصلاحات قضایی دولت فشار بر آنها را افزایش داد.

ناتالیا گوروشینا، اقتصاددان ارشد بازارهای نوظهور با شرکت VanEck، گفت که آخرین آشفتگی جریان خروجی سرمایه از بازارهای سهام منطقه را تشدید کرده است.

گوروشینا گفت: «سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در اسرائیل به عنوان مقصدی برای سرمایه‌گذاری در فناوری ضربه‌ای دیگر خورد و این ضربه می‌تواند جبران‌ناپذیر باشد.»

با این حال، صندوق‌‌های ETF که منطقه را دنبال می‌کنند نیز عمدتاً  ضررهای متحمل شده درست پس از حمله حماس به اسرائیل در 7 اکتبر را پس زده‌اند.

تاب‌آوری گسترده بازارهای منطقه

اسرائیل ضررهای شکِل را جبران کرده است و اوراق قرضه آن دوباره بهبود یافته است. اوراق قرضه در بیشتر کشورهای خلیج فارس هیچ تاثیری از درگیری نداشت.

سرگئی درگاچف، مدیر پورتفولیوی اتحادیه سرمایه‌گذاری، خاطرنشان کرد که این آشفتگی باعث کاهش انتشار جدید در خلیج فارس نشده است و به صکوک از صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی اشاره کرد.

او گفت: «بسیار جالب توجه است که شما هیچ ترس بزرگی از خطر سرایت نمی‌بینید» در حالی که اشاره کرد که از زمان شروع جنگ هیچ فروش سهام شرکتی از اسرائیل وجود نداشته است.

سرمایه‌گذاران می‌گویند تقریباً تمام اقتصادهای اصلی منطقه به اندازه کافی قوی هستند که بتوانند برخی از آشفتگی‌ها را تحمل کنند. اسرائیل نزدیک به 200 میلیارد دلار ذخایر دارد و کشورهای حاشیه خلیج فارس با افزایش قیمت نفت و گاز حمایت می‌شوند.

اما فرار نقدی سرمایه‌گذاران سهام نشان‌دهنده خطر جدی برای این اقتصادها و تلاش آنها برای تنوع بخشیدن است، زیرا منطقه دوباره به درگیری می‌افتد.

سولتودت از میپلکرافت گفت که ادامه جنگ می‌تواند تلاش‌های عربستان برای محدود کردن اتکای این کشور به نفت را تضعیف کند، در حالی که درگاچف و سایر سرمایه‌گذاران می‌گویند طولانی شدن درگیری - و اینکه چقدر به تجارت و سرمایه‌گذاری اسرائیل آسیب وارد می‌کند - می‌تواند اقتصاد این کشور را خراب کند.

درگاچف گفت: «برای اسرائیل، سوال بزرگ این است که پس از آن چه اتفاقی خواهد افتاد؟»

 

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.